طرز تهیه مربای به خوشمزه مجلسی + فیلم طرز تهیه

طرز تهیه مربای به
آسان
8 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

مرباهای خانگی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و غذاهای ایرانی هستند که تقریبا از هر میوه‌ای مربای آن را تهیه می‌‌کنند. به عنوان مثال در کتاب کاله به طرز تهیه مربا انگور، طرز تهیه مربای گردو و طرز تهیه مربای زرشک به زبانی ساده اشاره شده است که هر یک از آن‌ها را در فصل‌شان می‌توانید تهیه کنید. مربای به یکی از محبوب‌ترین مربا‌ها است که با کم‌ترین مواد تهیه می‌شود. شاید در نگاه اول برایتان عجیب باشد که طعم این میوه ترش با شکر و هل چگونه تغییر خواهد کرد؟ یا چگونه می‌توان آن را به یکی از خوشمزه‌ترین مرباها تبدیل کرد؟ همین بهانه‌ها کافی است تا در این مطلب طرز تهیه مربای به را به شما آموزش دهیم.

ویدئوی آموزش تهیه مربای به

  • به یک کیلو
  • شکر یک کیلو
  • آب یک لیتر
  • آبلیمو چهار قاشق غذاخوری
  • هل پنج عدد
  • گلاب یک‌دوم لیوان

طرز تهیه مربای به

۱. به را به اندازه دلخواه برش دهید

برش به در اندازه‌های کوچک‌تر

اولین قدم در طرز تهیه مربای به، شستن، پوست گرفتن و جدا کردن هسته‌های آن است. در ادامه به را با توجه به سلیقه‌تان به هر اندازه‌ای که خواستید برش داده یا با رنده درشت، رنده کنید.

نکته 

  • در خرد کردن به‌ها سرعت‌العمل داشته باشید. تکه‌های به، با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید شده و سریع تغییر رنگ می‌دهد.

۲. آب را جوش بیاورید

جوش آوردن آب

داخل قابلمه پنج لیوان آب بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید. بعد از آن که آب جوش آمد به‌ها را اضافه کنید.  ۳۰ دقیقه زمان دهید تا روی حرارت ملایم کمی نرم شود، فقط حواستان باشد که له نشوند.

یک راه برای نرم شدن به

  • راه دیگر نرم شدن به در طرز تهیه مربای به، جوشاندن آن‌ها به همراه آب‌لیمو و پوست لیمو است.

۳. شکر و هل را اضافه کنید

اضافه کردن شکر و هل

در ادامه طرز تهیه مربای به، در این مرحله شکر و هل را اضافه کنید. حرارت گاز را خیلی کم کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید پنج ساعت با حرارت ملایم روی شعله گاز بماند. بعد از گذشت حدودا پنج ساعت مربا قرمز رنگ می‌شود و غلظت مناسبی پیدا می‌کند. در این مدت گاهی درب قابلمه را برداشته و مربا را به آهستگی هم بزنید.

نکته‌ای برای رنگ مربا

  • اگر مربایتان غلظت دلخواه را داشت اما رنگش قرمز نبود، تنها کافیست مقداری آب اضافه کنید تا کمی بیشتر بپزد.
  • برای آن‌که مربایتان بهتر رنگ بیاندازد، می‌توانید در مدت زمان پخت، درب آن را دم‌کنی بگذارید.

۴. آب‌لیمو و گلاب را اضافه کنید

اضافه کردن گلاب و آب‌لیمو

در پنج دقیقه آخر طرز تهیه مربای به، آبلیمو وگلاب را اضافه کنید. به آرامی هم بزنید تا با به خوب ترکیب شود. مربای به را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا در دمای محیط خنک شود. بعد در ظرف مورد نظرتان بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

مربای به با عطر و بویی ماندگار در میان مرباها بسیار طرفدار دارد.

نکات تکمیلی طرز تهیه مربای به

طرز تهیه مربای به را در بالا به زبانی ساده توضیح داده‌ایم، با این‌حال در ادامه نکاتی را یادآور شده‌ایم که به پخت و نگه‌داری بهتر آن کمک خواهد کرد.

چگونه مربای خوش‌رنگی داشته باشیم؟

برای آن‌که مربایتان رنگ بهتری داشته باشد، باید آن را با حرارت کم بپزید. راه دیگری که بهتان پیشنهاد می‌کنیم استفاده از دم‌کنی است. به این صورت که در مدت‌زمان پخت، درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید آرام پخته شود.

در صورت رقیق بودن مربا، چه باید کرد؟

راه‌حل ساده است، اگر مربایتان قرمز بود اما شهد آن رقیق بود، تنها کافی است درب قابلمه را بردارید و کمی حرارت را زیاد کنید تا به غلظت دلخواه‌تان برسد. به این نکته توجه داشته باشید که غلظت مربای به، با وجود پکتین کمی کم‌تر از دیگر مربا‌ها است.

پکتین چیست؟

پکتین فیبر موجود در بعضی از گیاهان و میوه‌‌ها است. میوه به هم منبع بزرگی از پکتین است که مربا را ژلاتینی می‌کند. اگر شما می‌خواهید مربایتان ژلاتینی باشد، می‌توانید با به پوست‌نکنده آن را تهیه کنید. دقت داشته باشید که پوست میوه به را کامل بشویید و با یک فرچه پرزهای روی سطح آن را کامل بگیرید.

چگونه می‌توان مربای به را نگه‌داری کرد؟

ابتدا باید اجازه دهید که مربای به در دمای محیط خنک شود. تا خنک شدن کامل، شیشه‌های مربا را خوب جوشانده و خشک کنید. حال مربا را به آرامی داخل شیشه‌های خشک‌شده بریزید. با این کار شما می‌توانید تا سه ماه مربای به را در محیط خشک و خنک و تا یک‌ سال در یخچال نگه دارید. در صورت باز کردن درب شیشه، آن را سریع مصرف کنید.

مربای به را با چه چیزهایی می‌توان سرو کرد؟

مربای به را برخلاف تصور همگان با خوراکی‌های بسیاری در میهمانی‌ها می‌توان سرو کرد. یکی از آن‌ها پنیر بروسکتا است. اگر با این پنیر و طرز تهیه آن آشنایی ندارید، می‌توانید طرز تهیه پنیر بروسکتا پنیری را در کتاب کاله بخوانید. شما می‌توانید از آن در فیلینگ تارت‌های میوه‌ای هم استفاده و برای میهمانی‌هایتان سرو کنید. طرز تهیه تارت میوه‌ای به خوبی در کتاب کاله بیان شده است.
پیشنهاد دیگر ما به شما، استفاده از آن برای تزئین کیک اسفنجی خامه‌ای استفاده کنید. طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ای را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها