طرز تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز به همراه همه نکات

طرز تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز به همراه همه نکات
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طعم ترش و دلچسب ترشی گوجه سبز، سفره‌های شما را بهاری و دلچسب می‌کند. با این دستور ساده که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم به راحتی این ترشی خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از آن لذت ببرید. همراه ما باشید تا طرز تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز را که درست مثل طرز تهیه ترشی چاقاله بادام و طرز تهیه ترشی گوجه سبز با آب نمک است را با تمامی نکات مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز

  • گوجه سبز ۵۰۰ گرم
  • سرکه قرمز ۲ استکان
  • نمک ۲-۳ قاشق غذاخوری
  • آب به مقدار لازم
  • سبزی مناسب (ترخون و مرزه) به مقدار لازم
  • فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز

۱. مخلوط کردن آب و سرکه

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز این است که آب، نمک و سرکه قرمز را با هم مخلوط کنید و روی گاز قرار دهید تا کمی جوش بزند.

۲. تهیه ترشی گوجه سبز

هم‌زمان که مخلوط سرکه قرمز و آب آماده می‌شود باید گوجه سبز شسته و خوب خشک شده را در شیشه مناسب بریزید. برای این کار گوجه سبزها را داخل شیشه قرار دهید و مقداری سبزی مناسب و فلفل را لابه‌لای گوجه سبزها قرار دهید بعد که مخلوط آب و سرکه قرمز را از روی گاز برداشتید و خوب خنک شد. این مخلوط را روی گوجه سبزها بریزید سپس در شیشه را محکم ببندید و اجازه دهید ترشی حداقل ۲ تا ۳ هفته باقی بماند تا جا بیفتد.

نکته: برای آن‌که ترشی شما زودتر آماده شود می‌توانید با خلال دندان روی هر گوجه سبز چند سوراخ ایجاد کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز

طرز تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه قرمز

همان‌طور که خواندید تهیه ترشی گوجه سبز با سرکه مثل طرز تهیه ترشی آلبالو یا حتی طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی است و فقط کافی است نکات و فوت و فن‌های آن را کامل بدانید و رعایت کنید تا ترشی خوبی داشته باشید.

جلوگیری از کپک زدن ترشی گوجه سبز

معمولا ترشی گوجه سبز نسبت به باقی ترشی‌ها کمتر کپک می‌زند اما بهتر است برای جلوگیری از کپک زدن ترشی گوجه سبز خود هنگام تهیه این ترشی به نکات زیر دقت کنید:

  • ظرف ترشی را استریل کنید: قبل از استفاده، ظرف ترشی را با آب جوش و صابون بشویید و سپس آن را با آب داغ کاملا آبکشی کنید.
  • از سرکه با اسیدیته مناسب استفاده کنید: سرکه با اسیدیته ۵% تا ۷% برای ترشی گوجه سبز مناسب است. سرکه قرمز اسیدیته‌ ۵% دارد و برای این منظور مناسب است.
  • نمک کافی به ترشی اضافه کنید: نمک به عنوان یک نگهدارنده عمل می‌کند و از رشد کپک جلوگیری می‌کند.
  • ترشی را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید: نور خورشید و گرما می‌توانند باعث رشد کپک شوند.

شیوه نگهداری ترشی گوجه سبز

با توجه به این که در ترشی گوجه سبز از سرکه قرمز استفاده می‌شود و خود میوه هم ترش است احتمال آن که در فضای بیرون از یخچال این ترشی خراب شود کم است اما برای نگهداری طولانی‌تر بهتر است نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

  • ترشی گوجه سبز را در یخچال نگهداری کنید. این کار به ماندگاری بیشتر ترشی کمک می‌کند.
  • ترشی را در ظرفی دربسته نگهداری کنید تا از ورود هوا و آلودگی به آن جلوگیری شود.
  • از قاشق تمیز برای برداشتن ترشی استفاده کنید.

دلایل استفاده از سرکه قرمز

برای تهیه ترشی هم می‌توانید از سرکه سفید هم قرمز استفاده کنید اما دلیل این که معمولا از سرکه قرمز استفاده می‌شود این است که طعم این سرکه ملایم‌تر، میوه‌ای و دلپذیرتر است. از طرف دیگر چون این سرکه معمولا از میوه‌های با رنگ قرمز تهیه می‌شود می‌توان گفت سرکه قرمز آنتی اکسیدان بیشتری دارد و به کاهش قند خون، چربی خون و کلسترول کمک می‌کند.

استفاده از گوجه سبز در غذا یا شوری

اگر شما هم عاشق گوجه سبز هستید و می‌خواهید آن را به اشکال مختلف مزه کنید توصیه می‌کنیم حتما طرز تهیه شور گوجه سبز را امتحان کنید. اما در کنار آن بد نیست حتما از آن در تهیه خورشت هم استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت گوجه سبز مازندرانی و طرز تهیه خورشت گوجه سبز با مرغ را مرور کرده‌ایم. حتما بخوانید و تهیه کنید.

دیدگاه ها