طرز تهیه فرنی با شیر خشک برای نوزاد و بزرگسالان

طرز تهیه فرنی با شیر خشک
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فرنی یکی از غذاهای کمکی اصلی برای نوزادان است. این غذای کمکی را می‌توانید از ۶ ماهگی با یک قاشق برای نوزاد خود شروع و رفته‌رفته میزان آن را اضافه کنید تا نوزادتان منابع تغذیه‌ای لازم برای رشد را کسب کند. قبلا در کتاب کاله روش تهیه فرنی با شیر را که هم برای بزرگسالان، هم برای کودکانی که به شیر گاو حساسیت ندارند را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه فرنی با شیر خشک را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی با شیر خشک

  • آرد برنج ۲ قاشق مرباخوری
  • آب سرد ۲ لیوان
  • شیر خشک ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه فرنی با شیر خشک

برای تهیه فرنی با شیر خشک ابتدا آب و آرد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شده و آرد کاملا در آب حل شود سپس مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید و خوب هم بزنید تا یک‌دست قوام پیدا کند. در نهایت این مخلوط را از روی حرارت بردارید و در ظرفی بریزید تا خنک شود.

بعد شیر خشک را در مقداری آب جوشیده خنک بریزید و هم بزنید سپس آن را به مخلوط آرد و آب اضافه کنید و هم بزنید. فرنی نوزاد شما به همین سادگی آماده است.

نکته: دقت داشته باشید که میزان مواد قید شده برای این دستور پخت برای یک نوزاد است بنابراین برای بزرگسالان باید میزان مواد را بیشتر در نظر گرفت.

نکات تکمیلی برای تهیه فرنی

طرز تهیه فرنی با شیر خشک

فرنی یک دسر یا پیش غذای خوشمزه مثل حریره است که برای همه از نوزاد تا بزرگسال مقوی و مغذی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش ماهه تا ۱۰ ماهه را مرور کرده بودیم. اما خوب است برای تهیه این دسر خوشمزه به نکات و فوت‌وفن‌های آن هم توجه کنید.

فرنی با شیر خشک مناسب کودکان حساس به شیر پاستوریزه

فرنی شیر خشک را معمولا برای نوزدان تهیه می‌کنند. این نوع فرنی به‌خاطر داشتن شیر خشک مناسب نوزدانی است که معده و دستگاه گوارش‌شان به غذا عادت نکرده و ممکن است به شیر گاو حساسیت داشته باشند. البته نوزدانی که مشکلاتی از قبیل حساسیت به پروتئین گاوی یا رفلاکس دارند، بهتر است همیشه فرنی با شیر خشک یا حتی بدون شیر بخورند.

در کل خوب است مادران این مورد را به خاطر داشته باشند که تمامی غذاهای اولیه و کمکی نوزاد را با شیرخشک تهیه کنند تا بعدها و به مرور شیر پاستوریزه را جایگزین کنند. بهتر است برای درست کردن فرنی با شیر پاستوریزه تا حدود هشت ماهگی صبر کنید.

فرنی نوزاد باید بدون طعم باشد

برای تهیه فرنی نوزاد نباید از شکر یا نبات استفاده کنید چون باید نوزاد رفته‌رفته با تفاوت مزه‌ها آشنا شود. اما اگر استفاده کردید، مقدار آن را بسیار محدود کنید و از نبات سفید (بدون زعفران) استفاده کنید.

انواع روش تهیه فرنی

فرنی را می‌توانید با مواد مختلف تهیه کنید. اصلی‌ترین تفاوتی که در تهیه فرنی وجود دارد این است که از آردهای متفاوت برای تهیه آن استفاده می‌شود مثلا طرز تهیه فرنی با نشاسته، طرز تهیه فرنی با آرد برنج، طرز تهیه فرنی با نشاسته ذرت و فرنی با آرد گندم را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

اما سوای تفاوت مواد فرنی در مواد، در کشورها و شهرهای مختلف ایران هم فرنی به اشکال مختلف تهیه می‌شود مثلا می‌توانید طرز تهیه فرنی ترکیه‌ای و طرز تهیه فرنی اصفهانی را هم در کتاب کاله بخوانید.

به طور کلی فرنی هم مثل همه غذاها و پیش غذاهای دیگر این قابلیت را دارد که با کمی خلاقیت از لحاظ طعمی متفاوت شود یا تزیین فرنی آن را متمایز کند. اگر دوست دارید فرنی بزرگسالان را با طعم‌های متفاوت تهیه کنید می‌توانید طرز تهیه فرنی طعم‌دار و طرز تهیه فرنی با طعم شکلات را در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها