طرز تهیه لواشک آلبالو خانگی خوشمزه و آسان + نکات ریز

طرز تهیه لواشک آلبالو به روش های مختلف
آسان
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از محبوب‌ترین لواشک‌ها، لواشک آلبالو است که با آن طعم ترشش قطعا حالمان را خوب می‌کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لواشک زرشک و طرز تهیه لواشک آلو را بررسی کرده بودیم. در اینجا می‌خواهیم با طرز تهیه لواشک آلبالو به روش‌های مختلف آشنا شویم تا بتوانیم همیشه یک تنقلات ترش خوشمزه برای خود و خانواده داشته باشیم.

مواد لازم برای تهیه لواشک آلبالو

  • آلبالو تازه یا خشک ۱ کیلو
  • آب ۱ لیوان
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته

طرز تهیه لواشک آلبالو درست مثل هر لواشک دیگری آسان است. کافی است بعد از شستن آلبالوها و گرفتن دم آن‌ها یک قابلمه مناسب با حجم آلبالوهایتان بردارید و به میزان دو سوم آب و مقداری نمک داخلش بریزید بعد از مدتی که آب جوش آمد، آلبالو را اضافه کنید و اجازه دهید بپزد.

وقتی آلبالو پخت و آب داخل قابلمه تقریبا بخار شد، آلبالو را خوب با قاشق یا ملاقه له کنید و اجازه دهید مجدد بپزد. بعد از آن، ماده آماده شده را در توری بریزید و زیرش یک ظرف مناسب بگذارید و با دست خوب فشار دهید تا هسته آلبالو گرفته شود.

مایه به دست آمده را روی یک سینی که مقداری چربش کردید بریزید و بگذارید در جای مناسب که نور خورشید دارد و گرم است بماند تا لواشک شما آماده شود. معمولا با نور خورشید ۳-۵ روز طول می‌کشد که لواشک آماده شود.

تهیه لواشک آلبالو با فر

اگر عجله دارید و می‌خواهید لواشک آلبالو شما سریع خشک شود، می‌توانید فر خود را با دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد یا ۲۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

روی یک ظرف مناسبِ فر را با ورق روغنی بپوشانید. مخلوط میوه را روی ورقه شیرینی به صورت یک لایه یکنواخت در آورید و اجازه دهید حدود ۴-۵ ساعت در فر بپزد فقط هر یک ساعت به آن سر بزنید. لواشک وقتی آماده است که رطوبتی دیگر رویش قابل مشاهده نباشد و لایه میوه به راحتی از کاغذ جدا شود. لایه لواشک را بعد از درآوردن از فر و خنک شدنش به شکل نواری برش دهید و لذت ببرید!

طرز تهیه لواشک آلبالو ترش و بدون هسته

برای تهیه لواشک آلبالو بدون هسته باید ابتدا هسته آلبالوها را بگیرید و بعد ابتدا هسته آلبالوها را در قابلمه ریخته و یک لیوان آب رویش بریزید تا گوشتِ مانده به هسته گرفته شود و هسته تمیز شود. بعد هسته‌ها را از قابلمه خارج کنید و آلبالوهای بدون هسته را با کمی نمک بسته به ذائقه خود بریزید و بگذارید با آب کاملا بپزد تا حدی که آبش کاملا بخار شود و یک مایه غلیظ داشته باشید.

مایه را خوب با گوشت‌کوب له کنید تا اثری از پوست نماند. بعد در یک سینی که کفش را کیسه فریزر گذاشتید این مایه را به صورت لایه‌ای نازک پهن کنید و اجازه دهید در آفتاب بماند تا خشک شود و یا اگر عجله داشتید آن را در فر بگذارید تا سریع‌تر خشک شود.

به نظر ما تهیه لواشک آلبالو با هسته راحت‌تر است چون هم زمان برای خارج کردن هسته نخواهید گذاشت هم یک مرحله اضافه برای جوشاندن هسته حذف می‌شود.

طرز تهیه لواشک آلبالو و گیلاس

اگر ترشی آلبالو برایتان خوشایند نیست می‌توانید آن را با گیلاس که هم فصلش است لواشک کنید. برای این کار درست مثل طرز تهیه لواشک‌های دیگر اول گیلاس و آلبالو را بشویید و بعد آن‌ها را درون قابلمه بریزید و یک لیوان آب اضافه کنید و بگذارید به آرامی و روی حرارت متوسط آب بخار شود و میوه‌ها خوب بپزند بعد داخل آبکشی بریزید که زیرش یک ظرف قرار داده‌اید.

