طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر با پف، طعم و شکل عالی

طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

پایه اصلی کیک‌ها و شیرینی‌ها معمولا کیک اسفنجی است. این کیک با دستوری آسان از خوشمزه‌ترین کیک‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان آن را برای وعده‌های صبحانه و عصرانه در دورهمی‌ها سرو کرد. این کیک‌ها به دلیل پف زیاد، مناسب خامه‌کشی کیک‌های مجالس تولد و عروسی هستند که آن را به راحتی می‌توانید در منزل آماده کنید. در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر به خوبی توضیح داده شده است. اگر شما برای آماده کردن این کیک خوشمزه دلهره دارید، ابتدا می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر را امتحان کنید تا در آینده، دیگر دستورهای پخت انواع کیک اسفنجی را هم در کتاب کاله مطالعه کرده و تجربه کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر

  • کره سه‌دوم قاشق غذاخوری
  • شیر یک‌سوم فنجان
  • تخم‌مرغ جداشده دو عدد
  • شکر یک‌سوم پیمانه
  • نمک دو‌‌سوم پیمانه
  • آرد همه‌منظوره دوم‌سوم فنجان
  • بیکینگ‌پودر یک‌‌و‌نیم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر

۱. قالب را آماده کنید

آماده کردن قالب کیک در طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر

اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر آماده کردن قالب کیک است. یک قالب گرد ۲۰ سانتی‌متری را انتخاب و کامل با روغن چربش کنید و سپس با کاغذ روغنی آن را بپوشانید. اگر کاغذ روغنی در دسترس‌تان نبود، بعد از چرب کردن قالب، داخل آن را آردپاشی کنید تا هنگام پخت، کیک به کناره‌های قالب نچسبد. قالب را کنار بگذارید و به سراغ فر بروید. فر را در دمای ۱۹۰ درجه روشن کرده و اجازه دهید کمی گرم شود.

۲. کره و شیر را مخلوط کنید

مخلوط کردن کره و شیر برای تهیه کیک اسفنجی

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر نیاز است که ابتدا کره را به دمای محیط برسانید، سپس شیر و کره را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. کره آرام‌آرام ذوب و با شیر مخلوط می‌شود. مخلوط را هم بزنید و بعد از ذوب شدن کامل کره، قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

۳. تخم‌مرغ‌ها را مخلوط کنید

هم زدن تخم مرغ برای کیک ۴ نفره

حال نوبت آن است که سفیده و زرده تخ‌مرغ را جدا کنید. سفیده‌های تخم‌مرغ را برای چند دقیقه با سرعت بالا بزنید تا شکل کف مانند به خود بگیرد و سفت شود، در ادامه زرده‌‌ها را به آن اضافه و خوب هم بزنید. برای آن‌که بوی زهم تخم‌مرغ از بین برود، می‌توانید وانیل یا طعم‌دهنده دیگری به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کنید. در همین حین که مشغول مخلوط کردن سفیده با زرده هستید، شکر را هم به آرامی اضافه کرده و تا یک‌دست شدن آن هم بزنید. بعد ازیک‌دست شدن مخلوط‌تان، آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را در کاسه ریخته و دوباره به هم‌زدن ادامه دهید. مانند دیگر دستورهای پخت کیک اسفنجی، آرد را باید سه بار جداگانه الک کنید تا کیک‌تان بهتر پف کند. طرز تهیه کیک دو رنگ شکلاتی و ساده یکی از همان دستورها است که در کتاب کاله توضیح داده شده است.

۴. شیر را اضافه کنید

ریختن مایه کیک اسفنجی در قالب

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر ، شیر را به خمیر اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید خمیر برای مدتی در دمای اتاق بماند، سپس آن را در قالب بریزید. بعد از ریختن مایه کیک در قالب، قالب را دوبار روی زمین بزنید تا هوای اضافه آن گرفته شود، در نهایت آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فر با دمای ۱۹۰ درجه در طبقه وسط فر بگذارید تا حرارت به همه جای آن رسیده و کامل پخته شود. بعد از مدت‌زمان گفته‌شده، کیک را از فر خارج کرده و روی توری خنک‌کننده قرار دهید. کیک اسفنجی‌تان آماده است، روی آن را می‌توانید با سس شکلاتی و گاناش تزئین کنید. طرز تهیه گاناش شکلاتی و طرز تهیه سس شکلاتی را در کتاب کاله بخوانید.

کیک اسفنجی را می‌توانید با توجه به سلیقه خود با انواع سس‌های شکلاتی، خامه‌ای و خرده میوه تزئین کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک اسفنجی

کیک اسفنجی با هر طعم و مزه‌ای هم که باشد معمولا اولین گزینه پذیرایی از میهمان‌ها در دورهمی‌ها به حساب می‌‌آید پس باید در تهیه آن نهایت دقت را به کار برد. در ادامه نکات مهمی در قالب پرسش و پاسخ مطرح کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید.

چگونه می‌توان رطوبت کیک اسفنجی را حفظ کرد؟

برای آن‌که کیک‌تان رطوبت لازم را داشته باشد، کره، شیر یا تخم‌مرغ را جایگزین مواد کم‌چرب نکنید تا هر سه آن‌ها به رطوبت و سبک نگه داشتن کیک کمک کند. اجازه دهید کیک به دمای محیط برسد سپس آن را سرو کنید تا رطوبتش حفظ شود.

آیا از روغن می‌توان به جای کره در تهیه کیک اسفنجی استفاده کرد؟

بله. با آن‌که می‌توان روغن مایع را جایگزین کره کرد اما بهتر است در تهیه مایه کیک از سه‌چهارم کره استفاده کنید.

کیک اسفنجی با چه طعم‌هایی می‌توان تهیه کرد؟

این کیک ۴ نفره خوشمزه را می‌توانید با طعم‌های مختلفی در میهمانی‌ها برای عزیزان‌تان سرو کنید. دو تا از خوشمزه‌ترین کیک‌های اسفنجی دیگر که در کتاب کاله آورده شده است طرز تهیه کیک هویج اسفنجی و طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر است.

دلایل خراب شدن کیک اسفنجی چیست؟

کیک اسفنجی ممکن است به دلایل زیادی خراب شود که مهم‌ترین آن خوب گرم نشدن فر قبل از پخت است که کیکی خام تحویل شما می‌دهد. به این نکته دقت داشته باشید که حتما در مدت‌زمان گفته‌شده کیک را از فر خارج کنید تا رطوبت آن از بین نرود و خشک نشود. نکته دیگر آن‌که مایه کیک را بیش از حد مخلوط نکنید چرا که منجر به خشک شدن کیک می‌شود.

تفاوت کیک اسفنجی با کیک معمولی چیست؟

کیک اسفنجی نسبت به کیک معمولی، تخم‌مرغ بیشتر و کره کمتری دارد، به همین‌خاطر بافت کرکی‌تر و سبک‌تری هم دارد.

با دستور تهیه کیک اسفنجی برای ۴ نفر، چه کیک‌های دیگری می‌توان سرو کرد؟

دستور کیک‌های اسفنجی تقریبا مشابه یکدیگر هستند، گاهی بعضی از آن‌ها با چهار تخم‌مرغ و دیگری با طعم پرتقال تهیه می‌شود. دستور این کیک تا جایی راحت است که می‌توان آن را در فر یا در توستر هم آماده کرد. در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی و طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی را بخوانید.

دیدگاه ها