طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه به همراه فوت و فن ها

طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آیا تا به حال به دنبال مربایی گشته‌اید که طعم و عطرش شما را به اعماق بهشت ببرد؟ مربای انجیر، دقیقا همان چیزی است که شما به دنبالش هستید! قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای انجیر خشک و طرز تهیه مربای انجیر له شده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه که روشی مطمئن برای تهیه این مرباست را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر با پیمانه

  • انجیر تازه ۱ کیلوگرم (۱۲ – ۱۴ عدد متوسط)
  • شکر ۷۰۰ گرم (معادل ۳٫۵ پیمانه)
  • آب ۱ پیمانه
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب یا وانیل (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه

۱. آماده کردن انجیر و لایه لایه کردن با شکر

شکر و انجیر برای تهیه مربای انجیر

اولین مرحله از طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه این است که انجیرهای تازه، بدون لکه و کبودی و با اندازه متوسط را انتخاب کنید. انجیرهای خیلی کال یا خیلی رسیده مناسب مربا نیستند. سپس انجیرها را به آرامی بشویید و دم آن‌ها را با قیچی کوتاه کنید. مراقب باشید که پوست انجیرها را نبرید، زیرا ممکن است در حین پخت وا بروند بعد انجیرهای شسته شده را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند. در نهایت در یک قابلمه یا ظرف مناسب، لایه لایه از انجیر و شکر را به ترتیب بریزید. به این صورت که ابتدا یک لایه انجیر در کف ظرف بچینید سپس روی آن را با شکر بپوشانید و به همین ترتیب ادامه دهید تا تمام مواد تمام شوند.

ظرف مخلوط انجیر و شکر را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا شکر به طور کامل در آب انجیر حل شود.

نکته: در بین لایه‌ها می‌توانید از مغز گردو، پسته یا بادام هم استفاده کنید.

۲. پخت مربا

پخت مربای انجیر با پیمانه

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه، پس از گذشت زمان استراحت، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از جوش آمدن مربا، کف روی آن را با قاشق جمع‌آوری کنید. پس از ۱۵ دقیقه جوشیدن، آبلیمو و گلاب یا وانیل را به مربا اضافه کنید و هم بزنید و در نهایت هم حرارت را کمی زیاد کنید و اجازه دهید تا مربا به غلظت دلخواهتان برسد. بعد که غلظت کافی یافت آن را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.

نکته ۱: زمان پخت مربا به نوع و اندازه انجیرها بستگی دارد.

نکته ۲: حرارت ملایم و هم زدن مداوم مربا در حین پخت، از ته گرفتن و وا رفتن انجیرها جلوگیری می‌کند.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای انجیر

طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه

همان‌طور که دیدید و خواندید، طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه هم درست مثل تهیه مربای آلبالو یا تهیه مربای هویج کار ساده‌ای است و البته استفاده از پیمانه برای انتخاب درست نسبت مواد به هم باعث می‌شود حاصل کارتان مربایی خوشمزه‌تر برای تمام فصول باشد.

روش شفاف کردن و افزایش عطر و طعم مربای انجیر

برای شفاف شدن رنگ مربا، می توانید از نصف قاشق چایخوری جوهر لیمو در انتهای پخت استفاده کنید. برای طعم قوی‌تر مربا می‌توانید از ۲ عدد چوب دارچین و سه عدد هل در حین پخت استفاده کنید. البته استفاده از گلاب یا وانیل بیشتر هم می‌تواند به خوش‌طعم‌و عطر شدن این مربا کمک کند. اما در کنار این‌ها، استفاده از زعفران هم به عنوان یک طعم‌دهنده می‌تواند گزینه خوبی برای تهیه مربای انجیر باشد. طرز تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران به ساده ترین روش را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نسبت شکر به انجیر

به طور کلی، برای تهیه مربای انجیر به ازای هر یک کیلوگرم انجیر، ۷۰۰ گرم شکر استفاده می‌شود و این نسبت معادل ۳/۵ پیمانه شکر برای ۱۲ تا ۱۴ عدد انجیر متوسط است. البته میزان شکر را می‌توانید بسته به سلیقه و نوع انجیرها (شیرین یا کم شیرین) تنظیم کنید.

بنابراین اگر مربایی با طعم شیرین‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید تا ۸۰۰ گرم شکر (۴ پیمانه) به ازای هر بک کیلوگرم انجیر استفاده کنید و اگر مربای کم شیرین‌تری دوست دارید، می‌توانید تا ۶۰۰ گرم شکر (۳ پیمانه) به ازای هر یک کیلوگرم انجیر استفاده کنید.

میزان و نسبت آب برای تهیه مربای انجیر با پیمانه

برای تهیه مربای انجیر به طور معمول به یک پیمانه آب به ازای هر یک کیلوگرم انجیر نیاز دارید البته می‌توانید این مقدار را تا نصف پیمانه هم کاهش دهید تا مربای غلیظ‌تری داشته باشید.

توجه داشته باشید که کم کردن بیش از حد آب ممکن است باعث سفت شدن انجیرها شود. فقط مهم است که بدانید، انجیرهای رسیده و شیرین به آب کمتری نیاز دارند.

روش نگهداری از مربای انجیر

پس از خنک شدن کامل مربا، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

دیدگاه ها