طرز تهیه مربای گیلاس صورتی با ماندگاری بالا

طرز تهیه مربای گیلاس صورتی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

با فرا رسیدن فصل گیلاس، چه چیزی دلچسب‌تر از پختن مربای گیلاس صورتی و لذت بردن از طعم ترش و شیرین آن در تمام طول سال است؟ قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کمپوت گیلاس را آموزش داده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای گیلاس صورتی که می‌تواند یک صبحانه دلچسب باشد و هم برای تزیین کیک و دسر خود از آن استفاده کنید را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس صورتی

  • گیلاس یک کیلو
  • شکر ۷۰۰ گرم

طرز تهیه مربای گیلاس صورتی

۱. آماده کردن گیلاس‌ها

گیلاس آماده برای تهیه مربای گیلاس صورتی

اولین مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس صورتی این است که گیلاس‌ها را خوب بشویید و بعد هسته آن خارج کنید.

۲. مخلوط کردن شکر و گیلاس

مخلوط کردن شکر و گیلاس صورتی

اکنون در این مرحله در یک ظرف مناسب یک لایه از گیلاس صورتی را در قابلمه بریزید و رویش را شکر بریزید و این کار را تا اتمام کامل شکر و گیلاس ادامه دهید. بعد قابلمه را در یخچال قرار دهید و بگذارید شکر به خورد گیلاس برود و گیلاس آب بیندازد.

۳. پخت مربای گیلاس

در این مرحله مخلوط گیلاس و شکر را روی گاز قرار دهید تا بجوشد. کفی که روی قابلمه ایجاد می‌شود را با قاشق از روی قابلمه خارج کنید و بعد بگذارید مربا غلیظ شود. برای این که مطمئن شوید مربا غلظت کافی را دارد یا نه مقداری از شیره مربا را داخل قاشق بریزید و بگذارید خنک شود سپس قاشق را برگردانید اگر راحت از قاشق نریزد غلظت مربای شما کافی است و زمان آن است که گاز را خاموش کنید و بگذارید مربا خنک شود تا بعد آن را در شیشه مناسب بریزید.

نکته: پس از سرد شدن کامل مربا، آن را در شیشه های تمیز و خشک شده بریزید و در یخچال نگهداری کنید. مربای گیلاس صورتی را می توانید تا ۶ ماه در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای گیلاس

طرز تهیه مربای گیلاس صورتی

مربای گیلاس و البته مربای آلبالو از آن دسته مرباها هستند که تهیه‌شان ساده است و می‌توانید از آن‌ها برای فیلینگ کیک هم استفاده کنید. اما خوب است برای آن‌که مربای گیلاس‌تان خوب باشد به نکات زیر دقت کنید.

میزان مناسب شکر برای تهیه مربای گیلاس

معمولا میزان شکر به سلیقه شما بستگی دارد اما در کل برای هر کیلوگرم گیلاس، ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم شکر در نظر بگیرید کافی است. البته می‌توانید به جای شکر از جایگزین‌های شکر مثل عسل، شیره یا حتی دانه چیا و استویا هم استفاده کنید.

بهبود طعم مربای گیلاس

مربای گیلاس طعم خوبی دارد اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید کمی وانیل یا حتی مقداری آبلیمو برای تنظیم طعم این مربا استفاده کنید. البته گلاب و هل هم گزینه‌های خوبی برای افزایش طعم مرباها هستند.

دلایل کپک زدن مربا

مرباها به دلایل مختلفی کپک می‌زنند بنابراین خوب است تمام نکات زیر را در هنگام تهیه مرباها چه مربای گیلاس باشد چه تهیه مربای آلبالو مدنظر داشته باشید:

۱٫ عدم رعایت بهداشت:

مهمترین دلیل کپک زدن مربا، عدم رعایت بهداشت در مراحل تهیه و نگهداری آن است. استفاده از ظروف و دست‌های آلوده، عدم شستشوی صحیح گیلاس‌ها و عدم خشک کردن کامل آن‌ها قبل از پخت هم می‌تواند منجر کپک زدن آن شود.

۲٫ پخت ناقص:

اگر مربا به اندازه کافی پخته نشود، آب آن تبخیر نمی‌شود و محیطی مرطوب برای رشد کپک‌ها فراهم می‌شود. بنابراین، باید مربا را به اندازه کافی بجوشانید تا غلیظ شود و آب اضافی آن تبخیر شود.

۳٫ درست نبستن در شیشه مربا

بعد از سرد شدن کامل مربا، باید آن را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید. اگر درب ظرف به طور کامل بسته نشود، هوا به داخل ظرف نفوذ می‌کند و باعث رشد کپک می‌شود.

انواع گیلاس را بشناسید

انواع گیلاس

ایران با داشتن تنوع آب و هوایی، میزبان انواع مختلفی از گیلاس است. در میان این تنوع، گیلاس صورتی و زرد از محبوب‌ترین‌ها هستند. اما برای ما ایرانی‌ها تفاوت چندانی بین این گیلاس‌ها وجود ندارد. اما در کل گیلاس‌ها را می‌توان به انواع گیلاس زرد، گیلاس قرمز، گیلاس صورتی و البته گیلاس وحشی تقسیم‌بندی کرد که اینجا طرز تهیه مربای گیلاس صورتی را مرور کردیم و در کتاب کاله طرز تهیه مربای گیلاس زرد را هم بررسی کرده‌ایم.

تفاوت مربای گیلاس زرد، صورتی و قرمز

این نوع مرباها تفاوت چندانی با هم ندارد و جالب است که مربای هر سه نوع گیلاس را می‌توان با دستور پخت مشابه تهیه کرد. ضمنا زمان پخت مربا به نوع گیلاس، میزان شکر و غلظت دلخواه شما بستگی دارد. اما در کل می‌توانید از مخلوط چند نوع گیلاس برای تهیه مربا استفاده کنید و از طعم و رنگ منحصر به فرد آن لذت ببرید.

دیدگاه ها