طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ مجلسی ترش و ملس

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طعم ترش و ملس گوجه سبز در کنار مرغ زعفرانی و عطر دل‌انگیز سبزی‌ها، خورشت گوجه سبز مجلسی را به یک غذای بهاری و لذیذ تبدیل می‌کند. این خورشت با رنگ و لعاب اشتهابرانگیزش، سفره شما را در مهمانی‌ها و دورهمی‌هایتان زینت می‌دهد و طعمی به یاد ماندنی را برای مهمانانتان به ارمغان می‌آورد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی را مرور کرده بودیم اگر دوست داشتید که این غذا را به شکل محلی هم تهیه کنید، حتما به متن آن هم سری بزنید. در ادامه طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ را با هم بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ

  • مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • گوجه سبز ۵۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • آب به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • سبزی خورشتی (جعفری، نعناع، ترخون) ۲۵۰ گرم
  • شکر ۱ قاشق چای خوری (اختیاری)

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ

پخت مرغ

پخت مرغ برای خورشت گوجه سبز با مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ این است که مرغ را با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه طعم‌دار کنید سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه با روغن تفت دهید تا طلایی شود بعد سیر را هم ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر بلند شود در نهایت مرغ را به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند سپس رب گوجه را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب هم باز شود بعد آب را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ بپزد.

پخت خورشت گوجه سبز

اکنون که مرغ پخته شده وقت آن است که هم‌زمان سبزی این خورشت را خرد کنید، کمی تفت دهید و بعد به خورشت اضافه کنید. در نهایت هم آن را بچشید اگر نمک و فلفلش کم بود به آن اضافه کنید و گوجه سبزهایی که شسته‌اید را به همراه زعفران دم کرده به خورشت اضافه کنید و بگذارید کمی بپزد. اگر دوست دارید خورش شما شیرین باشد می‌‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید تا طعمی ترش و شیرین داشته باشید. اجازه دهید تا زمانی که خورشت جا بیفتد و غلیظ شود اجازه دهید مواد بپزند بعد این خورشت را با پلو یا نان سرو و میل کنید. نوش جان!

نکته: یادتان باشد گوجه سبزها را زودتر از موعد به خورش اضافه نکنید در غیر این‌صورت له می‌شوند.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ

پخت خورش گوجه سبز هم چیزی شبیه پخت قورمه سبزی است و نیاز است نکات و فوت‌وفن‌هایش را بدانید تا حاصل کارتان غذایی خوشمزه شود که نشانی از شما باشد.

نکاتی برای انتخاب مرغ مناسب خورش گوجه سبز

برای این خورش می‌توانید از ران مرغ یا سینه مرغ استفاده کنید. اگر از ران مرغ استفاده می‌کنید، می‌توانید استخوان‌ها را جدا کنید تا خورش لطیف‌تر شود. اگر هم زمان کافی ندارید بهتر است مرغ را به قطعات کوچک خرد کنید تا زودتر پخته شود. یادتان باشد خورشت گوجه سبز اصیل معمولا با گوشت قرمز تهیه می‌شود.

سبزی مناسب برای تهیه خورش گوجه سبز

معمولا فقط از جعفری و نعناع به عنوان سبزی مناسب برای تهیه خورش گوجه سبز استفاده می‌کنند اما بعد نیست در کنارش از ترخون هم استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید میزان جعفری باید بیشتر از نعناع باشد و ترخون کمتری استفاده کنید. ضمنا بهتر است حتما سبزی این خورش را خوب در روغن تفت دهید.

پخت خورشت گوجه سبز به روش‌های مختلف

خورش گوجه سبز در شهرهای مختلف تهران و حتی توسط افراد مختلف با مواد مختلف تهیه می‌شود. مثلا معروف است که گیلانی‌ها به آن کمی بادمجان هم اضافه می‌کنند و یا برخی در این غذا لپه استفاده می‌کنند.

+

دیدگاه ها