طرز تهیه فرنی شکلاتی با عکس مرحله به مرحله و تمام خواص این دسر مقوی

فرنی شکلاتی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بیشتر آدم‌ها با شنیدن نام «فرنی» یاد بشقاب کوچک غذای کودک می‌افتند. اما واقعیت این است که فرنی، دسری است که رستوران‌های سراسر دنیا آن را به شیوه‌‌های متفاوتی سرو می‌کنند. برای تبدیل کردن فرنی به یک دسر مجلسی و پرطرفدار، کافی است که آماده کردنش را با آرد‌های متفاوت امتحان کنید و برای شیرین کردنش هم تنها سراغ شکر نروید.

برای بچه‌ها یا افرادی که علاقه‌مند به امتحان کردن دسر‌های جدید و خاص هستند فرنی طعم‌دار با طعم‌های مختلف را پیشنهاد می‌دهیم. برای تهیه این میان وعده با طعم‌های میوه‌ای مثل فرنی توت فرنگی و موزی باید آن را با شیر موز یا شیر توت فرنگی درست کنید و باقی مراحل را مثل قبل رعایت کنید. برای درست کردن فرنی شکلاتی و زعفرانی هم مثل نوع ساده عمل می‌کنید، فقط در آخرین مرحله داخل آن پودر شکلات حل می‌کنید یا به اندازه یک قاشق غذاخوری بر حسب مقدار شیری که اضافه کردید، زعفران دم کرده اضافه می‌کنید.

ما در مطالب و دستور تهیه‌های منتشر شده در کتاب کاله طرز تهیه انواع مختلف تهیه این دسر اصیل را آموزش داده‌ایم. راه‌های ساده‌ای را برای تبدیل کردن این غذای به ظاهر کودکانه به دسری خاص برای مهمانی‌های بزرگ و ضیافت افطار به شما پیشنهاد کردیم.
از فرنی با آرد برنج گرفته تا فرنی اصفهانی و یکی از دسرهای محبوب کشور همسایه‌مان یعنی فرنی ترکیه‌ای را آموزش داده‌ایم. حتی طرز تهیه یکی از ساده‌ترین انواع آن یعنی فرنی با نشاسته را هم برایتان نوشتیم. همچنین به شما گفتیم که چطور با ترکیب کردن دو خوراکی خوشمزه فرنی خامه‌ای با ژله رعفرانی تهیه کنید. اما امروز در این مطلب می‌خواهیم تا طرز تهیه فرنی شکلاتی را با تمام جزئیات همراه با عکس مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

فرنی

مواد لازم برای تهیه فرنی شکلاتی

شیر پرچرب کالهدو پیمانه
شکر سفید معمولیدو قاشق غذاخوری
آرد برنجدو قاشق غذاخوری
گلابدو قاشق غذاخوری
خامه تتراپک کالهیک قاشق غذاخوری
پودر کاکائویک قاشق غذاخوری

طرز تهیه فرنی شکلاتی

فرنی شکلاتی

مرحله اول

برای شروع ابتدا دو پیمانه شیر سرد را داخل قابلمه بریزید و دو قاشق غذاخوری آرد برنج  به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شیر و آرد برنج کاملا با هم مخلوط شوند.

فرنی شکلاتی

مرحله دوم


سپس قابلمه حاوی شیر و آرد برنج را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و  پس از مدت پنج دقیقه شکر را به آن اضافه کنید. تمام مدت مواد داخل قابلمه که روی حرارت ملایم گاز قرار دارد را با یک قاشق چوبی به آرامی هم بزنید.

فرنی شکلاتی

مرحله سوم

هم زدن را ادامه دهید تا فرنی شما به غلظت دلخواهتان برسد. سپس در این مرحله پودر کاکائو را اضافه کنید و کمی هم بزنید.

مرحله چهارم

در مرحله آخر یک قاشق غذاخوری خامه و یک قاشق غذاخوری گلاب را به فرنی شکلاتی خود اضافه کنید و مجددا برای ۳۰ ثانیه آن را با قاشق چوبی هم بزنید تا غلیظ شود.

فرنی شکلاتی

مرحله پنجم

پس از چند دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید و همان طور که داغ است داخل ظرف‌ مناسب سرو کنید. فرنی شکلاتی شما آماده است.

مرحله ششم

می‌توانید روی آن‌ را با خلال پسته و گل خشک تزئین کنید. شما می‌توانید این دسر شکلاتی خوشمزه را هم به صورت گرم سرو کنید و هم می‌توانید آن را برای چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا خوب خنک شود و سپس سرو کنید. نوش جان!

شیرین‌کننده‌های طبیعی که می‌توانید جایگزین شکر کنید

شیرین‌کننده‌های طبیعی زیادی هستند که با وجود خواص بی‌نظیرشان می‌توانند جایگزین قند و شکر شوند و مضرات قند‌‌های مصنوعی را نداشته باشند. اگر اعتیاد به خوردن شیرینی رهایتان نمی‌کند از این شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل استفاده کنید.

خواص فرنی؛ تامین فیبرغلاتی مورد نیاز بدن و تناسب اندام

اما اگر از خواص بی‌نظیر این دسر برایتان بگوییم، شگفت‌زده خواهید شد. طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، رژیم غذایی دارای ۷۰ گرم غلات به صورت روزانه (معادل یک کاسه فرنی)، خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

وجود فیبر در رژیم غذایی به ویژه فیبر غلات خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. فیبر بالای موجود در بعضی میوه‌ها اگر چه مفید است اما در مقابل نشانه‌های دیابت کاری از آن‌ها ساخته نیست. در عوض غذاهایی که با غلات درست می‌شوند مثل فرنی با دیابت مبارزه می‌کنند.

خواص غیر قابل باوری که فرنی می‌تواند داشته باشد، تناسب اندام است. به خاطر وجود فیبر غلاتی فرنی اگر که با عسل تهیه شود یک معجون فوق‌العاده برای تناسب اندام است. آیا تا به حال درباره تاثیرات فیبر روی لاغری شنیده‌اید؟ این میان وعده لذیذ هم بسیار سیرکننده است و هم انرژی کافی را به فرد می‌دهد. اما یادتان باشد که زیاده‌روی نکنید و به موقع مصرف کنید. مصرف فرنی بعد از وعده غذایی به عنوان دسر برای کسانی که در رژیم لاغری هستند اصلا توصیه نمی‌شود چون به خاطر کالری بالا باعث افزایش وزن و بالارفتن تری‌گلیسیرید می‌شود.

این دسر ایرانی همچون بقیه دسرهایی که با غلات درست می‌شوند مثل شله زرد، حلوا، حلیم و شیر برنج پرطرفدار بوده و برای عصرانه هم بسیار توصیه می‌شود؛ اما باید با رعایت نکاتی سرو شوند. به طور مثال چون خوردن غذاهای سرد سبب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی  گوارش می‌شود، بهتر است که فرنی را به صورت گرم سرو کنید؛ افرادی که قصد لاغری دارند باید در مصرف فرنی زیاده‌روی نکنند و در تهیه آن از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنند.

دیدگاه ها

  1. با سلام
    من از روی دیتور پخت فرنی با آرد برنج فرنی درست کردم که خراب شد چون دستور اشتباه هست توی این دستور زده دو قاشق سوپ خوری ارد برنج که خیلی کمه و فرنی من اصلا نبست و مثل شیر موند.لطفا اصلاح کنید