طرز تهیه مربای انجیر سیاه تازه، له شده و درسته

طرز تهیه مربای انجیر سیاه تازه، له شده و درسته
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

برخلاف انجیر زرد که طعمی ملایم و شیرین دارد، انجیر سیاه طعمی قوی‌تر و کمی ترش دارد که آن را به انتخابی ایده‌آل برای دوستداران طعم‌های خاص تبدیل می‌کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای انجیر زرد را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای انجیر سیاه تازه را به دو شکل له و درسته بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر سیاه

  • انجیر سیاه ۱ کیلوگرم
  • شکر دانه ریز ۴۰۰ گرم
  • پوست لیمو ۲ عدد
  • آب لیمو ۲ عدد
  • نمک ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای انجیر سیاه

۱. آماده کرده انجیر سیاه

مخلوط کردن مواد مربای انجیر سیاه

اولین مرحله از طرز تهیه مربای انجیر سیاه این است که ساقه‌های انجیر را جدا کرده و خرد کنید تا مربا کمی بافت پیدا کند. همه مواد را داخل یک قابلمه با مقداری آب سرد (تقریبا ۱۵۰ میلی‌لیتر) بریزید. مخلوط کنید تا مخلوط شوند و روی حرارت متوسط ​​رو به کم بجوشد و به مدت ۱۰ دقیقه مدام هم بزنید.

۲. پخت مربای انجیر

پخت مربای انجیر سیاه

اکنون قابلمه مواد را روی حرارت بسیار ملایم به مدت یک ساعت بجوشانید و هر از گاهی هم بزنید. انجیرها رفته‌رفته له می‌شوند (البته می‌توانید با پشت قاشق آن‌ها را له کنید) و مربای خوشمزه با تکه‌های بافتی از پوست نرم انجیر برای شما باقی می‌ماند. بعد مربا را داخل شیشه‌های استریل بریزید تا بتوانید این مربای خوشمزه را به مدت یک سال داشته باشید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای انجیر

طرز تهیه مربای انجیر سیاه

مربای انجیر سیاه، با طعم خاص و رنگ منحصر به فردش می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های شما باشد اما تهیه یک مربای انجیر سیاه درست مثل طرز تهیه مارمالاد انجیر خوشمزه و باکیفیت، فوت‌و‌فن‌های خاص خود را دارد.

طرز تهیه مربای انجیر سیاه درسته

یکی از روش‌های تهیه مربای انجیر این است که آن را به شکل کاملا درسته حفظ کنید. برای این کار بعد از شستشوی انجیر از چند جا انجیرها را با سوزن سوراخ کنید تا موقع پخت، شیره کاملا داخل مربا برود و انجیرها حالت چروکیده پیدا نکنند بعد به ترتیب مراحل بالا را انجام دهید. به این ترتیب مربای انجیر شما شامل انجیر درسته خواهد بود که گزینه خوبی برای تزیین کیک به عنوان گارنیش است.

استفاده از انجیر خشک برای تهیه مربای انجیر

مربای انجیر وقتی از انجیر خشک تهیه شود هم خوشمزه است کافی است برای تهیه مربای انجیر با انجیر خشک آن را به سادگی در آب جوش هیدراته کنید، با عسل و آب لیمو مخلوط کنید و به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کنید بعد بپزید.

دلیل استفاده از آب لیمو در تهیه مربا

معمولا در مرباها برای حفظ و نگهداری بهتر آن‌‎ها از آب لیمو استفاده می‌شود چون آب لیمو حاوی مقداری اسید است که می‌تواند نقش موثری در حفظ مربا داشته باشد و حتی مزه آن را متعادل‌تر کند.

استفاده از شکر کمتر در تهیه مربای انجیر

برای تهیه مربای انجیر مثل هر مربای دیگر می‌توانید به راحتی میزان شکر را کمتر کنید یا حتی از جایگزین‌های شکر مثل عسل یا استویا استفاده کنید چون شکر یک عامل نگهدارنده در مربا نیست و فقط به غلیظ شدن بافت مربا کمک می‌کند.

ریختن مربا در شیشه و نگهداری طولانی مدت آن

ریختن مربا در شیشه‌ها فرآیند کمی طولانی است اما ارزش آن را دارد که ماندگاری طولانی داشته باشد تا بتوانید در اواخر سال هم از انجیر و طعم آن لذت ببرید.

برای نگهداری طولانی مدت ظروف شیشه‌ای مربای خود باید آن‌ها را استریل کنید. برای استریل کردن شیشه‌های مربا را روی سینی بچینید و داخل فر با دمای ۱۳۰ درجه سانتیگراد به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در فر بگذارید. مراقب باشید که آن‌ها را یکی‌یکی با استفاده از دستکش فر بیرون بیاورید و روی یک تشک یا پد ضد حرارت قرار دهید. مخلوط مربای داغ را با قاشق مستقیم داخل شیشه‌ها بریزید و در آن را محکم ببندید. این مربا را می‌توانید تا یک سال در کمد نگهداری کنید فقط پس از باز شدن در یخچال حتما ظرف ۲ ماه مربای خود را مصرف کنید.

نکات مهم برای خوش طعم و عطر شدن مربای توت فرنگی سیاه

برای اینکه مربای انجیر خوشرنگ‌تری داشته باشید، می‌توانید از چند برش لیمو یا زعفران دم‌کرده در حین پخت استفاده کنید. و البته برای طعم‌دار کردن مربا هم به آن وانیل، هل یا گلاب اضافه کنید.

دیدگاه ها