با چند غذای مقوی برای کودکان کم وزن آشنا شوید

وزن گرفتن کودک، دغدغه همیشگی مادران است؛ مخصوصا وقتی که با کودک بازیگوشی طرف باشند که به سختی روی صندلی غذایش می‌نشیند. اگر فرزند نوپای شما هم به سختی لیوان شیرش را تمام می‌کند و حتی به بهانه دیدن برنامه مورد علاقه‌اش بشقاب غذا را خالی نمی‌کند، این مطلب را بخوانید. ما چند غذای مقوی برای کودکان کم وزن را به شما معرفی می‌کنیم؛ غذاها و میانوعده‌های سالمی که با وجود حجم کمی که دارند، انرژی‌بخش هستند و به افزایش وزن و تغذیه مناسب کودکتان کمک می‌کنند.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن

غذای مقوی برای کودکان کم وزن؛ شیر مادر

بهترین غذا برای کودکان زیر شش ماه، شیر مادر است. بعد از شش ماهگی مادران می‌توانند شروع به دادن غذای کمکی کنند. اگر فرزند شما کمتر از شش ماه سن دارد، مواد مغذی مانند بادام، عدس و نخود را در رژیم غذایی خود جا دهید تا کیفیت شیری که در بدنتان تولید می‌شود بالا برود و زمینه برای رشد بهتر قد کودک در آینده فراهم شود. به مادران شیرده توصیه می‌شود که در روز پودر دارچین ، دانه رازیانه، برگ زغال اخته و برگ شوید مصرف کنند. به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب در دوران شیردهی، به معنای پرخوری نیست و لازم است که در این ماه‌ها خوراکی‌های مقوی اما کم‌حجم را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن؛ پوره موز

موز یک منبع عالی پتاسیم، فیبر و کربوهیدرات است. از یک موز بیش از ۱۰۰ کالری می‌توان دریافت کرد. بچه‌ها معمولا در میان میوه‌ها، موز را دوست دارند و به چند قاشق موز پوره شده نه نمی‌گویند. اگر می‌خواهید پوره موزی که به کودکتان می‌دهید غنی‌تر شود، کمی کره بادام زمینی که سرشار از پروتئین و فیبر است را هم به آن اضافه کنید. اگر کودکتان توان جویدن میوه را دارد، می‌توانید موزها را حلقه کنید و روی هر کدام کمی کره بادام زمینی یا کرم کنجد قرار دهید تا با اشتیاق بیشتری حلقه‌های موز را میل کند. برای طعم‌دار کردن حلقه‌های موز می‌توانید از شکلات هم کمک بگیرید. به شرط آنکه از میزان مناسب مصرف شکلات برای کودکان باخبر باشید.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن ؛ کره یا روغن حیوانی و روغن زیتون

استفاده از روغن یا کره حیوانی در پخت غذاهای کودک می‌تواند به وزن‌گیری او کمک کند. متخصصان می‌گویند مصرف چربی‌های سالم در سالهای ابتدایی زندگی، به کامل شدن سیستم عصبی کودک کمک می‌کند. برای شروع، می‌توانید چند قطره روغن داخل عدسی، فرنی یا پوره سیب زمینی کودک بریزید و کم‌کم مقدار را زیاد کنید.

روغن زیتون غنی از چربی‌های سالم است؛ بنابراین اگر می‌خواهید کودک‌تان وزن اضافه کند، بعد از پخت غذا کمی روغن زیتون بی‌بو به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای رشد کودک، نباید از برنامه غذایی او حذف شوند و با کمک آنها می‌توانید غذاهای متنوعی را آماده کنید که نکات گفته شده هم در تهیه کردنشان مورد توجه قرار گرفته است.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن؛ ماست میوه‌ای

لبنیات باید جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی کودک داشته باشند و حتما خودتان هم می‌دانید که حتی در صورت مصرف شیرهای غنی شده، نباید دیگر مواد لبنی را از برنامه غذایی کودک حذف کنید. شیر، ماست و کشک علاوه بر این که به سلامت کودک‌تان کمک می‌کند، باعث وزن‌گیری بهتر او می‌شوند. می‌توانید از ماست میوه‌ای، شیر پرچرب، انواع خامه یا کره استفاده کنید. ماست یک ماده غذایی تخمیر شده و حاوی باکتری‌های مفید است و می‌تواند بعد از سن هفت یا هشت ماهگی به رژیم غذایی کودک اضافه شود.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن؛ عدسی و خوراک لوبیا

