طرز تهیه کاچی با شیر – ساده، آسان و مقوی

طرز تهیه کاچی با شیر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کاچی دسری سنتی و سرشار از ویتامین است که می‌توانید آن را سر میز شام یا صبحانه سرو کنید. به گفته مادربزرگ‌ها، کاچی یک درمان خانگی و معجزه‌گر است بخصوص اگر با روغن حیوانی، زعفران و انواع آجیل تهیه شود. معمولا کاچی را با آب تهیه می‌کنند اما اگر دوست دارید طعم متفاوتی داشته باشید، می‌توانید آن را با شیر تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کاچی ساده و طرز تهیه کاچی با زردچوبه را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کاچی با شیر را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کاچی با شیر

  • آرد گندم نصف پیمانه آرد
  • آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن حیوانی ۳ قاشق غذاخوری
  • آب نصف پیمانه
  • شیر ۲/۵ پیمانه
  • شکر سه چهارم پیمانه
  • گلاب نصف پیمانه
  • زعفران دم شده ۱ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر هل یک قاشق چای‌خوری
  • دارچین نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کاچی با شیر

۱. آماده کردن شیره کاچی

تهیه شیره کاچی با شیر

اولین مرحله از طرز تهیه کاچی با شیر این است که شهد یا شیره آن را آماده کنید پس ابتدا شیر را به همراه آب و شکر مخلوط کنید و روی گاز با حرارت متوسط قرار دهید و خوب هم بزنید تا شکر کاملا باز شود سپس زعفران و آب را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شیره کاچی شما کاملا قوام پیدا کند و آماده شود.

۲. آماده کردن آرد

تفت دادن آرد برای تهیه کاچی

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه کاچی با شیر نوبت آن است که آرد را آماده کنید برای این کار آرد را در قابلمه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه تفت دهید تا خامی آن گرفته شود سپس یک قاشق غذاخوری آرد برنج را اضافه کنید و مجدد به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید در نهایت هم آرد را از قابلمه خارج کنید.

۳. پخت کاچی

طرز تهیه کاچی با شیر

در این مرحله روغن محلی را داخل قابلمه بریزید تا باز شود بعد پودر هل و دارچین و البته کمی زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت آرد الک شده را داخل تابه بریزید و به مدت ۵ دقیقه خوب با پودرها حل کنید تا باز شود.

اکنون شهد را آرام آرام به آرد اضافه کنید و هم بزنید فقط مراقب باشید گلوله گلوله نشود. آنقدر مواد را هم بزنید تا کامل مواد یک‌دست شوند و آرد کاملا بپزد. در نهایت کاچی شما بعد از ۲۰ دقیقه آماده است. آن را در ظرف مناسب بریزید و تزیین کنید. نوش جان!

نکته: بهتر است در حین پخت دم‌کنی روی قابلمه قرار دهید تا آرد هم خوب بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه کاچی

طرز تهیه کاچی با شیر

تهیه و پخت کاچی یکی از کارهایی است که به آسانی می‌توانید با کمی صبر انجام دهید. فقط کافی است نکات مختلف تهیه انواع کاچی از طرز تهیه کاچی افغانی گرفته تا طرز تهیه کاچی تبریزی را بدانید.

استفاده از شیره یا نبات به جای شکر در تهیه کاچی

میزان شیرینی کاچی کاملا سلیقه‌ای است بنابراین اگر دوست دارید شیرین‌تر باشد می‌توانید شکر آن را بیشتر کنید اما بهتر است به جای شکر از نبات، عسل یا انواع شیره برای شیرین کردن کاچی استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کاچی با نبات را مرور کرده بودیم.

غلظت مناسب کاچی

کاچی باید به گونه‌ای باشد که مثل حلوا سفت نباشد بلکه باید غلظتی شبیه فرنی داشته باشد. پس حواستان باشد که خیلی سفت نشود.

خواص کاچی برای همه

کاچی از آن دسته دسرهای مقوی است که معمولا برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند تهیه می‌شود تا قوای از دست رفته آن‌ها جبران شود و انرژی کسب کنند اما این دسر خوشمزه را می‌توانید جایگزین تمام دسرهای دیگر هم بکنید و حتی در تهیه آن از انواع ادویه‌های مقوی مثل بادیان، رازیانه و زیره هم استفاده کنید.

استفاده از انواع مغزیجات از جمله بادام، گردو و البته پسته هم برای تزیین هم در مرحله پخت هم می‌تواند به غنای بهتر آن کمک کند.

دیدگاه ها