طرز تهیه لگیمات با ماست ترد و خوشمزه به دو روش

آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

لگیمات که در اکثر شهرهای جنوبی کشور درست می‌شود به خوبی جای خود را در کنار زولبیا و بامیه در سفره‌های افطار باز کرده است. این شیرینی ترد و خوشمزه را به چند روش آسان در منزل می‌توان تهیه کرد. لگیمات یا لُقیمات را به نام بامیه عربی هم می‌شناسند چراکه در کشورهای عربی آن را بسیار درست می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شیرینی ترد و خوشمزه از خانواده دونات است که با کمی تغییر، مزه‌‌‌ای شبیه به مزه بامیه پیدا کرده است. شما در این مطلب می‌توانید طرز تهیه لگیمات با ماست را به دو روش مختلف اما آسان بخوانید.

مواد لازم برای تهیه لگیمات با ماست

  • ماست دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • آرد دو لیوان
  • آب یک لیوان
  • شیر خشک یک قاشق غذاخوری
  • شکر یک قاشق عذاخوری
  • مخمر یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل دو قاشق چای‌خوری
  • روغن یک‌چهارم پیمانه
  • زعفران به مقدار لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه لگیمات با ماست

۱. خمیر را آماده کنید

مخلوط کردن مواد در طرز تهیه لگیمات با ماست

در اولین مرحله از طرز تهیه لگیمات با ماست باید یک کاسه بزرگ برای مخلوط کردن مواد انتخاب کنید. آرد، شکر، شیر خشک، هل، مایه خمیر و زعفران دم‌کرده را داخل کاسه ریخته و با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. حال در میان کاسه یک حفره بزرگ ایجاد کرده و آب، روغن، ماست و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم‌زن یا کفگیر مخلوط کنید. دقت داشته باشید که قوام خمیرتان شبیه به خمیر پنکیک با ماست باشد. در نهایت روی کاسه را با یک حوله یا پارچه تمیز به مدت یک ساعت بپوشانید تا خوب استراحت کند. پس از ور آمدن خمیر با یک قاشق یا دستان خود به آن چند ضربه بزنید تا پف کند.

۲. لگیمات را سرخ کنید

سرخ کردن لگیمات با ماست

در دومین مرحله از طرز تهیه لگیمات با ماست ، به اندازه کافی در یک تابه بزرگ و گود روغن بریزید تا خوب داغ شود. حال خمیر را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید و با کمک قیچی تمیز آن را جدا کرده و لگیمات‌ها را داخل روغن بیاندازید. قبل از هربار استفاده قیچی را داخل روغن سرد بزنید تا حالت چسبندگی نداشته باشد. اگر قیف شیرینی‌پزی نداشتید با کمک دستان خود یک تکه از خمیر را برداشته و در دستان خود به شکل گرد فرم دهید و داخل تابه بیاندازید. از دو تا قاشق هم برای این کار می‌توانید کمک بگیرید. لگیمات‌های سرخ‌شده را که به رنگ قهوه‌ای طلایی درآمدند را از تابه خارج و داخل یک آبکش بریزید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. زولبیا با نشاسته و ماست یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای وعده‌های افطاری‌تان درست کنید.

۳. لگیمات ها را سرو کنید

ریختن شیره خرما روی لگیمات‌های تهیه شده با ماست

در سومین مرحله از طرز تهیه لگیمات با ماست باید لگیمات‌ها را داخل ظرف مورد نظر چیده و روی آن‌ها عسل یا شیره خرما بریزید. ناگفته نماند که شما می‌توانید شربتی شبیه شربت بامیه درست کرده و لگیمات‌‌ها را برای یک تا دو دقیقه داخل آن بیاندازید.

دستور تهیه لگیمات با ماست

نکات تکمیلی پخت لگیمات با ماست

شیرینی ترد و خوشمزه لگیمات در کنار رنگینک، کاچی یا فرنی می‌تواند برای پذیرایی در وعده‌ افطار به کار برده شود. اگر می‌خواهید در تهیه این شیرینی ساده به مشکل نخورید نیاز است که نکات گفته‌شده در ادامه را بخوانید.

