طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندارنی اصیل مجلسی و جا افتاده

طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندارنی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

معمولا گوجه سبز از آن دسته میوه‌هاست که خیلی‌ها فقط تجربه خام خوردنش را دارند، در حالی که می‌توانید با آن غذاهای سنتی خوشمزه بپزید. خورشت گوجه سبز مازندرانی با آن‌چه به نام خورشت گوجه سبز معمولی می‌شناسید و بخشی از خورشت‌های سبز رنگ است، کمی تفاوت دارد. چون در این خورشت از تخم مرغ استفاده می‌شود. اگر دوست دارید یک خورشت محلی خوشمزه را امتحان کنید در ادامه طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی اصیل را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی

  • گوجه سبز رسیده نیم کیلو
  • جعفری ۳۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۴ تا ۵ عدد
  • پیاز سرخ شده ۳ تا ۴ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • آب نارنج یا رب نارنج ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
  • شکر ۲تا ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی

۱. آماده کردن گوجه سبز

پخت گوجه سبز برای تهیه خورشت گوجه سبز

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت گوجه سبز  مازندرانی درست مثل طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ این است که گوجه سبزها را آماده کنید برای این کار می‌توانید هم گوجه سبز رسیده و آلو شده استفاده کنید تا راحت پوستش را بگیرید و بعد با مقداری آب بپزید. اما اگر از گوجه سبز خام استفاده می‌کنید باید آن‌ها را داخل یک قابلمه آب بریزید و بگذارید بجوشد بعد آن‌ها را در صافی صاف کنید تا پوستی همراه آن نباشد.

۲. تفت دادن پیاز

سرخ کردن پیاز برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

هم زمان که گوجه سبز در حال پخت است بهترین زمان برای آماده کردن پیاز داغ است. برای این کار پیاز را نگینی یا ریز خرد کنید بعد با مقداری روغن تفت دهید.

۳. اضافه کردن تخم مرغ

اکنون تخم مرغ‌ها را در یک ظرف مناسب بشکنید و به آن‌ها نمک، فلفل و ادویه را اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس آن را به پیاز داغ اضافه کنید و اجازه دهید خوب ببندد و سرخ شود.

۴. اضافه کردن جعفری خرد شده و پخت نهایی خورشت گوجه سبز

جعفری ساطوری خرد شده را هم در مقداری روغن تفت و بعد آن را به ترکیب تخم مرغ و پیاز اضافه کنید. سپس مخلوط را به گوجه سبز در حال پخت اضافه کنید بعد آب نارنج یا رب نارنج و شکر را اضافه کنید و هم بزنید. بعد اجازه دهید خورشت جا بیافتد سپس آن را در ظرف مد نظرتان سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی

طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی

تهیه و پخت خورشت گوجه سبز کار متفاوتی است که می‌توانید همگی در منزل تجربه کنید. هرچند تهیه آن در نقاط ایران به شکل‌های متفاوت انجام می‌شود اما خورشت گوجه سبز مازندرانی قطعا یکی از خوشمزه‌ترین ترکیب‌های غذایی با گوجه سبز است.

استفاده از مرغ در تهیه خورشت گوجه سبز

برای تهیه خورش گوجه سبز مازندرانی هم مثل خورش گوجه سبز عادی می‌توانید از تکه‌های کوچک سینه مرغ تفت داده شده هم در استفاده کنید.

تفاوت خورشت گوجه سبز در شمال ایران

خورشت گوجه سبز در شهرهای مختلف شمال ایران با کمی تفاوت تهیه می‌شود حتی اسمش هم متفاوت است مثلا در مازندران به آن «هلی قورو یا هلی خورش» می‌گویند و معمولا از گوجه سبز در کنار نعناع، پیاز، سیر و تخم مرغ به همراه شکر این غذا را تهیه می‌کنند.

اما به این غذا در گیلان «خالو آبه یا هالی آوی« می‌گویند. این غذا با کمی آرد برنج تهیه می‌شود و در آن سبزی نعناع و گشنیز می‌ریزند و درست مثل مدل مازندرانی تخم مرغ به آن اضافه می‌شود.

استفاده از گوجه سبز تازه یا فریزری

معمولا مردم شمال ایران از گوجه سبز تازه برای تهیه این غذا استفاده می‌کنند و به نوعی این غذا یک غذای فصلی است اما اکنون با وجود فریزر می‌توانید در فصل گوجه سبز آن را فریز کنید و هر زمان هوس این غذای محلی را کردید با آن خورشتتان را تهیه کنید. دقت کنید بهتر است هنگام انتخاب گوجه سبز از گوجه‌سبزهای رسیده‌تر که آلو شده‌اند استفاده کنید. در کنار تهیه غذا با گوجه سبز می‌توانید طرز تهیه شور گوجه سبز را هم در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها