طرز تهیه کوکی قهوه با قهوه ترک ؛ یک بیسکوییت خوشمزه خانگی

کوکی قهوه
آسان
8 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

امروز با کمک کتب کاله کوکی قهوه خوشمزه‌ای برای خودتان تهیه کنید. از جاذبه‌های توریستی کشور همسایه‌مان یعنی ترکیه علاوه بر مکان‌های تاریخی، غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای را می‌توان نام برد که نه تنها در ترکیه بلکه در همه ‌جای دنیا طرفدار دارند. قهوه ترک در صدر همین جاذبه‌های خوشمزه است که هم فال آن معروف است و هم بر خلاف دیگر انواع قهوه‌ ظاهر متفاوتی دارد. این قهوه که داخل فنجان‌های نقلی و کوچک سرو می‌شود دارای بافت لطیف و خامه‌ای با سطحی کف دار است که می‌گویند هرچه کف روی آن بیشتر باشد یعنی فردی که آن را آماده کرده کار بلد و حرفه‌ای‌تر بوده است.

حالا فکرش را بکنید که با این قهوه دوست داشتنی و محبوب بتوانید کوکی درست کنید. حتما از آن دسته شیرینی‌هایی خواهد شد که تحمل خنک شدن آن را نداریم و دوست داریم به محض بیرون آوردن از فر از آن‌ها بخوریم. برگ برنده این کوکی، ترکیب جادویی قهوه ترک و هل است که علاوه بر مزه متفاوت عطر بسیار دوست داشتنی و گرمی دارد که هرکس را برای امتحان آن وسوسه می‌کند. اگر شما هم برای تهیه این کوکی قهوه خوشمزه لحظه شماری می‌کنید، کافی است دستور زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه کوکی قهوه با قهوه ترک ؛ یک بیسکوییت خوشمزه خانگی

  • کره پاستوریزه کاله100 گرم
  • شکر سفیددو سوم فنجان
  • نمکیک چهارم قاشق چای‌خوری
  • آرد سفیددو و نیم فنجان
  • قهوه آسیاب شده ترکدو قاشق غذاخوری
  • هل آسیاب شدهیک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه روکش شکلاتی

  • چیپس شکلات شیری200 گرم
  • روغن زیتونیک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کوکی قهوه با قهوه ترک ؛ یک بیسکوییت خوشمزه خانگی

مرحله اول

برای تهیه یک کوکی قهوه دلچسب با قهوه ترک ابتدا باید حدود 15 دقیقه پیش از شروع به کار کره پاستوریزه را از یخچال خارج کنید تا به  دمای اتاق برسد و کمی نرم شود. فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا گرم شود.

مرحله دوم

دو سوم فنجان شکر را داخل کاسه دستگاه هم‌زن بریزید. کره نرم شده و یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را اضافه کنید و مخلوط کنید. نیازی نیست که مواد خیلی مخلوط شوند. حالا دو و نیم فنجان آرد، دو قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده ترک و یک قاشق غذاخوری هل آسیاب شده را داخل یک ظرف دیگر الک کنید.

مرحله سوم

سپس آن را داخل کاسه دستگاه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید. مواد را آنقدر مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند و یکدست شوند. مقداری آرد روی یک سطح صاف بپاشید. خمیر را از کاسه خارج کنید و روی سطح آردپاشی شده قرار دهید. ابتدا خمیر را کمی با دست ورز دهید. سپس آن را با وردنه باز کنید.

مرحله چهارم

خمیر را تا جایی باز کنید که قطر آن کم‌تر از یک سانتی متر شود. خمیر را با قالب مورد نظر برش بزنید. یک سینی فر بردارید و کف آن را با کاغذ روغنی مخصوص پخت بپوشانید. کوکی‌ها را داخل سینی بچینید. بین کوکی‌ها حدود دو سانتی متر فاصله بگذارید تا پس از پخت به هم نچسبند. سینی را داخل فر از پیش گرم شده قرار دهید تا کوکی‌ها به مدت 10 دقیقه بپزند.

مرحله پنجم

سینی را داخل فر از پیش گرم شده قرار دهید تا کوکی‌ها به مدت 10 دقیقه بپزند. پس از پخت، سینی را با احتیاط از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس کوکی‌ها را از سینی خارج کنید و روی یک قفسه فلزی قرار دهید تا کاملا خنک شوند. در همین حین، روکش شکلاتی را آماده کنید.

مرحله ششم

برای این کار یک کاسه پیرکس یا ضد حرارت بردارید و 200 گرم چیپس شکلات شیری و یک قاشق چای‌خوری روغن را داخل آن بریزید. کاسه را به مدت 30 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید تا شکلات‌ها ذوب شوند. کاسه را بیرون بیاورید و مواد را هم بزنید. سپس کاسه را دوباره به مدت 30 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید. کاسه را بیرون بیاورید و ترکیب شکلات و روغن را مجدد هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله هفتم

کوکی‌ها را پس از خنک شدن تا نیمه داخل مخلوط شکلات فرو کنید. سپس آن‌ها را روی قفسه فلزی بچینید تا خنک شوند و شکلات روی آن‌ها خودش را بگیرد. پس از چند دقیقه کوکی‌های قهوه با روکش شکلاتی آماده خوردن هستند. نوش جان!

نکات تهیه کوکی قهوه

  • برای این دستور می‌توانید از کره سرد هم استفاده کنید ولی بهتر است از کره نرم شده استفاده کنید چون کار کردن با آن راحت‌تر است و بافت خمیر را لطیف‌تر می‌کند.
  • در صورتی که قهوه ترک در دسترستان نیست می‌توانید از پودر قهوه اسپرسو یا پودر قهوه فرانسوی استفاده کنید. اما فراموش نکنید که پودر قهوه فوری برای این دستور مناسب نیست.
  • همچنین در صورتی که نتوانستید چیپس شکلات تهیه کنید، می‌توانید شکلات تخته‌ای را خرد کنید و استفاده کنید.
  • اگر مزه شیرینی شکلات را نمی‌پسندید می‌توانید از ترکیب چیپس شکلات شیری و شکلات تلخ استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید که لایه شکلاتی روی کوکی قهوه ضخیم‌تر باشد، می‌توانید آن را یکبار داخل شکلات فرو ببرید و پس از خنک شدن این کار را دوباره تکرار کنید.

دیدگاه ها