طرز تهیه کاچی با آرد سفید خوشمزه و مقوی

طرز تهیه کاچی با آرد سفید
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کاچی یک دسر سنتی ایرانی است که با آرد، شکر، زردچوبه، زعفران، گلاب و روغن تهیه می‌شود. کاچی با آرد سفید طعمی ملایم و لطیف دارد و به عنوان یک دسر مقوی و خوشمزه برای افطار در ماه رمضان یا به عنوان یک میان وعده سرو می‌شود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کاچی با نبات و طرز تهیه کاچی با زردچوبه را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کاچی با آرد سفید را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کاچی با آرد سفید

  • آرد ۱ لیوان
  • روغن حیوانی یا روغن جامد ۱/۲ لیوان
  • شکر ۳/۴ لیوان
  • کره ۱۰۰ گرم
  • آب ۴ لیوان
  • گلاب ۱/۲ لیوان
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر دارچین ۱/۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کاچی با آرد سفید

۱. شربت کاچی را آماده کنید

آماده کردن شربت کاچی

اولین مرحله از طرز تهیه کاچی با آرد سفید این است که ابتدا شکر (یا نبات کوبیده شده، عسل یا شیره انگور) و آب را داخل ظرفی مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر حل شود. نیازی به جوشیدن زیاد و به قوام رسیدن نیست. وقتی دانه‌های شکر کاملا حل شد زعفران دم کرده و گلاب را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید.

۲. روغن و کره را ذوب کنید

آب کردن کرده و روغن برای تهیه کاچی با آرد سفید

روغن (روغن حیوانی یا روغن جامد) و کره را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا کاملا ذوب شوند.

۳. آرد را تفت دهید

تفت دادن آرد سفید کاچی در روغن

آرد الک شده را به روغن اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه با حرارت کم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. دقت کنید که مدام هم بزنید تا آرد یکنواخت تفت بخورد.

۴. شربت و ادویه‌ها را به آرد اضافه کنید

تهیه کاچی با آرد سفید

شربت را به تدریج به آرد اضافه کنید و مدام هم بزنید تا گلوله نشود. شعله را ملایم کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم بزنید تا کاچی غلیظ شود. در نهایت ادویه‌ها یعنی زردچوبه، پودر هل و پودر دارچین را به کاچی اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر هم بزنید و کاچی را از روی گاز بردارید و در ظرف مورد نظر خود بریزید و با خلال بادام یا پسته تزیین کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی در مورد کاچی

طرز تهیه کاچی با آرد سفید

نکاتی در مورد آرد برای تهیه کاچی

برای تهیه کاچی هم می‌توانید از آرد سفید هم آرد گندم کامل هم آرد برنج استفاده کنید. اما از میان همه این‌ها آرد گندم کامل طعمی قوی‌تر و رنگ تیره‌تری به کاچی می‌دهد. طرز تهیه کاچی با آرد گندم کامل و طرز تهیه کاچی با آرد برنج را در کتاب کاله مطالعه کنید. اما سوای این خوب است به نکات زیر هم برای آرد کاچی توجه کنید:

  • آرد را قبل از استفاده الک کنید تا گلوله‌ها گرفته شوند و کاچی یکدست شود.
  • آرد را به آرامی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن کمی تغییر کند. مراقب باشید که آرد نسوزد.

نکاتی در مورد ادویه‌های مورد استفاده در کاچی

علاوه بر ادویه‌هایی که در بالا برای تهیه کاچی با آرد سفید به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانیم از گزینه‌های دیگر هم استفاده کنیم. مثلا پودر هل، پودر دارچین، پودر زنجبیل و سایر ادویه‌ها گزینه‌های خوبی هستند. اما نکته مهم این است که ادویه‌ها را در اواخر پخت به کاچی اضافه کنید.

غلظت مناسب کاچی

نکته مهم در مورد غلظت کاچی این است که باید دقیقا مثل فرنی باشد یعنی نه خیلی غلیظ باشد نه خیلی رقیق اما اگر غلیظ یا رقیق شد کارهای زیر را انجام دهید:

  • اگر کاچی خیلی غلیظ شد، می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید.
  • اگر کاچی خیلی رقیق شد، می‌توانید کمی بیشتر آن را بپزید تا غلیظ شود.

انواع روش‌های تهیه کاچی

برای تهیه کاچی می‌توانید آن را به روش‌های مختلف تهیه کنید یکی از روش‌های جذاب تهیه کاچی این است که به جای آب از شیر استفاده کنید. طرز تهیه کاچی با آرد سفید و شیر دقیقا مثل طرز تهیه کاچی است که بالا گفته شد فقط میزان آب را نصف کنید و به جای نصف دیگر شیر استفاده کنید یا کاملا شیر را جایگزین آب کنید. طرز تهیه کاچی با شیر را در کتاب کاله می‌توانید مطالعه کنید.

اما سوای این در کشورها و شهرهای مختلف ایران هم کاچی به شکل‌ها و روش‌های مختلف تهیه می‌شود. طرز تهیه کاچی افغانی و طرز تهیه کاچی تبریزی که به آن قویماق هم می‌گویند را می‌توانید امتحان کنید.

مزایای استفاده از کاچی برای همه

کاچی یک دسر مقوی و پرانرژی است که معمولا برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند برای تقویت قوای بدنی تهیه می‌شود اما این دسر خوشمزه در کل گزینه خوبی برای افراد بیمار و برای دوران پریودی زنان است. بهتر است در طرز تهیه کاچی برای زایمان و دوران پریودی از ادویه‌های متنوع‌تری استفاده شود یا حتما از نبات استفاده کنید. طرز تهیه کاچی با نبات را هم در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

+

دیدگاه ها