طرز تهیه نان پنجره ای خانگی ؛ به سبک قنادهای حرفه‌ای

طرز تهیه نان پنجره ای
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ پرطرفدار در بین خانواده‌های ایرانی نان پنجره‌ای است. این شیرینی نخستین بار در نروژ پخته شد. شیرینی پنجره‌ای هنوز هم در برخی قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها پخت می‌شود. به واسطه مواد خاصی که در تهیه این شیرینی به کار می‌رود، هنگام پخت عطر خوبی سراسر شیرینی‌فروشی را پر می‌کند. بویی که برای بسیاری از شما خاطره‌انگیز است و یادآور روزهای کودکی، شیرینی‌فروشی محل و البته ماه‌ رمضان است.

اگر دوست دارید حال و هوای روزهای قدیم را به خانه‌تان بیاورید، چه بهتر که خودتان طرز تهیه نان پنجره‌ ای را یاد بگیرید. برای تهیه آن به مواد زیادی نیاز ندارید و با یک خرید کوتاه و با هزینه کم می‌توانید شروع کنید. طرز تهیه نان پنجره ای بسیار ساده است و بدون نیاز به فر و فقط با مقداری روغن داغ به سرعت آماده می‌شود. پس با ما همراه باشید و با تهیه شیرینی پنجره‌ای نوستالژیک، از روزهای کودکی‌تان یادی کنید.

مواد لازم برای تهیه نان پنجره ای

  • آرد شیرینی‌پزییک پیمانه
  • تخم مرغ سه عدد
  • گلاب یک‌چهارم پیمانه
  • شیر کم چرب کاله یک پیمانه
  • نشاسته دو‌سوم پیمانه
  • هل آسیاب شده یک قاشق چای‌خوری
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • پودر قند (برای تزئین)به مقدار لازم

طرز تهیه نان پنجره ای

مرحله اول

برای تهیه نان پنجره ای باکیفیت، الک کردن آرد بسیار مهم است. ابتدا به سراغ آرد بروید. یک پیمانه آرد شیرینی پزی را دو تا سه بار الک کنید و به کناری بگذارید. سپس، یک کاسه بزرگ بردارید و یک‌چهارم پیمانه گلاب و یک پیمانه شیر داخل آن بریزید.

مرحله دوم

در ادامه، دو‌سوم پیمانه نشاسته را کم کم به مخلوط اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند. تخم مرغ‌ها را یکی یکی بشکنید و به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا از حالت لختی خارج شوند.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه نان پنجره ای، نوبت اضافه کردن نصف قاشق چای‌خوری وانیل است. وانیل بوی بد تخم مرغ را می‌گیرد. بعد از آن، آرد شیرینی‌پزی الک شده را همراه با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک کم کم به موادتان اضافه کنید. در هنگام اضافه کردن آرد، مخلوط را به خوبی هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود.

مرحله چهارم

یک ماهیتابه گود بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید. مقدار روغن باید در حدی باشد که شیرینی‌ها کاملا در آن شناور شوند. بعد از آن، قالب مخصوص نان پنجره‌ای را داخل روغن داغ قرار دهید و حدود 10 ثانیه نگه دارید تا به خوبی داغ شود.

مرحله پنجم

بعد از آن که قالب در روغن داغ شد، آن را تا کمی از نصف قالب بالاتر داخل مایه شیرینی فرو ببرید. وقتی خوب به مایه شرینی آغشته شد، آن را مستقیما داخل روغن داغ قرار دهید. کمی قالب را در روغن تکان دهید تا شیرینی نان پنجره‌ای از آن جدا شود. همین کار را برای باقی مایه شیرینی نان پنجره‌ای هم تکرار کنید. فراموش نکنید که هر چند دقیقه مایه شیرینی را خوب هم بزنید.

مرحله ششم

شیرینی نان پنجره‌ای را پس از سرخ کردن با یک کفگیر از ماهیتابه خارج کنید و روی یک دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ گرفته شود. صبر کنید تا شیرینی‌ها کاملا خنک شوند. سپس، آن‌ها را روی یک سینی یا ورقه کاغذی مخصوص پخت بچینید.

مرحله هفتم

در نهایت، مقداری پودر قند را همراه با یک قاشق چای‌خوری هل آسیاب شده روی نان پنجره‌ای‌ها الک کنید. با این کار هم ظاهر شیرینی‌ها زیباتر می‌شود و هم طعم بهتری می‌گیرند. شیرینی نان پنجره‌ای شما آماده است. نوش جان!

فوت و فن تهیه نان پنجره‌ای

  • اگر به هنگام اضافه کردن آرد به مواد، گلوله‌های آرد را در مایه شیرینی مشاهده کردید، بهتر است آن را از صافی رد کنید تا مایه شیرینی شما یکدست شود.
  • برای تزئین نان پنجره‌ای می‌توانید مقداری آیسینگ تهیه کنید. برای این کار دو پیمانه پودر قند را با یک قاشق چای‌خوری وانیل مخلوط کنید. سپس کم کم آب اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط به غلظت آیسینگ برسد. آیسینگ آماده شده را روی نان پنجره‌ای کاملاً خنک بریزید و به شکل دلخواه تزئین کنید.
  • تهیه این نان پنجره‌ای با شیر بافت آن را درست مثل قنادی‌های قدیمی ترد و شکننده می‌کند. ولی در صورتی که دوست دارید بافت شیرینی‌ کمی نرم‌تر باشد، می‌توانید ماست کم چرب را جایگزین شیر کنید.
  • اگر مایه شیرینی نان پنجره‌ای کمی سفت شد، می‌توانید مقداری شیر یا آب را کم کم اضافه کرده و هم بزنید تا به غلظت مناسبی برسد.
  • برای تهیه این شیرینی می‌توانید از قالب‌های متفاوت استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری رنگ خوراکی داخل مایه شیرینی بریزید و نان پنجره‌ای را به رنگ دلخواهتان آماده کنید.

دیدگاه ها