طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ فوق خوشمزه

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

گوجه سبز به تنهایی یک میوه خوشمزه بهاری است که با ترکیب نمک و دلال فوق‌العاده است اما می‌توانید این میوه ترش را برای تهیه خورش هم استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ را مرور کرده بودیم و در ادامه ترکیب جذاب‌تری از این میوه را که در شمال ایران با نام هلی قورو یا هلی خورش می‌شناسند با عنوان طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ

  • گوجه سبز ۴ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، آسیاب شده ۱ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ ۶-۸ عدد
  • نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری
  • آب به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ

۱. تفت دادن پیاز

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ درست مثل طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی ابتدا در یک ماهیتابه بزرگ پیاز را با روغن زیتون روی حرارت متوسط تفت دهید تا کمی قهوه‌ای شود بعد زردچوبه را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه دهید.

۲. اضافه کردن گوجه سبز

پخت گوجه سبز برای تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ

اکنون نصف لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بعد هم گوجه سبز را به همراه نمک و فلفل به تابه اضافه کنید و اجازه دهید گوجه سبزها روی حرارت ملایم حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بپزند و نرم شود. بسته به اندازه و نارس بودن گوجه سبز شاید لازم باشد زمان پخت را کمی زیاد یا کم کنید یا حتی آب بیشتری اضافه کنید تا گوجه سبز خوب نرم شود.

۳. اضافه کردن نعنا و تخم مرغ

اضافه کردن تخم مرغ به خورشت گوجه سبز

اکنون پس از نرم شدن گوجه سبزها، نعنای خشک را روی آن بپاشید و نعنا را به آرامی داخل خورش هم بزنید. فقط حواستان باشد در حین هم زدن گوجه سبزها را له نکنید. در نهایت با قاشق گوجه سبزها را عقب بکشید تا جایی برای تخم مرغ‌ها در تابه باز شود. تخم مرغ‌ها را یکی یکی داخل خورش بشکنید. در این مرحله اگر دوست دارید روی تخم مرغ‌ها کمی نمک و فلفل هم بپاشید و اجازه دهید حدود ۷ دقیقه دیگر خورشت جابیفتد و تخم مرغ‌ها هم بپزند.

پس از پخته شدن تخم مرغ‌ها حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید خورش به مدت ۵ دقیقه بماند و سپس سرو کنید. این خورش به طور سنتی با برنج ایرانی همراه با یک بشقاب سبزی تازه و ماست سرو می‌شود.

نکته: برخی تخم مرغ را در این غذا بعد از شکستن هم می‌زنند. پس بسته به سلیقه خود هم می‌توانید تخم مرغ را به شکل کامل بدون هم زدن داخل خورش بریزید، هم آن را هم بزنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت گوجه سبز

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ

تهیه و پخت هلی قورو یا همین خورش گوجه سبز با تخم مرغ هم از آن دسته غذاهاست که یا خیلی ساده به شکل بالا تهیه می‌شود یا این‌که گاهی سبزیجات بیشتری در آن استفاده می‌شود و تخم مرغ را کاملا در خورش هم می‌زنند اما در کنار آن نکات و فوت‌وفن‌هایی هم برای تهیه بهتر این غذا وجود دارد که خوب است به آن‌ها هم دقت کنید.

له کردن گوجه سبز و در آوردن هسته

گاهی برخی برای تهیه و پخت خورش گوجه سبز بعد از پخت گوجه سبز آن را از قابلمه خارج می‌کنند و هسته آن را می‌گیرند و خوب گوجه سبز را له می‌کنند و بعد آن را مجدد داخل قابلمه می‌ریزند و سبزی و تخم مرغ را اضافه می‌کنند. این شیوه پخت مجلسی‌تر است بنابراین اگر دوست دارید این غذا را برای مجالس تهیه کنید ترجیحا از این شیوه استفاده کنید.

اضافه کردن طعم بیشتر به خورشت گوجه سبز با تخم مرغ

در تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ می‌توانید بسته به میزان ترش گوجه سبز، برای متعادل کردن طعم بهتر خورش کمی آب لیموترش یا حتی مقدار کمی شکر اضافه کنید. طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت مجلسی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

البته استفاده از سبزی قورمه هم برای تهیه خورشت گوجه سبز می‌تواند طعم جدیدی برای شما به ارمغان آورد. طرز تهیه خورشت گوجه سبز با سبزی قرمه را در کتاب کاله بخوانید.

اضافه کردن گوجه و بادمجان سرخ شده به خورشت گوجه سبز

خورش گوجه سبز را در برخی شهرها و شیوه‌های پخت با ترکیب بادمجان و گوجه سرخ شده در روغن ترکیب می‌کنند و یک ترکیب متفاوت از این غذا را می‌سازند.

دیدگاه ها