طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت مجلسی و جا افتاده

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

خورشت گوجه سبز یکی از خورشت‌های بهاری است که سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. این خورشت خوشمزه را می‌توانید هم به شکل محلی هم به شکل مدرن و با انواع گوشت تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت را بررسی می‌کنیم تا آن را در منزل تهیه کرده و لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت

  • گوجه سبز ۲۵۰ گرم
  • گوشت گوسفند یا گوسالخ ۲۵۰ گرم
  • جعفری و نعناع ۱ دسته (از هر کدام)
  • پیاز کوچک ۱ عدد
  • زردچوبه، نمک، فلفل چیلی به مقدار لازم
  • روغن نباتی ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت

۱. آماده کردن پیاز و گوشت

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت این است که پیازها را در قابلمه کوچکی با ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا شفاف شوند سپس گوشت گوساله خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و تفت دادن را ادامه دهید تا گوشت قهوه‌ای شود در نهایت زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید و ۲ دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه دهید.

۲. اضافه کردن آب به گوشت

پخت گوشت خورشت گوجه سبز با گوشت

در این مرحله به اندازه‌ای آب جوش در قابلمه بریزید تا مخلوط را به اندازه را خوب بپوشاند (تقریبا ۱٫۵ فنجان آب جوش) و سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت به مدت ۷۵ دقیقه بپزد.

۳. اضافه کردن سبزی و ادویه‌ها

اکنون که گوشت تقریبا پخته است سبزی خرد شده (جعفری و نعناع) را با ۲ قاشق غذاخوری روغن در یک ماهیتابه سرخ کنید بعد که رنگ سبزی کمی عوض شد سبزی سرخ شده را به قابلمه مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه کنید و هم بزنید و مجددی به اندازه کافی آب جوش در قابلمه بریزید تا روی مخلوط را بپوشاند و هم بزنید در نهایت فلفل چیلی آسیاب شده و نمک را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورشت به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد.

۴. پخت نهایی خورشت گوجه سبز

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت این است که گوجه سبزهای خوب شسته شده را به قابلمه اضافه کنید، هم بزنید تا خوب مخلوط شوند و در انتها در قابلمه را ببندید و بگذارید خورشت ۱۰ دقیقه دیگر با حرارت ملایم بپزد. بعد از این زمان، خورشت گوجه سبز شما آماده است می‌توانید آن را با یک پلوی ساده میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت گوجه سبز

طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت

تهیه و پخت خورش گوجه سبز در نقاط مختلف ایران به شیوه‌های متفاوت انجام می‌شود مثلا طرز تهیه خورش گوجه سبز با تخم مرغ یک روش خاص است اما هر کدام از روش‌ها را که انتخاب می‌کنید حتما به نکات و فوت‌وفن‌ تهیه آن هم دقت کنید.

استفاده از گوجه سبز به روش‌های مختلف

گوجه سبز از آن دسته میوه‌هایی است که می‌توان آن را به شکل‌های مختلف علاوه بر خام خوردن مصرف کرد. یکی از جذاب‌ترین‌ها همین استفاده از گوجه سبز در تهیه خورشت است که در ایران به اشکال مختلف تهیه می‌شود مثلا طرز تهیه خورشت گوجه سبز با تخم مرغ مازندرانی یک روش متفاوت و جذاب از این میوه است اما در کنار خورشت می‌توانید از این غذا در تیه ترشی و شور هم استفاده کنید. طرز تهیه ترشی گوجه سبز و طرز تهیه شور گوجه سبز را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

سبزیجات مورد استفاده در طرز تهیه خورشت گوجه سبز

سبزیجات اصلی که در طرز تهیه خورشت گوجه سبز استفاده می‌شود نعناع و جعفری هستند که معمولا به صورت تازه خرد می‌کنند و سپس در روغن تفت می‌دهند تا عطر و طعم‌شان آزاد شود. البته در برخی از دستور پخت‌ها، علاوه بر نعناع و جعفری، از سبزی‌های معطر دیگری مانند گشنیز، تره و ریحان هم استفاده می‌شود و یا حتی می‌توانید از سبزی قورمه برای تهیه این خورشت هم استفاده کنید.

استفاده از انواع گوشت برای تهیه خورش گوجه سبز

برای تهیه خورشت گوجه سبز می‌توانید از انواع گوشت‌ها استفاده کنید، یعنی هم گوشت قرمز و هم گوشت مرغ. اما به طور کلی گوشت گوسفندی و گوشت گوساله رایج‌ترین انتخاب‌ها هستند. بهتر است از گوشت ران، ماهیچه یا سردست استفاده کنید. طرز تهیه خورش گوجه سبز با گوشت مرغ را هم می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

+

دیدگاه ها