طرز تهیه دسر زعفرانی

دسر زعفرانی
آسان
۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دسر زعفرانی ، الهام گرفته از یک دسر ایتالیایی به نام پاناکوتا است که با استفاده از خامه و ژلاتین داخل قالب تهیه می‌شود. این دسر ایتالیایی را معمولا با وانیل، پودر قهوه یا کاکائو و دیگر افزودنی‌ها طعم‌دار می‌کنند.

از آنجایی که ایران یکی از کشورهای صادر کننده زعفران است و این گیاه مفید در کشورمان به وفور یافت می‌شود، ایرانیان پاناکوتا را با استفاده از رشته‌های آب‌شده زعفران طعم‌دار می‌کنند. از فواید بی‌شمار زعفران می‌توان به پیش‌گیری و درمان بیماری‌هایی مثل آسم، سرفه مزمن، سردرد، بی‌خوابی، سرطان، آلزایمر، ناراحتی‌های گوارشی و…اشاره کرد. علاوه بر آن، طعم بی‌نظیر زعفران باعث شادابی و خوش‌خلقی می‌شود.

مواد لازم برای تهیه دسر زعفرانی

  • شیر پرچرب کالهسه پیمانه
  • شکر یا عسلیک پیمانه
  • پودر هلیک قاشق مرباخوری
  • خامه فرادما کاله ۱۰۰ گرم
  • زعفران آب شدهیک قاشق غذاخوری
  • پودر ژلاتینسه قاشق غذاخوری
  • گلابنصف پیمانه

طرز تهیه دسر زعفرانی

مرحله اول

قبل از هر کاری، در زعفران آب شده تکه‌ای یخ قرار دهید و آن را کنار بگذارید. این کار باعث خوش‌رنگی و ماندگاری زعفران می‌شود.

ابتدا شیر سرد را داخل قابلمه بریزید و پودر ژلاتین به آرامی به آن اضافه کنید. به این نکته دقت کنید که حتما پودر ژلاتین را به ‌صورت بارانی به شیر اضافه کنید تا گلوله نشود. بعد خیلی آرام به مدت یک دقیقه شیر را هم بزنید. البته می‌توانید پودر ژلاتین را به روش بن ماری در آب حل کنید. یعنی آن را به آرامی به آب سرد اضافه کنید و روی بخار آب به آن حرارت دهید و سپس به شیر اضافه کنید.

مرحله دوم

بعد از حل شدن پودر ژلاتین در شیر، به آن شکر یا عسل اضافه کنید. بعد قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و در حین حرارت دیدن قابلمه، آن را هم بزنید تا زمانی که شکر کاملا حل شود. بلافاصله بعد از حل شدن شکر و ژلاتین در شیر و قبل از گرم شدن شیر، به آن خامه را اضافه کنید. چرا که اگر شیر گرم شود و سپس به آن خامه را اضافه کنید، باعث بریده بریده شدن خامه می‌شود.

حالا با قاشق یا هم‌زن دستی به‌خوبی دسر زعفرانی را هم بزنید تا زمانی که محلول یکنواخت شود. سپس زعفران را به دسر زعفرانی خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا زمانی که دسر بجوشد. اگر گلوله‌هایی از خامه یا ژلاتین درون محلول بود، می‌توانید بعد از جوش آمدن دسر، آن را از یک صافی رد کنید.

مرحله سوم

بعد از این مرحله به دسر زعفرانی هل را اضافه کنید. سعی کنید از پودر آماده هل استفاده نکنید و هل را دقیقا همان موقع که می‌خواهید به محلول اضافه کنید، آسیاب کنید تا عطر و طعم آن به اصطلاح نپرد. دسر را خوب هم برنید تا یکنواخت شود. سپس گلاب را به دسر زعفرانی اضافه کنید. دقت شود گلاب را زودتر به دسر اضافه نکنید چرا که با حرارت دیدن زیاد، طعم آن از بین می‌رود.

مرحله چهارم

دسر را داخل یک قالب سیلیکونی یا هر قالب دیگری که قابلیت برگشتن داشته باشد، قرار دهید. اگر از قالب فلزی استفاده می‌کنید، قبل از ریختن دسر، قالب را مدتی داخل آب گرم قرار دهید. نیازی به چرب کردن قالب نیست. بعد دسر زعفرانی خود را به مدت حداقل ۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا بافت‌های آن خود را بگیرند.

بعد از این مدت کناره‌های دسر را با استفاده از کاردک یا چاقو نازک از قالب جدا کنید و آن را داخل ظرفی که مقداری رطوبت داشته باشد برگردانید. علت لزوم رطوبت داشتن ظرف این است که اگر در هنگام برگرداندن قالب، دسر زعفرانی در وسط ظرف قرار نگرفت، بتوانید به راحتی آن را جا به ‌جا کنید و دسر به ظرف نچسبد. دسر زعفرانی آماده سرو است. می‌توانید آن را با دارچین و میوه‌های مختلف تزئین و میل کنید.

دیدگاه ها