طرز تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران به ساده ترین روش

طرز تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

تصور کنید که در یک عصر سرد زمستانی در کنار بخاری گرم، نوشیدن یک فنجان چای داغ و خوردن مربای انجیر سیاه زعفرانی را تجربه می‌کنید. این مربای خاص، نه تنها طعمی به یاد ماندنی دارد، بلکه رنگ تیره و دل‌انگیزش، سفره شما را به ضیافتی از اصالت و هنر ایرانی تبدیل می‌کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای انجیر سیاه ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای انجیر سیاه زعفرانی را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران

  • انجیر سیاه ۱ کیلو
  • شکر ۵۰۰-۷۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱-۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق مرباخوری
  • آبلیمو نصف قاشق مرباخوری

طرز تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران

۱. آماده کردن انجیر سیاه

آماده کردن و سوراخ کردن انجیر سیاه برای تهیه مربا

اولین مرحله از طرز تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران مثل طرز تهیه مربای انجیر زرد این است که انجیرهای سالم را جدا کنید و دم آن‌ها را بگیرید و بعد از دو طرف با چنگال در آن‌ها سوراخ ایجاد کنید تا حین پخت چروک نشوند.

۲. قرار دادن مخلوط شکر و انجیر در یخچال

ریختن شکر روی انجیر برای تهیه مربای انجیر سیاه

اکنون که انجیرها آماده هستند، آن‌ها را کف قابلمه بچینید و رویشان شکر بریزید. حواستان باشد قابلمه مناسبی از لحاظ حجمی برای تهیه مربا انتخاب کنید چون شکر بعد از باز شدن حجم می‌گیرد و در حین پخت کف ایجاد می‌شود. بنابراین ممکن است که سر ریز شود. این مخلوط را که لایه لایه‌ای از انجیر و شکر است بعد از اتمام مواد به مدت حداقل ۲۰ ساعت داخل یخچال بگذارید تا شکر آب شود و آب بیاندازد.

نکته: آب انداختن شکر و انجیر زمان بیشتری نسبت به باقی میوه‌ها می‌برد چون انجیر نسبت به باقی میوه‌ها آب کمتری دارد.

۳. پخت مربای انجیر سیاه

در این مرحله قابلمه حاوی شکر و انجیر آب انداخته را روی اجاق گاز بگذارید و اجازه دهید به جوش بیاید و هم‌زمان که کف روی قابلمه ایجاد می‌شود آن را بگیرید و دور بریزید. بعد حرارت گاز را کم کرده و زعفران، وانیل و آبلیمو را اضافه کنید و اجازه دهید مربای انجیر سیاه به غلظت لازم برسد. بعد آن را خاموش کنید تا خنک شود و در نهایت در شیشه‌های مدنظرتان بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران

طرز تهیه مربای انجیر سیاه با زعفران

تهیه مربا یک هنر است که هر کدبانو یا علاقه‌مند به آشپزی آن را در برنامه خود دارد چون برخی میوه‌ها مثل انجیر یا آلبالو همیشگی نیستند و تهیه مربای آن‌ها مثلا تهیه مربای آلبالو یا حتی تهیه مربای گیلاس یک راه خوب برای داشتن این میوه‌ها در تمام فصول است.

له کردن یا نصف کردن انجیر سیاه برای تهیه مربا

اگر دوست دارید مربای شما له‌تر باشد می‌توانید انجیر سیاه قبل از ریختن شکر رویش نصف کنید یا حتی به شکل پوره‌تر و ریزتر درآورید. که در این حالت می‌توانید مارمالد تهیه کنید. طرز تهیه مارمالاد انجیر را هم می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

میزان شکر مورد نیاز برای تهیه مربای انجیر سیاه

مقدار شکر مورد نیاز برای تهیه مربای انجیر را می‌توانید به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید. اگر انجیرها شیرین هستند، می‌توانید مقدار شکر را کمتر کنید یا حتی از مخلوط شکر و نبات به جای شکر استفاده کنید.

دلیل ریختن آبلیمو در مربا

برای جلوگیری از شکرک زدن مرباها بهتر است حتما در مراحل آخر پخت مقداری آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه کنید.

غلظت مناسب مربا

برای چک کردن غلظت مناسب مربای انجیر سیاه با زعفران می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تست قاشق

در این روش یک قاشق مرباخوری از مربا را بردارید و آن را به آرامی از لبه قاشق بریزید. اگر مربا به صورت قطره‌ای و آهسته از قاشق سرازیر شود و به شکل رشته‌ای باقی بماند، غلظت آن مناسب است. اما اگر مربا خیلی رقیق باشد، باید آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بجوشانید.

  • تست بشقاب

برای بررسی غلظت مربا در این روش باید یک بشقاب را قبل از پخت مربا در یخچال بگذارید بعد یک قاشق مرباخوری از مربا را روی یک بشقاب سرد بریزید سپس بشقاب را به مدت ۳۰ ثانیه در یخچال قرار دهید. اگر مربا بعد از خنک شدن، سفت شد و به راحتی از بشقاب جدا شد، غلظت آن مناسب است.

  • آزمایش کشش

ساده‌ترین روش تست غلظت مربا این است که مقداری از مربا را با انگشت بگیرید و آن را از هم جدا کنید. اگر هنگام جدا کردن دو انگشت، نخ نازکی تشکیل شود، نشانه غلظت مناسب است. ضمنا اگر مربا بیش از حد غلیظ باشد، هنگام جدا کردن نخ تشکیل نخواهد شد.

دیدگاه ها