حالا خوب مواد را با دست فشار دهید تا صاف شود. بعد مواد را در سینی بریزید و خوب با پشت قاشق صاف کنید. ظرف را به مدت ۴-۶ روز رو به آفتاب بگذارید تا خشک شود.

به این لواشک به‌خاطر وجود گیلاس، نیاز نیست نمک اضافه کنید مگر این که خودتان دوست داشته باشید که لواشکتان نمکی باشد.

میزان میوه این لواشک باید از هر کدام نیم کیلو باشد. هر چند می‌توانید اگر خواستید طعم یکی بر دیگری قالب باشد میزان را کم و زیاد کنید.

طرز تهیه لواشک آلبالو و زرد آلود

یکی از لواشک‌های مخلوط دیگر با آلبالو ترکیب آلبالو با زردآلو است. در طرز تهیه لواشک آلبالو و زرد آلو باید ابتدا میوه‌ها را بشویید و بعد هسته زرد آلو را خارج کنید. (چون هسته زردآلو راحت خارج می‌شود) سپس آن‌ها را داخل قابلمه بریزید و یک لیوان آب روی آن بریزید و اجازه دهید میوه‌ها خوب پخته و له شوند.

بعد مواد را داخل آبکش بریزید و مایه به دست آمده را روی سینی صاف کنید و بگذارید جلوی آفتاب خشک شود. یادتان باشد این لواشک به خاطر زردآلو طعمی ملس دارد پس بهتر است نمک استفاده نکنید.

میزان میوه این لواشک هم باید از هر کدام نیم کیلو باشد. هر چند می‌توانید اگر خواستید طعم یکی بر دیگری قالب باشد میزان را کم و زیاد کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه لواشک آلبالو

تهیه لواشک چه لواشک آلبالو باشد چه لواشک ترکیب شده از چند میوه کار آسانی است پس بهتر است حتما آن را در منزل انجام دهید اما برای آن‌که تجربه بهتری داشته باشید، نکات زیر را هم رعایت کنید. فقط خوب است بدانید که آلبالو یکی از بهترین میوه‌ها برای تهیه مربا و شربت هم است. پس حتما طرز تهیه مربای آلبالو و طرز تهیه شربت آلبالو و طرز تهیه ترشی آلبالو را هم در کتاب کاله بخوانید.

اگر از علاقه‌مندان به آلبالو هستید به شما توصیه می‌کنیم برای بهره بردن از خواص آلبالو با آن غذا، مربا، ترشی و حتی آلبالو خشکه درست کنید. طرز تهیه ترشی آلبالو و طرز تهیه آلبالو خشکه را می‌توانید در کنار طرز تهیه کمپوت آلبالو در کتاب کاله بخوانید.

استفاده از نمک در لواشک آلبالو

اگر خیلی اهل نمک نیستید یا نباید نمک مصرف کنید بهتر است کلا نمک را حذف کنید. اما اگر دوست دارید لواشکتان خیلی نمکی باشد می‌توانید یک روز بعد از گذاشتن مواد برای خشک شدن، درست زمانی که لواشک کمی خودش را گرفته، رویش نمک بپاشید. این گلوله‌های نمک روی لواشک آن را خیلی خوشمزه می‌کند.

استفاده از شکر برای لواشک آلبالو

اگر دوست دارید لواشکتان ترشی کمتری داشته باشد می‌توانید یا آلبالو را با میوه‌های شیرین‌تر لواشک کنید یا این که در مرحله پخت یک قاشق غذاخوری بسته به میزان لواشکتان اضافه کنید.

بهترین زمان پخت مواد لواشک

بسته به نوع میوه و حرارت گازتان و البته میزان آبی که میوه می‌اندازد، بهترین زمان پخت فرق دارد. اما کلا بهتر است اجازه دهید خوب آب مواد بخار شود و مایه شکلی شبیه رب داشته باشد. اگر بعد از صاف کردن مایه متوجه شدید خیلی آب دارد، می‌توانید باز هم مواد را داخل قابلمه بریزید و بپزید تا آب اضافه‌اش کشیده شود.

نحوه نگهداری لواشک

لواشک‌ها را بعد از خشک شدن حتما در فریزر نگهداری کنید و در یخچال نگذارید چون لواشک در یخچال سفت می‌شود.

دیدگاه ها