طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازده ماهه

طرز تهیه فرنی برای نوزاد
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

غذای کمکی نوزاد را معمولا از بعد از شش ماهگی به برنامه غذایی اضافه می‌کنند البته در برخی از موارد به تشخیص پزشک ممکن است زمان آن کمی قبل از شش ماهگی باشد. در کل یکی از غذاهای کمکی مناسب برای نوزادان شش تا یک ساله، فرنی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه فرنی با شیر خشک را به عنوان یک گزینه مناسب نوزدان بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازه ماهه را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی برای نوزاد ۶ ماهه

  • آرد برنج ۱ قاشق مرباخوری
  • شیر مادر نصف استکان

طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش ماهه

اولین نکته مهمی که در طرز تهیه فرنی برای نوزاد باید به آن دقت داشته باشید، این است که نوزاد شش ماهه شما ممکن است به شیر پاستوریزه حساسیت نشان دهد بنابراین در شش ماهگی بهتر است تهیه فرنی را به شیر مادر یا شیر خشک محدود کنید و شیر گاو پاستوریزه را در ماه‌های بعدی اضافه کنید.

بنابراین، ابتدا آرد برنج را با شیر مادر مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا آرد در شیر حل شود سپس آن را در قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. در فرایند تهیه فرنی مدام آن را هم بزنید تا به قابلمه نچسبد. بهتر است دقت داشته باشید که برای تهیه فرنی کودک شش ماهه از هیچ‌گونه شیرین‌کننده یا مزه‌دهنده‌ای استفاده نکنید چون هم مناسب سلامتشان نیست هم اگر بعدها دسترسی به شکر نداشته باشید کودک فرنی را نخواهد خورد.

نکته ۱: دقت کنید برای نوزاد شش ماهه برای تهیه مخلوط شیر خشک و آب باید حتما آب را جوشانده باشید، درست مثل همان روشی که برای تهیه شیر خشک کودک انجام می‌دهید. ضمنا میزان شیر خشک برای تهیه فرنی باید حدود یک پیمانه باشد. جزییات تهیه پخت فرنی برای نوزاد با شیر خشک را در کتاب کاله بخوانید.

نکته ۲: بهتر است از آرد برنج خانگی برای تهیه فرنی نوزاد خود استفاده کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید. طرز تهیه آرد برنج را در کتاب کاله بخوانید.

مواد لازم برای تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه به بعد

  • آرد برنج ۲ قاشق مرباخوری
  • شیر پاستوریزه یا شیر خشک یک استکان
  • کره یا آب به مقدار لازم

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه به بعد

فرنی نوزاد شش ماهه به بعد تا دوازده ماهگی از نظر روش پخت کاملا شبیه به پخت فرنی نوزاد شش ماهه است فقط در تهیه آن می‌توانید رفته‌رفته برای تست کردن این که کودکتان به شیر لبنی حساسیت دارد یا ندارد، از شیر پاستوریزه استفاده کنید و حتی بهتر است برای تعدیل آن، ابتدا شیر را بجوشانید بعد با آرد برنج مخلوط کنید و البته اگر نوزادتان به مواد لبنی حساسیت نداشت مقداری کره هم از ماه‌های بعدی به آن اضافه کنید تا مزه فرنی متفاوت‌تر شود.

نکات تکمیلی برای تهیه فرنی نوزاد

طرز تهیه فرنی برای نوزاد

اولین فرنی کودک یعنی همان فرنی که برای شش ماهگی آماده می‌کنید باید رقیق و فقط کمی غلیظ‌تر از شیر مادر باشد اما از ماه‌های بعد می‌توانید رفته‌رفته غلظت فرنی نوزاد خود را بیشتر کنید.

میزان فرنی برای کودک شش ماهه و هفت ماهه به بعد

روز اول تغذیه کودک با فرنی بهتر است برای کودک ۶ ماهه یک تا دو قاشق چایخوری فرنی تهیه کنید و رفته رفته آن را تا ۱۲ قاشق چایخوری هم برسانید.

شکر برای فرنی کودک نوزاد لازم نیست!

چون فرنی اولین غذای کمکی کودک است و از آن‌‎جایی که نوزاد هیچ ذهنیتی از شیرینی، شوری یا ترشی ندارند بهتر است به فرنی نوزادان هیچ شکر یا شیرین‌کننده دیگری اضافه نکنید.

بهترین آرد برای تهیه فرنی نوزاد

برای تهیه فرنی نوزاد بهتر است از آرد برنج استفاده کنید چون آرد برنج حساسیت کمتری برای نوزاد ایجاد می‌کند و البته سبک‌تر است و معده و دستگاه گوارش کودک به آن حساسیت نشان نمی‌دهد.

حذف یا اضافه کردن شیر به فرنی

اگر کودکتان به شیر لبنی حساسیت دارد می‌توانید طرز تهیه فرنی با شیر خشک را در کتاب کاله مطالعه کنید یا شیر را کامل حذف کنید. طرز تهیه فرنی بدون شیر را هم با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها