طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش به سبک کافی شاپ

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش
آسان
۱ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در ترکیه وقتی به عنوان مهمان به منزل کسی می‌روید، از شما نمی‌پرسند که آیا قهوه میل دارید یا خیر، بلکه از شما می‌پرسند مایلید قهوه‌تان چطور سرو شود؟ بعد از آن مهمان تعیین می‌کند که دوست دارد میزان شیرینی قهوه‌اش چقدر باشد. این موضوع نشان‌دهنده این است که قهوه ترک تا چه حد زیادی با فرهنگ و اصالت کشور ترکیه درآمیخته است. قهوه در همه جای دنیا یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب است و انواع مختلف قهوه همراه با شیوه‌های دم‌آوری آن بسیار متنوع است. در این مقاله طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش را یاد می‌گیریم تا بتوانیم در خانه برای خودمان، قهوه‌هایی به خوشمزگی قهوه در قهوه‌خانه‌های ترکی درست کنیم.

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

  • آب تصفیه شده ۱/۵ فنجان
  • قهوه ترک ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

۱. آماده کردن مواد و وسایل ضروری

قبل از تهیه قهوه ترک با قهوه جوش، مهم است نکاتی را در مورد ترکیب مواد و قهوه‌جوش مورد نظرمان بدانیم. مواد لازم برای تهیه قهوه ترک که در بالا ذکر شد، برای یک نفر در نظر گرفته شده و شما می‌توانید به نسبت تعداد افراد، مقدار آن را زیاد کنید. برای تهیه قهوه ترک، همیشه از آب تصفیه شده سرد استفاده کنید. بهتر است یک‌ونیم فنجان آب سرد تصفیه شده برای هر نفر کنار بگذارید. برای اندازه‌گیری میزان آب، از فنجان‌هایی که قهوه را در آن سرو می‌کنید استفاده کنید. پودر قهوه ترک بسیار ریز آسیاب می‌شود، تا حدی که ظاهری مشابه آرد دارد و با سایر انواع قهوه مانند اسپرسو متفاوت است. پس در صورتی که از پودرهای آماده قهوه استفاده نمی‌کنید و خودتان قهوه را آسیاب می‌کنید، به میزان آسیاب‌شدن قهوه توجه داشته باشید. ضمن اینکه در دم‌کردن قهوه ترک، از یک قهوه جوش مسی با نام جَذوه استفاده می‌شود که کف آن پهن و دهانه‌ای نسبتا باریک‌تر دارد. به خاطر داشته باشید که استفاده از شکر نیز کاملا دلخواه است و کاملا به ذائقه شما و مهمانانتان بستگی دارد.

قهوه جوش مدل جذوه

۲. قرار دادن قهوه ترک روی حرارت

برای تهیه قهوه ترک، به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری پودر قهوه، یک فنجان آب سرد تصفیه‌شده و در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری شکر را داخل قهوه‌جوش یا همان جذوه بریزید. بعد از ریختن مواد، آن‌ها را هم بزنید تا شکر و پودر قهوه در آب حل شوند. به دلیل اینکه پودر قهوه ترک بسیار ریز آسیاب شده، باید در زمان مخلوط کردن آن با آب مراقب باشید که قهوه شما به صورت حباب‌های کوچک حل‌نشده در آب باقی نماند. نکته مهم این است که این مرحله، اولین و آخرین مرتبه‌ای است که شما قهوه را هم می‌زنید و پس از این، قهوه به هیچ وجه نباید هم بخورد.

مخلوط کردن قهوه و آب در جذوه

۳. آماده سازی قهوه ترک

بعد از مخلوط شدن مواد، قهوه‌جوش را روی شعله متوسط گاز قرار دهید. بعد از چند دقیقه مشاهده خواهید کرد که روی قهوه، فوم تشکیل شده و به آرامی بالا می‌آید. در تمام این مدت باید کاملا مراقب قهوه باشید و آن را رها نکنید. بعد از سه یا چهار دقیقه، فوم غلیظ و تیره‌رنگی روی قهوه را می‌گیرد. در این مرحله می‌توانید با یک قاشق مقداری از فوم قهوه ترک را از روی آن برداشته و درون فنجان‌های سرو بریزید. وقتی حرارت قهوه به دمای نزدیک جوش رسید، آن را از روی شعله بردارید و نصف آن را درون فنجان‌ها بریزید. سپس آن را دوباره روی شعله قرار دهید تا برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حرارت ببیند. پس از گذشت این زمان، بلافاصله آن را از روی حرارت برداشته و فنجان‌ها را پر کنید.

