طرز تهیه مربای به نگینی خانگی و مجلسی + فوت و فن های کلیدی

طرز تهیه مربای به نگینی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی به حساب می‌آید که برای ایرانی‌ها از جایگاه بالایی برخوردار است. اگر از یک ایرانی در مورد صبحانه او بپرسید متوجه مصرف بالای پنیر، مربا و تخم‌مرغ خواهید شد. در مطالب قبلی می‌توانید ۱۰ مدل صبحانه با تخم‌مرغ را بخوانید و برای کودکان خود درست کنید. با این‌حال میوه‌های نوبرانه تابستانه و پاییزه بهترین بهانه برای تهیه مربا هستند. رنگ‌و‌لعاب مربا همیشه سفره‌های شما را رنگین‌تر خواهد کرد پس از طرز تهیه مربای به نگینی مجلسی غافل نشوید. طرز تهیه مربای کیوی یکی از بارزترین مثال‌ها برای میوه نوبرانه پاییز است که در کتاب کاله می‌توانید آن را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه مربای به نگینی

  • به یک کیلوگرم
  • شکر سفید یک کیلو و دویست گرم
  • لیمو یک عدد
  • آب ۵۰۰ میلی‌‌لیتر

طرز تهیه مربای به نگینی

۱. به ها را بشویید

شستن به برای مربای به نگینی

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای به نگینی باید میوه به‌ را کامل شسته و پوست آن‌ها را بگیرید. هنگام پوست گرفتن‌شان هسته‌، قسمت‌های پوسیده و کرم‌خورده آن را جدا کنید. به‌ها را نگینی خرد کرده و کنار بگذارید. در ادامه آب لیمو را گرفته و به همراه هسته‌هایش داخل یک پارچه تنظیفی بریزید تا تصفیه شود. به سراغ دیگر مراحل پخت مربا بروید. در فصل تابستان طرز تهیه مربای زردآلو را هم می‌توانید برای صبحانه‌هایتان امتحان کنید.

۲. به را داخل قابلمه بریزید

پخت مربای به نگینی

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای به نگینی، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و به‌های نگینی خردشده را داخل آن بریزید. روی آن را با آب بپوشانید. زمان دهید  تا به‌های نگینی حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در آب بجشوند. در این مدت به‌ها کمی نرم خواهند شد. اگر به آب بیشتری احتیاج داشتند حتما اضافه کنید. مربای هویج را هم به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید.

۳. شکر و آب لیمو را اضافه کنید

اضافه کردن شکر و لیمو به به نگینی خرددشه در قابلمه

در سومین مرحله از طرز تهیه مربای به نگینی به سراغ شکر و آب‌لیمو بروید. آن‌ها را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید که با به‌های خردشده بجوشند. حال حرارت را کم کنید تا شکر به طور کامل حل شود. بعد از حل شدن کامل شکر، کل مخلوط را برای ۱۵ دقیقه به جوش بیاورید. پیشنهاد ما به شما در فصل تابستان درست کردن مربای آلبالو و شربت آن است.

۴. مربای به را سرو کنید

سرو مربای به نگینی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه مربای به ، نوبت به سرو آن‌ها می‌رسد. کمی از مربا را داخل بشقاب بریزید تا متوجه آبکی یا سفت بودن آن بشوید. اگر مربا کمی آب داشت آن را بجوشانید تا سفت شود. ۱۵ دقیقه زمان مناسبی برای این کار است. آن‌ها را داخل شیشه تمیز ریخته و در جای خنک نگه‌داری کنید. برای دانستن فوت‌و‌فن‌های مربای توت‌فرنگی به کتاب کاله مراجعه کنید.

دستور تهیه مربای به نگینی

نکات تکمیلی تهیه مربای به نگینی

افراد زیادی در فصل پاییز با توجه به راحتی دستور تهیه مربای به برای پخت آن اقدام می‌کنند با این‌حال باید نکاتی را که در ادامه گفته می‌شود را در نظر بگیرند.

طعم مربای به

طعم مربای به

طعم مربای به شیرین است اما با ریختن آب‌لیمو می‌توانید طعم آن را کمی ملایم‌تر کنید. از ادویه‌هایی مانند دارچین، وانیل، جوزهندی و زنجبیل هم می‌توانید برای طعم تندتر آن استفاده کنید. اگر عطر و طعم مربای به را دوست ندارید می‌توانید طرز تهیه مربای توت سیاه را امتحان کنید.

تست مربای به

بعد از آن‌که طرز تهیه مربای به را پیش بردید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و یک قاشق از مربا را داخل بشقاب ریخته و آن را برای پنج دقیقه داخل فریزر بگذارید. سپس آن را با انگشت خود تست کنید اگر به طرفین چروک شد و شهد آن حالت چسبناکی داشت مربایتان آماده است. در صورتی که از آن آب می‌چکید مجدد آن را برای پنج دقیقه دیگر جوش دهید. طرز تهیه مربای به را به همراه فیلم آن حتما در کتاب کاله بخوانید.

نحوه سرو مربای به

سرو مربای به با پنکیک خانگی

مربای به را مانند دیگر مرباها می‌توانید تبدیل به مارمالاد کرده و به عنوان لایه میانی کیک‌های اسفنجی استفاده کنید. طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید. با میوه به هم می‌توان کمپوت آماده کرده و در میهمانی‌ها سرو کرد و هم از آن برای پودینگ، پنکیک و فرنی استفاده کنید.

نگه داری مربای به

اگر مرباهای خود را در ظروف شیشه‌ای تمیز و استریل‌شده بریزید با این‌کار آن را ۱۲ ماه تا ۲ سال می‌توانید در جای خشک و خنک نگه‌ دارید. از سویی دیگر مربایتان را می‌توانید در ظروف دردار در یخچال نگه‌داری کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ مربا در طول زمان تغییر می‌کند و تیره‌تر خواهد شد. مربای گل محمدی یکی از خوش‌عطرترین مرباها است که درست کردن آن را بهتان پیشنهاد می‌کنیم.

تیره نشدن مربای به

اگر می‌خواهید مربای به‌ نگینی‌تان رنگ تیره به خود نگیرد باید این دو نکته را همواره مد نظر داشته باشید:

  • بعد از نگینی خرد کردن میوه به، آن را برای چند دقیقه داخل آب بریزید و قبل از پخت آن را آب‌کشی کنید.
  • بعد از انتقال به قابلمه و موقع جوش خوردن آن را با کفگیر چوبی هم بزنید تا نچسبد و قهوه‌ای رنگ نشود.

اگر مربایتان به کف قابلمه چسبید یا قهوه‌ای رنگ شد باید حرارت را خاموش کنید و آن‌ها را جدا کرده و مابقی را داخل یک قابلمه تمیز بریزید. مجدد به آن آب اضافه کرده و تا رسیدن به غلظت دلخواه زمان دهید که بجوشد. شاید برایتان جالب باشد که با گردوی تازه می‌توانید مربا در منزل درست کنید پس طرز تهیه مربای گردو را در کتاب کاله بخوانید.

رنگ مربای به

رنگ مربای به نگینی

رنگ مربای به‌تان با دو تا سه ساعت دم‌کردن قرمزتر خواهد شد. شما باید بعد از جوش آمدن، حرارت قابلمه را کم کنید و برای چند ساعت روی آن دم‌کنی بگذارید. اگر می‌خواهید رنگ آن به نارنجی بزند کمی زعفران به آن اضافه کنید. شما در تمام فصول سال می‌توانید روی میز صبحانه‌تان مربای موز داشته باشید.

دیدگاه ها