طرز تهیه لگیمات با ماست بدون نشاسته

طرز تهیه لگیمات با ماست و بدون نشاسته

طرز تهیه لگیمات با ماست و بدون نشاسته، دستوری مشابه دستور گفته‌شده در بالا دارد. در این دستور ابتدا باید مخمر را به همراه یک لیوان آب ولرم و شکر حل کنید تا فعال شود. ماست، زعفران، هل و مخمر فال‌شده را داخل یک کاسه بریزید و آرد را به آن اضافه کنید. در ادامه کم‌کم آب را اضافه و هم بزنید تا خمیر لگیمات به دست بیاد. قبل از استراحت خمیر توجه داشته باشید که خمیر نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. در نهایت مراحل پخت لگیمات را مانند مراحل گفته شده در بالا پیش ببرید.

تزئین و سرو لگیمات با ماست

شما بعد از تهیه لگیمات با ماست می‌توانید آن را در ظرف موردنظر خود بچینید و روی آن را با گل‌محمدی، پودر پسته یا خلال بادام تزئین کنید. سرو آن را برای میهمانی‌‌هایتان می‌توانید کنار چای، قهوه یا بستنی انجام دهید. اگر پودر پسته یا بادام در دسترس‌تان نبود می‌توانید روی لگیمات‌ها کمی نوتلا، پودر قند یا شربت بریزید. دقت داشته باشید که بهترین زمان برای سرو آن یک تا سه ساعت بعد از سرخ کردن‌شان است.

استفاده از ماست در تهیه لگیمات ماست

استفاده از ماست در تهیه لگیمات

یکی از دستورهای تهیه لگیمات، استفاده از ماست است. ماست استفاده‌شده در تهیه لگیمات باید کم‌چرب باشد و از سویی دیگر به دمای محیط رسیده باشد. توجه داشته باشید که از ماست سرد استفاده نکنید چراکه مدت‌زمان ور آمدن خمیر طولانی می‌شود.

کاستر و شیر خشک در تهیه لگیمات

استفاده از کاستر و شیرخشک در طرز تهیه لگیمات با ماست یا بدون آن کاملا اختیاری است. در صورت استفاده از این دو یا یکی از آن‌ها باید در همان مرحله اول به مابقی مواد اضافه کنید. از درست کردن فرنی با شیر خشک برای وعده افطار غافل نشوید.

دلیل وا رفتن خمیر لگیمات

دلیل وا رفتن خمیر لگیمات با ماست

خمیر لگیمات باید از غلظت مناسبی برخوردار باشد پس آن را زیاد رقیق یا سفت نکنید. اگر خمیر لگیمات رقیق یا روغن داغ نشده باشد آن‌ها هنگام سرخ شدن در روغن وا رفته و شکل خود را از دست می‌دهند. از سویی دیگر با سفت شدن خمیر، کمی آب ولرم به آن اضافه کنید. برای پذیرایی در وعده افطار می‌توانید مشکوفی با نشاسته ذرت هم درست کرده تا سفره رنگینی داشته باشید.

پف لگیمات با ماست

لگیمات چه به سبک عربی و چه به سبک جنوبی، آن را به پف و شکل توپکی آن می‌شناسند پس در طرز تهیه‌ش باید به این نکته توجه داشت. اول از همه آن‌که خمیر را باید به شکل توپی بریزید پس از اسکوپ بستنی برای برداشتن مایه استفاده کنید. اگر در زمان سرخ‌ شدن متوجه پف نکردن‌ توپک‌ها و سوراخ شدن سطح آن‌ها شدید باید علت را در کمی آرد جست‌و‌جو کرد. در این شرایط یک قاشق سرخالی آرد اضافه کرده و مجدد شروع به سرخ کردن لگیمات‌ها کنید. برای پف بهتر این شیرینی حتما روغن باید فراوان و داغ باشد، از سویی دیگر لگیمات‌ها را با حرارت متوسط سرخ کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن توپک‌ عسلی برای میان‌وعده یا پذیرایی در وعده افطاری است.

دیدگاه ها