طرز تهیه کمپوت زردآلو درخانه با ماندگاری طولانی

طرز تهیه کمپوت زردآلو
آسان
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کمپوت یکی از دسرهای خوشمزه است و معمولا برای نگهداری بیشتر میوه‌ها از کمپوت کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع کمپوت از جمله طرز تهیه کمپوت آلبالو را که آن هم درست مثل زردآلو میوه‌ای تابستانی است، مرور کرده بودیم. اینجا می‌خواهیم با توجه به خواص زردآلو طرز تهیه کمپوت زردآلو را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه کمپوت زردآلو

  • زردآلو تازه و سفت ۱ کیلو
  • شکر نصف فنجان (در صورت تمایل)
  • چوب دارچین ۱ تکه
  • میخک ۴ عدد
  • وانیل به مقدار لازم

۱. طرز تهیه کمپوت زرد آلو بدون هسته خانگی

جوشاندن آب و شکر برای تهیه شهد کمپوت زردآلو

اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت زردآلو این است که در یک قابلمه متوسط یک چهارم فنجان آب بریزید و حدودا یک چهارم فنجان شکر را به آن‌ها اضافه کنید. بسته به ذائقه خودتان می‌توانید میزان شکر را کمی بیشتر یا کمتر کنید. تا به جوش آمدن آب، آن را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و آب کاملا زلال به نظر برسد. سپس چوب دارچین، میخک و چوب وانیل را در آن بیندازید. اگر چوب وانیل ندارید می‌توانید از پودر وانیل استفاده کنید.

اضافه کردن زردآلو به شهد برای تهیه کمپوت زردآلو

حالا حرارت را پایین بیاورید و زردآلوهای شسته‌شده را در قابلمه بریزید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برای حدود ۱۰ دقیقه به جوشیدن ادامه دهد تا شربت آن قوام لازم را بگیرد.

ریختن کمپوت زردآلو در شیشه

شیشه‌هایی را که آماده کرده‌اید تمیز بشویید، سپس به مدت ۲۰ دقیقه در فر گرم شده بگذارید تا هم خشک و هم استریل شوند. سپس آن‌ها را با انبر یا دستکش ضخیم آشپزخانه از فر بیرون بیاورید و کمپوت را در شیشه‌ها بریزید. کمپوت شما آماده است. نوش جان!

۲. طرز تهیه کمپوت زردآلو با هسته و درسته در شیشه مرحله به مرحله

در طرز تهیه کمپوت زردآلو با هسته و درسته دیگر لازم نیست میوه را خرد و هسته را خارج کنید. پس فقط زردآلوها را بشویید. بعد آن‌ها را در یک شیشه بگذارید و سپس مقداری شکر به دلخواه، داخلش بریزید و آب اضافه کنید. حتی می‌توانید مقداری زعفران و هل هم اضافه کنید. بعد در شیشه را ببندید و سر و ته داخل قابلمه‌ای که آب ریخته‌اید و روی اجاق گذاشتید، بگذارید تا همزمان که آب درون قابلمه به جوش می‌آید، کمپوت شما هم آماده شود.

۳. طرز تهیه کمپوت زردآلو در شیشه

طرز تهیه کمپوت زردآلو در شیشه کاملا مثل روش بالاست البته با این تفاوت که می‌توانید حتی از زردآلویی که هسته آن را خارج کرده‌اید هم استفاده کنید. بنابراین برای تهیه این نوع کمپوت باید مراحل تهیه کمپوت زردآلو با هسته و درسته را طی کنید.

۴. طرز تهیه کمپوت زردآلو رژیمی

برای تهیه کمپوت زردآلو به صورت رژیمی باید به جای شکر از عسل استفاده کنید. برای این کار آب و عسل را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و خوب غلظت پیدا کند همزمان وانیل و دارچین را هم اضافه کنید و بعد زردآلو را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت کمتر از ۵ دقیقه در شربت بپزد. کمپوت زردآلوی رژیمی شما آماده است. اجازه دهید کمپوت سرد شود بعد آن را در ظرف شیشه‌ای بریزید و درش را خوب ببندید.  دقت داشته باشید میزان عسل بهتر است همان نصف فنجان باشد اما اگر دوست دارید شیرینی کمپوت کمتر باشد می‌توانید میزان عسل را کمتر کنید.

طرز تهیه کمپوت زردآلو

نکات تکمیلی برای تهیه کمپوت زردآلو

تهیه کمپوت زردآلو یکی از راحت‌ترین هنرهایی است که می‌توانید درست مثل طرز تهیه لواشک زردآلو یا طرز تهیه ترشک زردآلو به نمایش بگذارید. کافی است به روش‌های گفته شده در بالا مراحل تهیه را طی کنید. اما برای تهیه کمپوت زردآلو نکات و فوت‌وفن‌هایی را خوب است بدانید.

تهیه کمپوت زردآلو با هسته و بدون هسته

می‌توانید این کمپوت را با زردآلوی سالم هسته‌دار تهیه کنید، یا این‌که قبل از شروع پخت، زردآلوها را با چاقو نصف کرده و هسته آن‌ها را بیرون بیاورید.

استفاده از آبلیمو برای کمپوت زردآلو

اگر دوست دارید کمپوت شما کمی خوشمزه‌تر باشد، می‌توانید مقداری آب لیمو تازه به آن اضافه کنید.

نکاتی برای ماندگاری بالای کمپوت

برای آن که کمپوت شما ماندگارتر باشد و زمان بیشتری بتوانید آن را نگه دارید مرحله ریختن آن در شیشه و بستن کامل شیشه مهمترین بخش است. اما اگر می‌خواهید کمپوت ماندگارتری داشته باشید بهتر است از روش تهیه کمپوت در شیشه استفاده کنید.

دیدگاه ها