طرز تهیه کیک هویج خیس مجلسی برای دورهمی و مهمانی

طرز تهیه کیک مجلسی خیس
متوسط
12 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک هویج که از خوشمزه‌ترین کیک‌ها به حساب می‌آید را می‌توان در دورهمی‌ها به خوبی سرو و از میهمان‌ها پذیرایی کرد. تنها کافی است در منزل شیر، هویج و مابقی مواد کیک اسفنجی را داشته باشید تا کیک هویج با شیر را امتحان کنید. یک‌بار باید این کیک را در منزل با زنجبیل و گل میخک امتحان کنید تا عطر و بوی آن فضای خانه‌تان را پر کند. حال دستوری متفاوت با هویج و گردو را بررسی خواهیم کرد پس همراه ما باشید تا برای روزهای سرد پاییزی‌تان طرز تهیه کیک هویج خیس را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک هویج خیس

  • آرد همه‌منظوره ۳۱۲ گرم
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • جوش‌شیرین یک قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر دارچین یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • میخک آسیاب‌شده یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • شکر قهوه‌ای ۳۰۰ گرم
  • شکر ۱۰۰ گرم
  • روغن نارگیل ذوب‌شده یک فنجان
  • تخم‌مرغ چهار عدد
  • سس سیب شیرین‌نشده یک فنجان
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • هویج ۲۶۰ گرم
  • گردو دو فنجان

مواد لازم برای تهیه فراستینگ

  • پنیر خامه‌ای ۵۰۰ گرم
  • کره بدون نمک ۱۱۵ گرم
  • پودرقند ۵۶۸ گرم
  • خامه یک قاشق غذاخوری
  • وانیل یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه کیک هویج خیس

۱. گردو را برشته کنید

برشته کردن گردو در تهیه کیک هویج خیس

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک هویج خیس به سراغ فر بروید تا آن را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کرده و گردوهایی که ریز خرد کرده‌اید را داخل آن بریزید تا در مدت ۱۰ دقیقه برشته شوند. تنها مراقب باشید که رنگ گردوها تیره نشود که مزه تلخی به خود بگیرند. طرز تهیه کیک هویج اسفنجی را هم حتما در این روزهای سال امتحان کنید.

۲. کره و هویج را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک هویج ، کره را در قابلمه‌ای روی حرارت متوسط گذاشته تا آب شود. ۱۰ دقیقه به کره زمان دهید تا قهوه‌ای رنگ شود. کره شما نباید خیلی تیره‌رنگ شود با این‌حال بوی آجیلی خیلی خوبی هم باید داشته باشد. کره را کنار گذاشته و به سراغ دیگر مراحل بروید. در ادامه هویج را با کمک رنده یا تیغه‌های غذاساز ریز کنید. پیشنهاد ما به شما برای لذت بردن از روزهای سرد پاییزی درست کردن کیک قهوه خیس است.

۳. فر و قالب را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک هویج خیس به سراغ فر رفته و آن را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سه قالب کیک گرد با قطر ۲.۵۶ سانتی‌متر را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید. حواستان باشد که کناره‌های قالب را هم خوب چرب کنید که مایه کیک به آن نچسبد. حال که سروکارتان با هویج است پس برای صبحانه‌تان مربای هویج را هم درست کنید.

۴. مواد خشک و تر را آماده کنید

اضافه کردن مواد خشک به مواد تر

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک هویج خیس باید مواد خشک و تر را جداگانه آماده و سپس مخلوط کنید. پس در کاسه‌ای مناسب آرد، بیکینگ‌پودر، جوش‌ شیرین، نمک، دارچین، زنجبیل، جوزهندی و میخک را مخلوط کنید. در کاسه‌ای دیگر روغن نارگیل ذوب‌شده، شکر قهوه‌ای، شکر سفید، تخم‌مرغ‌های زده‌شده، سس سیب و وانیل را برای ۱۰ دقیقه با هم‌زن بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. حال مواد مرطوب را به کاسه اولی اضافه کرده و به آرامی با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. حال گردو و هویج خردشده را هم اضافه و مجدد هم بزنید تا مواد یک‌دست شوند. اگر طعم سیب را دوست ندارید از تکه‌های آناناس هم می‌توانید استفاده کنید.

۵. قالب‌ها را در فر بگذارید

آماده کردن و گذاشتن قالب‌ها در فر

در پنجمین مرحله از طرز تهیه کیک هویج خیس ، مایه کیک را به اندازه مساوی در قالب‌ها بریزید. قالب‌ها را روی یک سطح صاف دو تا سه بار به زمین بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود و خمیر یکدست‌تری داشته باشید. سپس آن‌ها را در فر بگذارید تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در مدت‌ زمان ۲۴ تا ۲۰ دقیقه بپزد. در آخر آن‌ها را روی توری خنک‌کننده گذاشته و کاغذروغنی‌شان را جدا کنید تا زودتر خنک شوند. کیک هویج و کدوحلوایی بهترین گزینه برای پذیرایی از میهمان‌هایتان در شب یلدا است.

۶. فراستینگ را آماده کنید

آماده کردن فراستینگ برای کیک هویج خیس مجلسی

در ششمین مرحله از طرز تهیه کیک هویج خیس بعد از خنک شدن کیک، فراستینگ را درست کنید. پس کره جامد و پنیر خامه‌ای را با کمک هم‌زن دستی یا برقی هم بزنید تا یک‌دست شوند اما هم‌ زده نشوند. حال پودرقند، وانیل، شیر و نمک را اضافه کنید. با سرعت کم هم بزنید تا پودر قند کامل حل شود. سپس سرعت هم‌زن را متوسط رو‌ به بالا ببرید و تا ۲ دقیقه هم بزنید تا مخلوط خامه‌ای‌ شود. از پخت کیک هویج خانگی با روکش کرمی هم پشیمان نخواهید شد.

