طرز تهیه شله زرد با آرد برنج – به سادگی و در سه سوت

طرز تهیه شله زرد با آرد برنج
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شله زرد یک پودینگ برنجی محبوب است که تمام طعم‌های اصلی یک دسر ایرانی را دارد. معمولا برای تهیه شله زرد از برنج استفاده می‌شود اما اگر زمان کافی ندارید و می‌خواهید شله زرد فوری بپزید بهترین راه استفاده از آرد برنج در تهیه شله زرد است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شله زرد ساده را بررسی کرده بودیم اما در ادامه طرز تهیه شله زرد با آرد برنج را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد با آرد برنج

  • آرد برنج ۲ پیمانه
  • شکر ۲-۳ پیمانه
  • آب ۴ پیمانه
  • زعفران دم کشیده به مقدار لازم
  • هل ۱ قاشق چای‌خوری
  • گلاب ۱ پیمانه

طرز تهیه شله زرد با آرد برنج

۱. مخلوط کردن آرد برنج و آب

مخلوط کردن آرد برنج و آب برای شله زرد

اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد با آرد برنج این است که آب مورد نیاز برای تهیه شله زرد را داخل قابلمه مناسب بریزیم تا به جوش آید. در زمانی که آب جوش می‌آید، باید آرد برنج را در مقداری آب سرد بریزید و هم بزنید تا خوب در آب حل شود. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد این مخلوط را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید.

۲. اضافه کردن باقی مواد و سرو شله زرد

اضافه کردن زعفران و کره برای تهیه شله زرد

بعد از گذشته سه دقیقه شکر را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در مواد بالا حل شود بعد از پنج دقیقه هل، زعفران دم کرده و گلاب را اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. در نهایت بعد وقتی شله زردتان غلظت کافی پیدا کرد خلال بادام و پسته را اضافه کنید تا کمی داخل شله زرد نرم شوند. بعد شله زرد را خاموش کنید و در ظرف مدنظرتان برای سرو بریزید.

نکات تکمیلی برای تهیه شله زرد

همان‌طور که دیدید تهیه و پخت شله زرد با آرد برنج بسیار ساده و سریع است اما خوب است حالا که دست به کار شده‌اید و می‌خواهید شله زرد بپزید نکات کلی و مهم آن را هم برای تهیه شله زرد فوری، هم در تهیه شله زرد نذری و حتی شله زرد مجلسی بدانید.

استفاده از برنج، آرد و نشاسته برای تهیه شله زرد

برای تهیه شله زرد رایج‌ترین روش تهیه آن است که از برنج بخصوص برنج نیم دانه استفاده کنند اما گاهی می‌توانید مثل دستور تهیه‌ای که مرور کردیم برای تهیه شله زرد فوری از آرد برنج به جای برنج استفاده کنید، به این ترتیب زمان پخت شله زردتان کمتر خواهد شد.

یکی دیگر از روش‌های تهیه شله زرد این است که در آن از انواع نشاسته در کنار برنج یا آرد برنج استفاده شود که معمولا این نوع شله زرد غلیظ‌تر است. طرز تهیه شله زرد با نشاسته ذرت را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکاتی برای غلظت بهتر شله زرد

یکی از روش‌های افزایش غلظت بیشتر شله زرد این است که بگذارید خوب مواد بپزند و کاملا آب اضافه بخار شود اما در کنار آن می‌توانید از انواع نشاسته هم برای تغلیظ شله زرد استفاده کنید.

تزیین شله زرد

برای تزیین شله زرد می‌توانید از مواد مختلفی مانند دارچین، پودر نارگیل، پسته خلال شده، خلال بادام، گلبرگ خشک شده گل رز و برش‌های لیمو و پرتقال و هر چیزی که به نظرتان مناسب و زیباست استفاده کنید.

نگهداری از باقیمانده شله زرد

باقیمانده شله زرد را می‌توانید به مدت ۳-۴ روز در یخچال نگهداری کنید. بهتر است آن را در فریزر قرار ندهید چون برنج آب می‌اندازد و شله زرد فوری که در این مطلب مرور کردیم هر زمان دوست داشتید تهیه کنید.

دیدگاه ها