غلات و حبوبات از کالری‌ها و پروتئین‌های سالم هستند که به شما کمک می‌کنند تا وزن کودک‌تان را افزایش دهید و با کمکشان میانوعده سالم کودکتان را آماده کنید.. بنابراین با انواع و اقسام غلات و حبوبات مثل جو، ماش، پودر جوانه گندم و حبوباتی مثل عدس برای کودک پوره، خوراک یا سوپ بپزید. بد نیست بدانید که کینوا هم یکی از مواد غذایی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جا داده و می‌تواند در برخی از وعده‌ها جایگزین برنج شود.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن ؛ پوره سیب زمینی

تغذیه مناسب کودک در سنین رشد اهمیت زیادی دارد و سیب زمینی یکی منابع غنی کربوهیدرات است که به افزایش وزن کودک کمک می‌کند. وقتی که سیب‌زمینی سیر کننده، انرژی بخش و پرخاصیت را با کمی کره و شیر ترکیب می‌کنید، بخشی از نیاز غذایی روزانه کودکتان را تامین می‌کنید. پوره سیب‌زمینی می‌تواند یک میانوعده دوست‌داشتنی و کامل باشد.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن؛ هلیم گوشت یا بوقلمون

یک ماده غذایی بسیار مهم برای کودک، گوشت است. گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز را در برنامه غذایی کودک‌تان قرار دهید. اگر کودک‌تان به سختی گوشت می‌خورد، برایش با بلغور گندم حلیم درست کنید یا اینکه برای تهیه سوپ او از گوشت استفاده کنید و سوپ را میکس کنید تا یکدست شود.

نکته‌ بسیار مهمی که می‌توانید رعایت کنید این است که از گوشت‌های استخوان‌دار داخل غذای کودک‌تان استفاده کنید. چون گوشت‌های استخوان‌دار حاوی منابع معدنی و چربی بیشتری هستند. مثل ران مرغ، گوشت بوقلمون، قلم گوساله، ماهیچه. برای تهیه سوپ و حتی برنج هم می‌توانید از آب همین گوشت‌ها استفاده کنید. کمک گرفتن از غذاهای مقوی که میزان کمی از آنها فواید زیادی را به بدن کودک می‌رسانند، راهی برای جلوگیری از چاقی کودکان به شمار می‌رود.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن؛ آجیل

کودکی که کمبود وزن دارد، باید میان‌وعده‌هایی حجیم و مقوی بخورد. این میان‌وعده‌ها می‌تواند شامل کشمش، خرما، انواع دانه‌های مغذی مثل پسته، بادام، گردو و … باشد. پس تصور نکنید که کودکتان در همه وعده ‌ها باید نان یا برنج بخورد. گاهی او با خوراکی‌های مقوی و کم‌حجمی مثل انواع آجیل می‌تواند نیازهای غذایی‌اش را تامین کند. اگر هم می‌خواهید ترکیب‌های غذایی متفاوتی را به کودکتان پیشنهاد دهید، بد نیست نگاهی به فهرست غذاهای مقوی برای کودکان بیندازید.

غذای مقوی برای کودکان کم وزن ؛ غذاهای کمکی غنی شده

شرکت کاله با همین هدف، محصولات متنوع ماجان را برای کودکان بزرگتر از شش ماه تولید کرده است. از حریره بادام و گندم و هم‌چنین فرنی برنج، گندم، عسل و چند غله با خرما، از جمله غذاهای کمکی تولید شده‌ای هستند که نه تنها به سادگی هضم می‌شوند، بلکه می‌توانند بخش قابل توجهی از نیاز غذایی روزانه کودک را تامین کنند.

نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که دادن غذاهای مضر برای کودکان به عنوان میان وعده به کودک، کاملا اشتباه است. باید این تنقلات را از کودک‌تان دور کنید چون علاوه بر این که مانع رشد کودک و کور شدن اشتهای کودک می‌شود، ضررهای دیگری هم برای او دارد.

دیدگاه ها