طرز تهیه لواشک چند میوه ترش خانگی با ساده ترین دستور

طرز تهیه لواشک چند میوه ترش
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

لواشک یکی از خوراکی‌های سنتی و خوشمزه است که از پوره میوه‌های مختلف و خشک کردن آن‌ها تهیه می‌شود. لواشک علاوه بر طعم ترش و دلپذیر، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لواشک آلبالو و طرز تهیه لواشک آلو را به عنوان دو میوه ترش بررسی کرده بودیم. در ادامه طرز تهیه لواشک چند میوه ترش خانگی را مرور خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه لواشک چند میوه ترش

  • آلبالو به مقدار لازم
  • آلوی قرمز به مقدار لازم
  • آلوی زرد به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه لواشک چند میوه ترش

آماده کردن میوه‌های ترش و پخت آن‌ها همراه آب

اولین مرحله از طرز تهیه لواشک چند میوه ترش این است که میوه‌ها را خوب بشویید و بعد دم آن‌ها را بگیرید. دقت داشته باشید که اگر میوه شما هسته داشته باشد نیازی نیست هفته آن را خارج کنید. بعد میوه‌ها را داخل قابلمه مناسب بگذارید و مقداری آب رویشان بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بجوشد.

نکته: میزان آب نباید خیلی زیاد باشد چون میوه‌ها وقتی روی حرارت قرار می‌گیرند آب می‌اندازند.

تهیه پوره لواشک چند میوه و خشک کردن آن

از صافی رد کردن پوره میوه ترش برای تهیه لواشک چند میوه ترش

وقتی میوه‌های داخل قابلمه کاملا نرم شدند طوری که هسته به راحتی از میوه خارج شود نوبت آن رسیده که قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کمی از دما بیافتند بعد میوه‌ها را از صافی رد کنید طوری که فقط پوست و هسته‌های میوه باقی بماند.

پخت نهایی و خشک کردن لواشک

خشک کردن لواشک چند میوه ترش

پوره میوه را مجدد به قابلمه برگردانید و روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. آنقدر بجوشد تا کاملا غلیظ شود و غلظتش شبیه مارمالاد شود و اگر دوست داشتید مقداری نمک یا شکر اضافه کنید. بعد در سینی مد نظرتان مقداری آب اسپری کنید تا نایلون روی آن حرکت نکند سپس نایلون را به شکل کاملا صاف کنید. در نهایت هم مایه لواشک را به شکل یکنواخت روی نایلون سینی پهن کنید و سینی را در معرض نور خورشید بگذارید تا به مدت ۲-۴ روز خوب خشک شود.

نکته: برای داشتن یک لواشک خوب دقت کنید که لایه روی نایلون نه خیلی نازک باشد نه خیلی کلفت. چون اگر لایه خیلی نازک باشد به راحتی از نایلون جدا نخواهد شد و اگر هم خیلی لایه ضخیم باشد به راحتی خشک نخواهد شد.

نکات تکمیلی برای تهیه لواشک چند میوه

طرز تهیه لواشک چند میوه ترش

طرز تهیه لواشک چند میوه ترش در فر به شکل فوری

برای تهیه لواشک چند میوه ترش درست مثل طرز تهیه لواشک در فر باید فر را در پایین‌ترین درجه (حدود ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد) روشن کنید سپس سینی فر حاوی پوره میوه را داخل فر قرار دهید و بگذارید لواشک به مدت ۴ تا ۶ ساعت یا تا زمانی که کاملا خشک شود با در کمی باز فر بماند تا بخار آب خارج شده و لواشک شما آماده شود.

روش نگهداری لواشک

بعد از خشک شدن کامل لواشک، آن را از سینی جدا کنید و به صورت دلخواه برش بزنید. لواشک را در ظرف دربسته و در جای خنک و خشک نگهداری کنید. لواشک خانگی را می‌توانید تا چند ماه در یخچال نگهداری کنید.

استفاده از میوه‌های ترش مختلف برای لواشک

برای تهیه لواشک چند میوه ترش می‌توانید بسته به علاقه خود و دسترسی‌تان به میوه، از میوه‌های ترش مختلف استفاده کنید یا حتی برای تعدیل مزه لواشک از چند میوه نسبتا شیرین‌تر هم در کنار میوه‌های ترش استفاده کنید.

دیدگاه ها