طرز تهیه مشکوفی با شیر و نشاسته ذرت + تمام ترفندها

طرز تهیه مشکوفی با شیر
آسان
۴-۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مُشکوفی یک دسر مازندرانی بر پایه شیر و نشاسته است که برای وعده افطار می‌توان به عنوان یک دسر خوشمزه و مقوی به آن نگاه کرد. مشکوفی دسر کم‌حجم اما مقوی محسوب می‌شود که می‌‌توانید کنار فرنی یا شیربرنج برای عزیزان‌‌تان درست کنید. شما طرز تهیه مشکوفی با شیر را به همراه تمام ترفندهایش می‌توانید این‌جا بخوانید تا مثل یک آشپز حرفه‌ای آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه مشکوفی با شیر

  • شیر چهار لیوان
  • نشاسته ذرت هشت قاشق غذاخوری
  • شکر ۱۲ قاشق غذاخوری
  • کره یک قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه مشکوفی با نشاسته ذرت

۱. شیر و نشاسته را با یکدیگر مخلوط کنید

اضافه کردن نشاسته به شیر در طرز تهیه مشکوفی با شیر

در اولین مرحله از طرز تهیه مشکوفه با شیر باید یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید تا نشاسته و شیر را درون آن بریزید. شما در ادامه تهیه این دسر خوشمزه باید مخلوط را مدام هم بزنید تا نشاسته گلوله‌گلوله نشود. قابلمه را روی حرارت کم بگذارید تا مخلوط شیر و نشاسته گرم شود. شما در این مرحله باید مراقب باشید که مخلوط‌تان ته نگیرد یا نسوزد.

۲. گلاب، کره و زعفران را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه مشکوفی با شیر باید گلاب گفته‌شده را به مخلوط شیر و نشاسته اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید. حال در ادامه کره را داخل قابلمه بریزید تا ذوب شده و کامل با مخلوط ترکیب شود. بهتر است کره به دمای محیط رسیده باشد. با حل شدن کره، نوبت به اضافه کردن زعفران دم‌کرده می‌رسد. برای خوش‌رنگ‌تر شدن دسرتان باید آن را غلیظ‌تر دم کنید.

۳. مشکوفی را هم بزنید

هم زدن مشکوفه با شیر

در سومین مرحله از طرز تهیه مشکوفه با شیر باید مخلوط را مرتب هم بزنید سپس حرارت گاز را به حرارت ملایم تغییر دهید. حال شکر را هم به داخل قابلمه بریزید و آن را تا جایی که شکر حل شود باید هم بزنید. مشکوفی شما تقریبا آماده است تنها باید این نکته را مدنظر قرار دهید که غلظت آن باید مشابه غلظت فرنی باشد. اگر شکر در دسترس‌تان نبود پودرقند هم برای تهیه این دسر محلی می‌توانید به کار ببرید.

۴. مشکوفی را تزئین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مشکوفی با شیر باید قابلمه را از رو حرارت بردارید تا کمی خنک شود. آن را در ظرف یا قالب موردنظرتان ریخته و برای ساعاتی در یخچال قرار دهید. مشکوفی را با خلال پسته، خلال بادام و پودر نارگیل به راحتی می‌توانید تزئین کنید. شما به راحتی با همین مواد می‌توانید فرنی طعم‌دار هم درست کنید.

نکات تکمیلی پخت مشکوفی با شیر

دسنور تهیه مشکوفی با شیر

مشکوفی دسری خوشمزه است که بیشتر در وعده افطاری به همراه شیربرنج، فرنی یا شله‌زرد سرو می‌شود. شما در ادامه می‌توانید تمامی ترفندهای پخت این دسر خوشمزه را بخوانید.

نشاسته ذرت در مشکوفی شیر و نشاسته

استفاده از نشاسته ذرت در طرز تهیه مشکوفی با شیر

در طرز تهیه مشکوفی با شیر و نشاسته پایه اصلی آن نشاسته ذرت است که باید در مرحله اول به شیر اضافه کرد. اگر گلوله‌هایی از نشاسته در شیر حل‌نشده باقی مانده بود می‌‌توانید آن را از صافی رد کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که بافت نشاسته ذرت بسیار لطیف است و با نشاسته گندم قابل مقایسه نیست پس هرگز این دو را جایگزین یکدیگر نکنید. حال با وجود نشاسته ذرت می‌توانید برای افطارتان زولبیا درست کنید.

طرز تهیه مشکوفی سه رنگ

مشکوفی سه رنگ

طرز تهیه مشکوفی سه رنگ با شیر و نشاسته ذرت به این صورت است که باید دستور تهیه را طبق مراحل گفته‌شده در بالا پیش ببرید حال قبل از اضافه کردن زعفران، مخلوط را تقسیم و در سه ظرف جداگانه بریزید. زعفران را به یکی از ظرف‌ها اضافه و داخل ظرف دیگر پودرکاکائو حل‌شده را بریزید. مخلوط را لایه‌لایه یا در قالب بریزید. هنگام ریختن لایه‌های رنگارنگ مشکوفی به یاد داشته باشید که لایه‌ها نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشند. در اصطلاح باید به صورت نیم‌بند در آمده باشند.

استفاده از شیر در تهیه مشکوفی

استفاده از شیر در طرز تهیه مشکوفی

در طرز تهیه مشکوفی با شیر این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که نشاسته ذرت را باید در شیر سرد حل کنید در غیراین‌صورت گلوله‌گلوله خواهند شد. اگر با عطر و طعم نشاسته مشکل داشتید می‌توانید به همان مقدار آب جایگزین کنید.

افزودنی های مجاز در تهیه مشکوفی

شما در دستور تهیه مشکوفی برای بهتر کردن طعم آن از وانیل، اسانس‌های مختلف، رنگ غذا و پودر کاکائو هم می‌توانید استفاده کنید. تنها به یاد داشته باشید که از وانیل به اندازه یک قاشق چای‌خوری استفاده کنید چراکه مقدار زیادی آن، طعم مشکوفی را به تلخی خواهد کشاند.

دیدگاه ها