سرو کردن قهوه ترک

۴. سرو کردن قهوه ترک

بهتر است هنگام پذیرایی و سرو قهوه ترک، آن را در کنار یک فنجان آب سرد قرار دهید تا مهمانان بتوانند قبل از نوشیدن قهوه، کام خود را با آب پاک کنند و از طعم قهوه بیشترین لذت را ببرند. اغلب افراد دوست دارند قهوه خود را با یک خوراکی شیرین مانند کوکی (مثل کوکی قهوه یا کوکی با شکلات) بنوشند، بنابراین علاوه بر آب می‌توانید یک خوراکی شیرین کوچک در کنار سینی قهوه قرار دهید. ممکن است شما هم شنیده باشید که بعضی افراد به قهوه خود شیر یا خامه نیز اضافه می‌کنند. باید گفت این شیوه از تهیه قهوه ترک در ترکیه مرسوم نیست و رسپی اصیل تهیه قهوه ترک، شامل شیر یا خامه نمی‌شود.

سرو قهوه ترک

نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

همانطور که پیش‌تر گفتیم، میزان شیرین بودن قهوه ترک بنا بر ذائقه مهمانان تعیین می‌شود. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که ممکن است عده‌ای قهوه ترک با شکر و عده‌ای بدون شکر را انتخاب کنند، در این صورت چطور می‌توان قهوه را آماده کرد؟ برای این کار اگر نخواهید قهوه را در دو جذوه متفاوت تهیه کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید:

ابتدا قهوه را بدون شکر درست کرده و فنجان‌ها را برای همه افراد پر کنید. سپس برای مرحله دوم، شکر را به قهوه درون جذوه اضافه کرده و پس از جوشیدن، فنجان افرادی که قهوه شیرین می‌خورند را پر کنید.

سایر نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش در فهرست زیر آورده شده است.

  • برای تهیه قهوه ترک، انتخاب قهوه عربیکای دارک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در صورتی که قهوه دارک ترجیح شما نیست، می‌توانید آن را با رُست‌های ملایم‌تر ترکیب کنید.
  • برای تشکیل فوم یا کرمای بهتر روی قهوه ترک، از هم‌زدن قهوه روی حرارت خودداری کنید.
  • جوشیدن قهوه ترک موجب تلخ شدن طعم آن می‌شود. بنابراین قبل از جوشیدن قهوه آن را از روی حرارت بردارید.
  • در صورتی که فنجان مخصوص سرو قهوه ترک در اختیار ندارید می‌توانید از فنجان‌های سرو قهوه اسپرسو یا مشابه آن استفاده کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

اگر با فوت‌وفن‌های تهیه این قهوه آشنا باشید، می‌توانید حتی در اولین تلاش خود یک قهوه ترک حرفه‌ای و خوشمزه تهیه کنید. برای همین علاوه بر نکاتی که در ادامه طرز تهیه قهوه ترک ذکر شد، به تعدادی از سوالات متداول درباره آن نیز پاسخ داده‌ایم تا نکته‌ای ناگفته نماند.

آیا برای تهیه قهوه ترک حتما باید از قهوه جوش مانند جذوه استفاده کنم؟

نکته استفاده از قهوه‌جوش مدل جذوه برای تهیه قهوه ترک در کیفیت کرم یا فوم قهوه است. در صورتی که در منزل جذوه ندارید می‌توانید از یک قابلمه کوچک یا شیرجوش نیز استفاده کنید. اما استفاده از جذوه به شما قهوه ترک با فومی بهتر خواهد داد.

چطور می‌توانم یک قهوه ترک با فوم غلیظ داشته باشم؟

عوامل مختلفی در میزان کیفیت فوم قهوه ترک موثر هستند. اول از همه دقت داشته باشید که هنگام مخلوط کردن پودر قهوه و آب، آن را بیش از حد مخلوط نکنید و هم نزنید. نکته بعدی این است که وقتی فوم را درون فنجان‌ها ریختید، قهوه را به آرامی درون آن بریزید تا فوم درون فنجان از بین نرود.

آیا قهوه ترک از قهوه اسپرسو غلیظ‌تر است؟

قهوه ترک و اسپرسو هر دو نسبت به سایر قهوه‌ها دارای طعم قوی‌تر و کافئین بیشتری هستند و هر دو خواص کلی قهوه را دارند. اما از آنجا که قهوه اسپرسو از فیلتر رد می‌شود، تا حدودی کافئین بیشتری نسبت به قهوه ترک دارد و در عوض هنگام نوشیدن قهوه ترک، طعم قوی قهوه را بیشتر حس می‌کنیم.

دیدگاه ها