طرز تهیه فرنی بدون شیر با آرد گندم، آرد برنج یا نشاسته

طرز تهیه فرنی بدون شیر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر گاهی هوس می‌کنید برای خود یا خانواده‌تان یک دسر خوشمزه و در عین حال مقوی تهیه کنید، قطعا فرنی گزینه خوبی است. معمولا فرنی با آرد برنج و شیر تهیه می‌شود اما می‌توانید شیر را حذف کنید و به جای آن از آب یا شیر گیاهی استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله تهیه فرنی با آرد گندم و با شیر را مرور کرده بودیم. در ادامه اما می‌خواهیم طرز تهیه فرنی بدون شیر با آرد گندم، آرد برنج و نشاسته را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی بدون شیر

  • آرد گندم یا آرد برنج یا نشاسته ۲ قاشق
  • آب ۲ پیمانه
  • گلاب به مقدار لازم
  • شکر به مقدار لازم

طرز تهیه فرنی بدون شیر با آرد گندم

برای تهیه فرنی بدون شیر با آرد گندم باید ابتدا آرد گندم و آب سرد را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید تا آرد کاملا در آب باز شود. بعد که مخلوط یک دست شد به آن شکر و گلاب را اضافه کنید و باز هم بزنید تا شکر و گلاب هم کاملا حل شوند. زمانی که فرنی غلیظ شد می‌توانید آن را از روی گاز بردارید و داخل ظرف سرو بریزید. نوش جان!

طرز تهیه فرنی بدون شیر با آرد برنج

اگر آرد گندم ندارید، می‌توانید از آرد برنج برای تهیه فرنی استفاده کنید با علم به این نکته که می‌توانید حتی آرد برنج را هم خودتان در منزل تهیه کنید. شرایط تهیه و پخت فرنی آرد برنج درست مثل طرز تهیه فرنی آرد گندم است بنابراین ابتدا آرد برنج و آب را مخلوط کنید و هم بزنید بعد آن را روی گاز بگذارید و باز هم به هم زدن ادامه دهید تا آرد کاملا در آب حل شود وقتی کمی به غلظت رسید، شکر و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر باز شود.فرنی که غلیظ شد زمان آن رسیده که آن را از روی گاز بردارید و بگذارید کمی خنک شود و در نهایت در ظرف مناسب بریزید و میل کنید.

طرز تهیه فرنی بدون شیر با نشاسته

طرز تهیه فرنی با نشاسته و آب بدون شیر هم دقیقا مثل فرنی آرد گندم و آرد برنج است. بنابراین ابتدا نشاسته و آب را مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود بعد آن را روی اجاق گاز قرار دهید و هم بزنید تا کاملا مایع شما یک دست و غلیظ شود. در نهایت شکر و گلاب را اضافه کنید و مجدد هم بزنید. وقتی فرنی نشاسته غلیظ شد آن را از روی گاز بردارید تا خنک شود. از این فرنی لذت ببرید.

به جای نشاسته می‌توانید نشاسته ذرت را جایگزین کنید. فرنی با نشاسته ذرت بدون شیر هم گزینه خوشمزه‌ای است البته می‌توانید طرز تهیه فرنی با نشاسته ذرت با شیر را هم در کتاب کاله مرور کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه فرنی

طرز تهیه فرنی بدون شیر با آرد گندم

فرنی یک دسر مقوی و مغذی برای همه افراد از هر سنی است و معمولا با شیر تهیه می‌شود اما اگر گیاهخوار هستید یا شیر ندارید، فرنی بدون شیر هم گزینه خوبی است که به راحتی می‌توانید با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های آن تهیه کنید.

طرز تهیه فرنی با شیر گیاهی

اگر گیاهخوار یا وگان هستید و می‌خواهید فرنی کاملا گیاهی تهیه کنید می‌توانید به جای آب، انواع شیرهای گیاهی را جایگزین کنید. هنگام تهیه و پخت فرنی با شیر گیاهی کاملا باید مراحل تهیه فرنی با آب یا تهیه فرنی با شیر لبنی را تکرار کنید.

اهمیت هم زدن و رعایت حرارت مناسب برای تهیه فرنی

هنگام پخت فرنی همیشه حواستان باشد که مدام آن را هم بزنید تا ته نگیرد. از طرف دیگر حرارت مناسب برای تهیه فرنی معمولا حرارت متوسط است یعنی نه خیلی حرارت گاز بالا باشد نه خیلی پایین چون در غیر این‌صورت ممکن است فرنی شما خوب غلظت کافی را پیدا نکند یا حتی ته بگیرد.

تهیه فرنی برای نوزاد

یادتان باشد که فرنی یک غذای کمکی مناسب برای نوزادان است. حال اگر کودکتان به شیر هم حساسیت داشته باشد با تهیه طرز تهیه فرنی بدون شیر می‌توانید خیالتان راحت باشد که کودکتان با خوردن آن دچار مشکل نخواهد شد. اما خوب است نکات و طرز تهیه فرنی برای نوزادان را در کتاب کاله با جزییات بیشتر بخوانید.

دیدگاه ها