۷. فراستینگ را روی کیک بمالید

مالیدن فراستینگ روی کیک هویج

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک هویج خیس با کمک یک چاقوی دنده‌دار تیز روز کیک‌ها را صاف کنید. حال کیک را برش دهید. لایه اول را روی پایه کیک قرار دهید و یک لایه از فراستینگ را روی آن بمالید تا کامل سطح آن را بپوشاند. این کار را با باقی لایه‌های کیک هم انجام دهید. باقی‌مانده فراستینگ را اطراف کیک بزنید. کیک‌تان آماده است روی آن را می‌توانید با خرده گردو، هویج، سس شکلاتی، ترافل رنگی یا خامه تزئین کنید. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از سرو باید به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بماند تا خودش را بگیرد. نوش‌جان!

دستور تهیه کیک هویج

نکات تکمیلی پخت کیک هویج خیس

کیک هویج بهترین ایده برای پذیرایی در دورهمی‌هایتان است که می‌توانید هم با فر و بدون فر آن را در منزل آماده کنید اما برای داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از این آشپزی باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

فراستینگ کیک هویج

فراستینگ کیک هویج خیس

فراستینگی که برای کیک هویج آماده می‌کنید باید صاف باشد نه روان. با این‌حال در صورت رقیق بودن فراستینگ پودر قند بیشتر و در صورت غلیظ بودن کمی شیر به آن اضافه کنید. هم‌چنین اگر خیلی شیرینی بود کمی نمک به آن بزنید. فصل پاییز بهترین بهانه برای تهیه مربای به نگینی است که می‌توانید در کتاب کاله دستور آن را بخوانید.

نگه‌داری کیک هویج

این کیک را با وجود روغن و فراستینگ روی آن نمی‌توانید به طولانی‌مدت نگهداری کنید. با این حال با گذاشتن آن در یک ظرف در بسته می‌توانید به مدت یک هفته آن را در یخچال نگه‌داری کنید. اگر با نرمی کیک مشکل دارید، می‌توانید فراستینگ آن را قبل از سرو رویش بریزید. با این‌حال در صورت استفاده از خامه یا هر چیز دیگری در رویه یا لایه‌های کیک، آن را تنها برای یک تا سه روز در یخچال می‌توانید بگذارید. در صورتی که می‌خواهید آن را برای مدت طولانی در فریزر بگذارید باید کیک‌تان کامل سرد شده و بدون تزئین باشد. آن را ابتدا درون کاغذ روغنی سپس یک لایه فویل بپیچید تا سه ماه بتوانید کیک خانگی‌تان را نگه دارید.

تزئین کیک هویج خیس

تزئین کیک هویج خیس مجلسی

برای تزئین کیک هویج راه‌های مختلفی را می‌توانید امتحان کنید. جدا از آن‌که فراستینگ برای رویه کیک درست می‌کنید، می‌توانید از سس شکلاتی، چیپس‌های شکلاتی، ترافل‌های رنگی، خامه، هویج خام و ساقه‌های هویج هم استفاده کنید. یکی از بهترین راه‌های تزئین کیک هویج استفاده از لعاب آب مرکبات و پودرقند است. شما پودرقند را با آب مرکبات باید به خوبی مخلوط کنید سپس بهد از سرد شدن کیک، روی آن بریزید. راه دیگر استفاده از برش‌های میوه تازه است. از سویی دیگر با توجه به خلاقیت خود می‌توانید هویج خشک نباتی برای روی کیک درست کنید. شما باید هویج را نازک برش دهید و سپس آن‌ها را با یک‌دوم فنجان شکر و یک‌دوم فنجان آب بپوشانید. هویج‌ها را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا کامل پخته شوند. بعد از آن‌که خنک شدند آن‌ها را به صورت دلخواه روی کیک بگذارید.

رنده کردن هویج

در طرز تهیه کیک هویج خیس باید به نحوه رنده کردن هویج‌ها دقت داشته باشید که در بافت کیک تاثیر خواهد گذاشت. شما اگر به دنبال بافت سبک‌تر هستید پس هویج‌ها را با رنده درشت رنده کنید اما اگر کیکی متراکم‌تر می‌خواهید هوپیج‌ها باید ریز رنده شوند. طرز تهیه کیک پرتقال را در این روزها فراموش نکنید.

برش کیک هویج

برای برش لایه‌های کیک هویج خیس نیاز است که از چاقوی اره‌ای دندانه‌دار استفاده کنید. شما باید کیک را روی میز قرار دهید و سطح آن را با توجه به تعداد لایه‌های مدنظرتان، با خلال دندان علامت‌گذاری منید. حال با یک دست کیک را نگه‌دارید و با دست دیگر، چاقو را به آرامی حرکت و برش دهید.

کاپ کیک های خیس هویج

کاپ کیک هویج

با مواد گفته‌شده در بالا به راحتی می‌توانید کاپ‌کیک‌های هویج را هم برای سرو در میهمانی‌ها و دورهمی‌هایتان آماده کنید. تنها این نکته را در نظر داشته باشید که زمان پخت آن را باید به «۲۰ تا ۱۵ دقیقه» کاهش دهید. کاپ‌کیک‌ها باید در قالب خنک شده سپس فراستینگ شود. طرز تهیه مینی کیک هویج را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها