طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج – ترد و بهتر از قنادی

دستور تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی پنجره‌ای با آن بافت ترد و ظاهر زیبای خود همیشه زینت‌بخش میزهای پذیرایی است. این شیرینی خوشمزه را می‌توان با کم‌ترین مواد و به سادگی هرچه تمام‌تر در منزل درست کرد. در دنیای شیرینی‌‌پزی آن را با نام‌های مختلف می‌شناسند مانند نان پنجره‌ای، شیرینی خاتون یا رُزِت. کم‌ترین استفاده از مواد اولیه و دستوری آسان، هر کسی را ترغیب به درست کردن آن می‌کند. در مطالب قبلی دستور تهیه شیرینی پنجره ای با آرد گندم را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. در ادامه طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج را برایتان خواهیم گفت تا این شیرینی ترد را بهتر از قنادی برای عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج

  • آرد برنج یک‌چهارم پیمانه
  • آرد گندم یک پیمانه
  • شیر یک پیمانه
  • نشاسته گندم یک‌دوم پیمانه
  • تخم‌مرغ پنج عدد
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق چای‌خوری
  • هل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر قند به میزان لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج

۱. مواد اولیه شیرینی پنجره ای را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج مواد لازم را مانند تخم‌‌مرغ و شیر برای چند دقیقه بیرون یخچال بگذارید تا هم دمای محیط شوند. ظرف مناسبی انتخاب کنید تا در آن شیر و نشاسته گندم را مخلوط کنید. این دو را به قدری هم بزنید که دانه‌های نشاسته کامل حل شوند. حال نوبت به تخم‌مرغ‌ها می‌رسد پس آن‌ها را داخل یک کاسه بشکنید. تخم‌مرغ‌‌ها را با چنگال آن‌قدر هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. سپس زعفران دم‌کرده را داخل ظرف تخم‌مرغ‌ها بریزید. مخلوط را مجدد هم بزنید. حال که مخلوط تخم‌مرغ‌ها آماده هستند ترکیب نشاسته حل‌شده را به آن اضافه کنید. شما نشاسته ذرت را هم می‌توانید جایگزین نشاسته گندم کنید پس طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت را بخوانید.

۲. مابقی مواد را اضافه کنید

مایه شیرینی پنجره ای با آرد برنج

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج باید مقدار آرد گندم گفته‌شده را طی چند مرحله الک کرده و به مخلوط اضافه کنید. پس از هر بار اضافه کردن آرد گندم باید مایه شیرینی را با همزن هم بزنید تا مایه شیرینی‌تان کمی غلیظ شود. حال هل را اضافه و با لیسک هم بزنید. در نهایت نوبت به آرد برنج می‌رسد که باید آن را طی چند مرحله الک کرده سپس داخل ظرف بریزید. مخلوط شیرینی پنجره‌ای را با لیسک خوب هم بزنید. در این مرحله از آماده‌سازی باید مایه‌ای غلیظ و یک‌دست داشته باشید. پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون نشاسته است که طعم آن دست‌ کمی از دیگر شیرینی‌ها ندارد.

۳. شیرینی پنجره ای را سرخ کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج نوبت به سرخ کردن آن‌ها می‌رسد. یک تابه گود و مناسب انتخاب کنید. آن را تا نصفه پر از روغن کنید. قالب شیرینی را داخل روغن داغ بگذارید تا آن هم آماده شود. سپس قالب را داخل خمیر شیرینی فرو ببرید تا کمی مایه به داخل قالب بچسبد. قالب را کمی داخل روغن نگه دارید تا از آن جدا شود. هر طرف را به مدت یک دقیقه داخل روغن سرخ کنید. شیرینی‌ها را از روغن خارج کنید. با گرفته شدن روغن اضافه‌شان، روی آن‌ها به میزان دلخواه پودرقند بریزید. شیرینی‌ها را برای سرو داخل ظرف موردنظرتان بچینید. شما با خواندن دستور تهیه شیرینی پنجره ای بدون قالب می‌توانید آن را در سه سوت درست کنید.

دستور تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج

نکات تکمیلی تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج

شیرینی پنجره‌ای همیشه بهترین گزینه برای پذیرایی در میهمانی‌ها و دورهمی‌‌ها به حساب می‌آید پس با خواندن نکات تکمیلی زیر مراحل تهیه آن را به راحتی پیش ببرید.

آرد شیرینی پنجره ای

استفاده از آرد برنج در طرز تهیه شیرینی پنجره ای

در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای نمی‌توان منکر اهمیت آرد شد چراکه غلظت مایه شیرینی به آن بستگی دارد. آرد برنج یکی از پر مصرف‌ترین آردها در دنیای شیرینی‌پزی است و در تهیه فرنی و پنکیک کاربردهای فراوانی دارد. از سویی دیگر آرد برنج بهترین جایگزین آرد گندم محسوب می‌شود. در آخر آن‌که با خواندن مطلب طرز تهیه آرد برنج خانگی می‌توانید خودتان آن را در منزل درست کنید.

انتخاب نشاسته برای تهیه شیرینی پنجره‌ای

مهم‌‌ترین ماده اصلی در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای نشاسته است که باید در انتخاب آن دقت کرد. از بهترین نشاسته‌ها می‌توان به نشاسته گل و ذرت اشاره کرد. نشاسته ذرت جدا از آن‌که بافت نرم و لطیفی به شیرینی‌تان می‌دهد از خرد شدن آن هم جلوگیری می‌کند. نشاسته گل را به راحتی با پودر نشاسته می‌توانید جایگزین کنید. ناگفته نماند که طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست را هم در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.

طریقه سرخ کردن شیرینی پنجره ای

چگونگی سرخ کردن شیرینی پنجره ای با آرد برنج

در طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد برنج هنگام سرخ کردن شیرینی‌ها باید قالب‌تان به اندازه کافی داغ شده باشد تا با قرار دادن قالب در مایه شیرینی، مایه از بالای قالب بیرون نزند. به این‌ معنا که تمام مواد را داخل مایع فرو نبرید. دقت داشته باشید که با فرو بردن تمام قالب در مایه، مواد در روغن از قالب جدا نمی‌شود. برای پذیرایی از میهمان‌هایتان می‌توانید شیرینی زبان با خمیر هزارلا آماده با و بدون فر درست کنید.

عدم جدایی شیرینی پنجره ای از قالب

مایه شیرینی به دلایل مختلفی از قالب جدا نشده و هنگام سرخ شدن در روغن خرد می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به داغ نبودن قالب، سرد شدن روغن، ته‌نشین شدن مایه شیرینی، پف کردن شیرینی و چسبیدن به اطراف قالب اشاره کرد. در نهایت شما باید هربار مایه را هم بزنید تا ته‌نشین نشود. اگر تمام نکات بالا را رعایت کرده‌اید اما باز هم مایه از قالب جدا نشد به احتمال زیاد مایه زیادی به قالب چسبیده و ضخیم شده است.

غلظت مایه شیرینی پنجره ای با آرد برنج

غلظت مایه شیرینی پنجره‌ای باید نرمال باشد، نه خیلی شل و نه خیلی سفت. در صورت شل بودن مایه شیرینی باید یک قاشق غذاخوری آرد سفید به آن اضافه کنند و اگر حس کردید که مایه شیرینی‌تان سفت است باید به آن نصف استکان شیر سرد یا آب سرد به آن اضافه کنید. اگر در اندازه‌گیری مواد اولیه برای تهیه این شیرینی خوشمزه دچار مشکل شدید می‌توانید طرز تهیه شیرینی پنجره ای با پیمانه لیوان را بخوانید.

طعم دهنده‌ های متنوع شیرینی پنجره ای

شیرینی پنجره‌ای با آرد برنج را تنها با زعفران نمی‌توان درست کرد چراکه به راحتی می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر قهوه یا کاکائو به آن اضافه کنید. از دیگر طعم‌دهنده‌های شیرینی پنجره‌ای استفاده از رنگ خوراکی است که ظاهر شیرینی را هم تغییر می‌دهد. طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای رنگی که باید چند قطره رنگ خوراکی به مایه اضافه کنید و قالب بزنید را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

یکی دیگر از روش‌های تهیه متفاوت شیرینی پنجره‌ای این است که دو شیرینی را روی هم قرار دهید، در حالی که وسط شیرینی را با کرم پیراشکی پر می‌کنید. این مدل شیرینی مناسب پذیرایی در تولد و جشن‌ها است.

دیدگاه ها