طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به صورت تصویری

طرز تهیه مربای زردآلو
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

تابستان فرا رسیده و زمان آن شده که برای زمستان امسال مرباهای مختلف از میوه‌های تابستانی مثل آلبالو و زردآلو تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای آلبالو را شرح داده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه مربای زردآلو خانگی را بررسی کنیم. برای آشنایی با دستور پخت و برخی از نکات تهیه مربای زردآلو در ادامه همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو تازه

  • زردآلو ۱ کیلوگرم
  • شکر ۵۰۰-۶۰۰ گرم
  • آب به مقدار لازم
  • آبلیمو به مقدار لازم
  • هل به مقدار لازم

۱. طرز تهیه مربای زردآلو تازه

بهترین روش تهیه مربای زردآلو این است که از زردآلوی تازه استفاده کنید. با این روش یک مربای تازه و خوشمزه دارید که می‌توانید هم تابستان هم فصول دیگر سال از خوردن آن لذت ببرید.

آماده کردن زردآلو برای تهیه مربای زردآلو

اولین مرحله از طرز تهیه مربای زردآلو این است که زردآلوها را خوب بشویید و خشک کنید. بعد باید با توجه به سلیقه خود هسته میوه را در بیاورید و سپس یا آن را به دو نصف تقسیم کنید یا به صورت نگینی خرد کنید. بعد آن را در قابلمه بریزید و شکر را اضافه کنید و بگذارید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال بماند تا آب بیندازد.

طرز تهیه مربای زردآلو تازه

بعد از ۲۴ ساعت ظرف را از یخچال خارج کنید و مقداری آب روی زردآلو و شکر بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و بگذارید شکر خوب آب شود، بعد هم بزنید و هل را اضافه کنید و هم‌زمان کف ایجاد شده روی ظرف را مدام بگیرید و آن را از ظرف خارج کنید. بعد در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه پختن مربا و قوام آمدنش مقداری آبلیمو اضافه کنید و بعد از چند دقیقه مربا را خاموش کنید و بگذارید سرد شود. هل را از مربا خارج کنید و مربای زردآلو را در ظروف شیشه‌ای مناسب بریزید و بعد از این که خوب سرد شد، در شیشه را ببندید و آن‌ها را برای مصرف در یخچال نگهداری کنید.

۲. طرز تهیه مربای زردآلو خشک

وقتی زردآلو را خشک می‌کنید، طعمش بیشتر می‌شود. وقتی کمی آب به آن اضافه کنید و آن‌ها را به صورت مربا بجوشانید، محصول نهایی واقعا خاص است.

طرز تهیه مربای زردآلو خشک یا قیسی

زردآلوهای خشک یا همان قیسی‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. بگذارید یک شب خیس بخورد. زردآلو و آب را در یک قابلمه بزرگ بریزید. روی حرارت متوسط به مدت ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که زردآلوها نرم شوند بپزید. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. حرارت را کم کنید و بگذارید مربا بجوشد. هر از گاهی به مدت یک ساعت یا تا زمانی که مربا در هنگام آزمایش ژله‌ای شود، هم بزنید. داخل شیشه‌های تمیز شده بریزید. بگذارید بماند تا سرد شود و سپس در شیشه مربا را ببندید. مربای زردآلو خشک یا مربای قیسی زردآلو شما‌ آماده است. نوش جان!

۳. طرز تهیه مربای زردآلو با هسته

هسته زردآلو از آن هسته‌هاست که می‌توانید آن را بشکنید و بخورید. اما شاید یکی از متفاوت‌ترین کارهایی که می‌توانید با هسته زردآلو انجام دهید این باشد که آن را در تهیه مربای زردآلو هم استفاده کنید.

طرز تهیه مربای زردآلو با هسته

یکی دیگر از روش های طرز تهیه مربای زردآلو پخت آن با هسته است. برای تهیه مربای زردآلو با هسته کافی است ابتدا زردآلو را دو نیم کنید و هسته را کناری بگذارید و بعد بشکانید. سپس هسته آن را درون آب بخیسانید تا خوب خیس بخورد. بعد پوست رویش را بگیرید. حالا درست مثل مربای آلبالوی تازه مربا و شکر را بپزید تا خوب شیره مربا قوام پیدا کند و در مرحله آخر آبلیمو و هل را بریزید و بعد شعله گاز را خاموش کنید و بگذارید مربا سرد شود و در نهایت آن را در ظرف مناسب بریزید تا بعدها استفاده کنید. مربای زردآلو با هسته شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه مربای زردآلو

نکات تکمیلی برای تهیه مربای زردآلو

تهیه مربای زردآلو کار ساده‌ای است، فقط کافی است درست مثل طرز تهیه لواشک زردآلو و طرز تهیه ترشک زردآلو حوصله به خرج دهید و نکاتی را دقت کنید. در ادامه نکات و فوت‌و‌فن‌های مهم برای تهیه مربای زردآلو به روش‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

نکاتی برای جلوگیری از شکرک یا کپک زدن مربا

یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از شکرک زدن مربا استفاده از آبلیمو است. استفاده از لیمو علاوه بر این که یک راه عالی برای کاهش شیرینی مرباست. همچنین مانع شکرک زدن مربا می‌شود. از طرف دیگر لیمو به جلوگیری از رشد باکتری کمک می‌کند و در نهایت مانع کپک زدن مربا می‌شود.

روش‌های استفاده و سرو مربای زردآلو

از مربای زردآلو درست مانند مرباهای دیگر می‌توانید برای صبحانه روی نان یا کروسان استفاده کنید. حتی می‌توانید از آن به عنوان جایگزین مربای آلبالو روی کیک شکلاتی بهره ببرید.

همچنین با ماست یونانی غلیظ می‌توانید یک ماست میوه‌ای خوشمزه برای صبحانه یا به عنوان دسر ساده با مربای زردآلو تهیه کنید. استفاده از این مربا در کنار بستنی و ژله هم ترکیب جذابی است که می‌توانید لذتی متفاوت را تجربه کنید.

اضافه کردن وانیل و هل برای طعم بهتر مربا

مربای زردآلو به صورت کلی طعم و مزه خوبی دارد اما خوب است هم برای افزایش طعم‌ و عطرش هم برای تعدیل طبع زردآلو از اضافه کردن هل و حتی زعفران غفلت نکنید.

قابلمه مناسب برای تهیه مربا

یادتان باشد برای تهیه مربا همیشه از قابلمه عمیق استفاده کنید. مربا وقتی داغ می‌شود معمولا سریع سر ریز می‌شود.

بافت و قوام مناسب مربا

بافت و قوام مربا به نحوه برش میوه بستگی دارد. اگر تکه‌های میوه بزرگ باشد پس احتمالا مربای شما قوام کمتری خواهد داشت اما اگر می‌خواهید مربای نرم‌تر و با قوام بیشتری داشته باشید بهتر است میوه را قبل از تهیه مربا با غذاساز خوب له کنید یا با دست خوب کوچک کنید. اگر دوست دارید ساده‌ترین روش تهیه کمپوت زردآلو خانگی را بخوانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

دیدگاه ها