طرز تهیه خامه کیک با شیر تصویری و به روش قنادی

طرز تهیه خامه کیک با شیر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

خامه کیک یکی اصلی‌ترین پایه‌های کیک اسفنجی به حساب می‌آید که علاوه بر زیبایی، طعم آن را هم بی‌نظیر می‌کند. با توجه به اهمیت آن در دنیای شیرینی‌پزی به روش‌های مختلفی می‌توان آن را تهیه کرد. در مطالب قبلی به طرز تهیه خامه کیک با نشاسته اشاره کردیم، حال در این مطلب به بررسی طرز تهیه خامه کیک با شیر خواهیم پرداخت تا آن را به روش قنادی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه خامه کیک با شیر

  • کره بدون نمک ۱۵۰ گرم
  • شیر پرچرب و سرد ۱۵۰ گرم
  • پودر قند ۳۰ گرم
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه خامه کیک با شیر

۱. کره و شیر را با یکدیگر مخلوط کنید

مخلوط کردن شیر و کره برای تهیه خامه

در اولین مرحله از طرز تهیه خامه کیک با شیر نیاز است که قابلمه‌‌ای مناسب انتخاب کرده و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. کره و شیر را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید. بعد از ذوب شدن کره حرارت را خاموش کنید. مراقب باشید تا مخلوط جوش نیاید. حال مخلوط کره و شیر را در مخلوط‌کن بریزید و آن را با سرعت بالا به مدت یک دقیقه هم بزنید. قبل استفاده از کره، از بی‌نمک بودن آن مطمئن شوید تا مزه خامه‌تان عوض نشود. طرز تهیه خامه کیک با خامه صبحانه یکی دیگر از روش‌های تهیه آن است که در کتاب کاله گفته شده است.

۲. مخلوط را در یخچال نگه‌داری کنید

نگه داری مخلوط خامه کیک در یخچال

در دومین مرحله از تهیه خامه کیک با شیر مخلوط را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید. حال اجازه دهید تا به دمای محیط رسیده و خنک شود. کاسه را با یک پلاستیک بپوشانید. پلاستیک را محکم فشار دهید تا از جمع شدن قطرات آب روی مخلوط جلوگیری شود. مخلوط را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا کامل خنک شود. این خامه غلیظ را برای ۵ روز هم در یخچال می‌توانید نگه‌داری کنید. برای تهیه خامه شکلاتی طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک را بخوانید.

۳. پودر قند و وانیل را اضافه کنید

اضافه کردن وانیل به مخلوط خامه

در این مرحله از طرز تهیه خامه کیک با شیر ، کاسه را از یخچال بیرون آورده و پودرقند و وانیل را به آن اضافه کنید تا عطر و طعم شیرینی به خود بگیرد. در صورت بالا بودن دمای اتاق می‌توانید ظرفی را پر از تکه‌های یخ کرده و ظرف خامه را روی آن قرار دهید و آن را هم بزنید. در این مرحله بهتر است از هم‌زن‌دستی استفاده کنید تا خامه به آرامی هم زده شود تا پودر قند کامل حل شود. با این کار دیگر با زدن خامه، پودر قند نمی‌پاشد. در آخر خامه را با هم‌زن دستی و دور متوسط بزنید تا به غلظت موردنظرتان برسد. خامه غلیظ شده را می‌توانید تا ۲ روز در یخچال برای تزئین کیک‌هایتان نگه‌داری کنید. از این خامه در تهیه لایه میانی رولت خامه ای هم به راحتی می‌توانید استفاده کنید.

تهیه خامه کیک با شیر به سبک قنادی

چند نکته تکمیلی برای تهیه خامه با شیر

خامه کیک با آن‌که با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود اما بهتر است هنگام تهیه آن، نکات زیر را هم مدنظر داشته باشید:

نکاتی در مورد تهیه خامه

در تهیه خامه برای کیک و شیرینی نون خامه‌ای در فصل تابستان می‌توانید پره‌های هم‌زن را قبل از تهیه خامه، به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا از شل شدن خامه جلوگیری شود. برای اطمینان از فرم گرفتن خامه به پره‌های هم‌زن خود دقت کنید. با به جا ماندن رده پره‌های هم‌زن روی خامه می‌توان گفت که خامه کامل فرم گرفته است. طرز تهیه خامه کیک با سفیده تخمه مرغ را هم می‌توانید امتحان کنید.

نشانه‌های فرم گرفتن خامه

فرم گرفتن خامه کیک

اگر بار اول‌تان است که در منزل خامه آماده می‌کنید بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ۱. خامه در ظرف جمع می‌شود و به سمت هم‌زن حرکت می‌کند.
  • ۲. خامه به اطراف ظرف پرت می‌شود.

روش‌ های دیگر تهیه خامه کیک

شما سفیده تخم‌مرغ، نمک، شکر و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و درون یک کاسه بریزید. کاسه را با کمک سه پایه روی یک قابلمه آب در حال جوش (روش بن ماری) قرار دهید. قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و آن را برای ۳ دقیقه مدام هم بزنید. حال آن را به یک کاسه بزرگ‌تر منتقل کنید و با هم‌زن با سرعت متوسط رو به بالا برای ۳ دقیقه بزنید. بعد از ۳ دقیقه با دیدن قله‌های سفت و براق، دیگر هم نزنید. حال سرعت هم‌زن را کم کرده و به آن وانیل را اضافه کنید. آن‌قدر هم بزنید تا یک‌دست شود. بعد از آماده شدن خامه را سریع استفاده کنید. شما می‌توانید آن را در طرز تهیه کیک هویج اسفنجی امتحان کنید.

راه تثبیت خامه

برای تثبیت خامه‌ کیک‌تان بهتر است ابتدا از سرد بودن شیر مطمئن شوید. سپس در مراحل پیش‌رو خامه را باید آن‌قدر با هم‌زن بزنید تا سفت شود و پودر قند را به اندازه به آن اضافه کنید. پودر قند به فرم و تثبیت بهتر آن کمک خواهد کرد. در انتها برای تزئین لایه‌های میانی کیک یا شیرینی باید چند ساعت آن را در یخچال بگذارید.

راه‌های استفاده از خامه

فراستینگ رولت با خامه

فرقی نمی‌کند شما خامه را با چه روشی تهیه کرده باشید به روش‌های مختلف از آن در تهیه شیرینی، کیک، کاپ‌کیک، لایه‌های میانی نون خامه‌ای و رولت می‌توانید استفاده کنید. طرز تهیه رولت خامه ای به سبک قنادی و طرز تهیه نون خامه ای در توستر را در کتاب کاله بخوانید. از سویی شما برای کاور کردن کیک‌های اسفنجی هم از این خامه می‌توانید استفاده کنید. طرز تهیه کیک اسفنجی خامه ای را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها