طرز تهیه فرنی با نشاسته ذرت ؛ با تمام نکات و ریزه‌کاری‌ها

فرنی با نشاسته ذرت
آسان
4 الی 6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فرنی از آن دسته دسرهایی است که هم می‌توان آن را با آرد برنج و هم با نشاسته ذرت درست کرد، تا یک فرنی با نشاسته ذرت یا فرنی با آرد برنج داشت.

این فرنی را هم می‌توان به صورت سرد و هم گرم در تمام فصول، چه به عنوان دسر همراه غذا و هم حتی به عنوان غذای کمکی کودک از آن استفاده کرد و از تمام مزایا و خواص آن بهره‌مند شد.

در ادامه با هم روش درست کردن فرنی با نشاسته ذرت به آسان‌ترین روش ممکن و با تمام نکات مهم برای تهیه فرنی را می‌خوانیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با نشاسته ذرت

  • نشاسته ذرت دو سوم پیمانه
  • شیر دو فنجان
  • هل کامل شش دانه
  • بادام (خلال شده) یک‌دوم فنجان
  • شکر یک‌چهارم فنجان
  • گلاب به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه فرنی با نشاسته ذرت

۱- حل کردن نشاسته ذرت در شیر، اولین مرحله تهیه فرنی نشاسته ذرت

مخلوط کردن نشاسته ذرت با شیر برای فرنی نشاسته ذرت

اولین مرحله در تهیه فرنی با نشاسته ذرت این است که نشاسته ذرت را به خوبی در یک فنجان شیر سرد از دو فنجان آماده شده برای شیر حل کنید.

نکته مهم در مورد شیر: شیری که قرار است نشاسته ذرت را در آن حل کنید باید حتما سرد باشد والا نشاسته ذرتتان گلوله گلوله می‌شود از طرف دیگر می‌توانید از شیر پرچرب، کم چرب یا بدون چربی برای تهیه فرنی استفاده کنید.

انتخاب نشاسته ذرت: برای تهیه فرنی بهتر است از نشاسته ذرت مرغوب استفاده کنید. نشاسته ذرت باید بدون بو و طعم باشد و رنگ آن سفید باشد.

۲- جوشاندن و مخلوط کردن مواد فرنی

 

مخلوط کردن شیر و دانه هل برای فرنی

حالا نوبت آن است که یک فنجان باقیمانده شیر را با هل بجوشانید. حرارت گاز را تا متوسط کم کنید و سپس مخلوط نشاسته ذرت و شیر را که خوب همزده بودید به مخلوط شیر و هل روی گاز اضافه کنید.

نکته مهم در تهیه انواع فرنی: در هنگام پخت فرنی باید آن را مدام هم بزنید و حتی یک لحظه هم بی‌خیال نشوید چون باعث می‌شود نشاسته یا آردتان کاملا با هم مخلوط نشوند.

۳٫ پخت فرنی با نشاسته ذرت

دستور پخت فرنی با نشاسته ذرت

آخرین مرحله از تهیه فرنی با نشاسته ذرت این است که شکر و گلاب را به مخلوط بالا اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط حدود سه دقیقه دیگر روی حرارت متوسط بجوشد. در این حین مدام مواد را هم بزنید. سپس دانه‌های هل را از مخلوط خارج کرده و در ظرف‌های سرو بریزید.

فرنی نشاسته ذرت با شیر خود را می‌توانید با خلال بادام تزیین کنید و گرم یا سرد سرو کنید. نوش جان!

پیشنهاد جذاب برای فرنی با نشاسته: اگر دوست دارید فرنی شما طعم و عطر زعفران داشته باشد می‌توانید در کنار گلاب به آن زعفران آب کرده هم اضافه کنید.

نکته مهم: وقتی فرنی را از قابلمه به ظرف سروتان می‌ریزید، به هیچ عنوان تا زمان سرو آن را هم نزنید چون باعث آب انداختن فرنی می‌شود. بنابراین درست مثل شله زرد که وقتی خنک شد و خود را گرفت باید تزئینش کنید، فرنی را هم وقتی خوب خنک شد تزئین کنید.

نکته مهم در مورد شکر: میزان شکر را می‌توانید به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید.

نکته در خصوص گلاب و زعفران: اضافه کردن گلاب و زعفران به فرنی طعم و عطر آن را بهتر می‌کند.

همه نکات برای پخت فرنی با نشاسته

نکات مهم برای تهیه فرنی با نشاسته ذرت

برای تهیه فرنی چه فرنی برای نوزاد باشد چه فرنی برای بزرگسالان باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم. طرز تهیه فرنی برای نوزاد و طرز تهیه فرنی با شیر خشک را هم می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

استفاده از عسل به جای شکر: برای تهیه فرنی می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید تا دیگر نگران رژیمتان نباشید. البته خیلی‌ها می‌گویند اگر عسل گرم شود ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد بنابراین برای جلوگیری از این امر می‌توانید فرنی را با شکر بسیار کم درست کنید سپس با عسل یا انواع شیره دلخواه سرو کنید.

بهترین غلظت فرنی: زمانی فرنی‌تان به غلظت کافی رسیده است که نه شبیه ماست سفت باشد نه خیلی آبکی و شل.

به نسبت مواد لازم برای تهیه فرنی توجه کنید: کم و زیاد کردن هر یک از مواد لازم باعث شل یا سفت شدن فرنی یا خوش طعم و خوشبو نشدن آن می‌شود.

استفاده از آب به جای شیر در تهیه فرنی: در تهیه فرنی می‌توان به جای شیر از آب هم استفاده کرد. طرز تهیه فرنی با نشاسته ذرت و آب درست مثل طرز تهیه فرنی نشاسته ذرت است.

اضافه کردن طعم دهنده‌ها: می‌توانید به فرنی طعم دهنده‌های مختلفی مانند وانیل، دارچین، پودر نارگیل و… اضافه کنید.

تزئین فرنی: می‌توانید فرنی را با خلال بادام، پسته، پودر نارگیل و… تزئین کنید.

سرو فرنی: فرنی را می‌توانید به عنوان صبحانه، میان وعده یا دسر میل کنید.

اگر می‌خواهید فرنی را برای افراد بیشتری درست کنید باید دقیقا بدانید که برای هر نفر چقدر مواد استفاده کنید تا فرنی کافی داشته باشید. پس برای تهیه فرنی برای هر نفر یک قاشق غذاخوری نشاسته یا آرد، یک قاشق شکر و یک پیمانه شیر در نظر بگیرید و مطمئن باشید به قدر کافی فرنی برای همه خواهید داشت.

خواص فرنی با نشاسته ذرت

فرنی در عین سادگی، یکی از غذاهای مقوی است. فرنی با داشتن شیر و نشاسته ذرت یا آرد برنج دارای ارزش غذایی بالایی دارد و انرژی بالایی را برای بدن فراهم می‌کند. در واقع شیر مورد استفاده در فرنی حاوی ویتامین‌های گروه B، روی و کلسیم است و اگر شکر با عسل جایگزین شود، ارزش غذایی و خواص فرنی هم بیشتر خواهد شد.

از طرف دیگر خود نشاسته ذرت به عنوان یک ماده غلیظ کننده و البته سرشار از ویتامین برای پوست و مو می‌تواند نقش بسیار خوبی برای سلامت افراد، کودکان و حتی بدنسازان داشته باشد.

بنابراین فرنی با نشاسته ذرت برای سرماخوردگی و حتی دوران نقاهت بیماری‌ها بسیار خوب است. پس از خوردن آن برای گرفتن جان دوباره بعد از بیماری غافل نشوید.

فرنی یک صبحانه بی نظیر برای نوزادان

از آنجایی که فرنی یک غذای مقوی و آسان هضم است، معمولا از فرنی با نشاسته ذرت به عنوان غذای کمکی برای نوزاد بعد از شش ماهگی استفاده می‌شود.

چگونه فرنی متنوع‌تری درست کنیم؟

برای تنوع بخشیدن به طعم این غذا، دسر یا صبحانه لذیذ می‌توانید از چاشنی‌های مختلف مانند گلاب، دارچین، زعفران، پودر وانیل، کاکائو و آب میوه‌های مختلف مانند شیره خرما، شیره انگور، شیره توت و… استفاده کنید. فرنی را می‌توان حتی با طعم‌های مختلف از جمله فرنی زعفرانی، فرنی وانیلی، فرنی با آرد برنج و حتی فرنی شکلاتی درست کرد.

از نکات جالب فرنی هم مثل دیگر دسرها این است که این فرنی هم در هر شهر و کشوری به سبک متفاوت درست می‌شود و اینگونه می‌شود که مثلا فرنی اصفهانی یک فرنی خاص و مختص مردم اصفهان است.

حتی می‌توانید با فرنی یک بستنی خوشمزه به اسم فرنی بستنی درست کنید و هم فرنی داشته باشید هم بستنی.

مواد لازم برای تهیه این فرنی چیست؟

برای تهیه این فرنی هم مثل همه انواع دیگر این دسر نیاز به شیر، هل و شکر در کنار نشاسته ذرت دارید.

برای جلوگیری از گوله گوله شدن فرنی چه باید کرد؟

بهتر است برای جلوگیری از گوله گوله شدن فرنی، نشاسته را با آب سرد یا شیر سرد مخلوط کنید و از حل کردن نشاسته در شیر و آب گرم دوری کنید.

دیدگاه ها