طرز تهیه مربای به با پوست خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه مربای به با پوست خوشرنگ و خوشمزه
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

عطر شیرینِ بِه یک ترکیب بی‌نظیر است که هر ذره از آن یادآور روزهای سرد زمستان و یک فنجان چای داغ است. مربای به با پوست، علاوه بر طعم فوق‌العاده، از خواص درمانی فراوانی هم برخوردار است. بنابراین اگر شما هم به دنبال یادگیری طرز تهیه این مربای خوشمزه و خانگی هستید، با ما همراه باشید تا با هم قدم به قدم طرز تهیه مربای به با پوست را مرور کنیم. در این مقاله، نکات طلایی برای تهیه یک مربای به شفاف و خوش رنگ را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه مربای به با پوست

  • به نیم کیلو
  • شکر نیم کیلو
  • آب به مقدار لازم
  • زعفران ۱-۲ قاشق مرباخوری
  • دارچین به مقدار لازم
  • آب لیمو ۲ قاشق مرباخوری

طرز تهیه مربای به با پوست

۱. خرد کردن به‌ها

خرد کردن به ها با پوست برای تهیه مربای به

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای به با پوست ابتدا به‌های رسیده و زرد را خوب بشویید سپس به‌ها را به هر شکلی که دوست دارید با پوست خرد کنید. فقط حتما دانه‌های به را کنار بگذارید.

نکته: هم زمان که به‌ها را خرد می‌کنید یک ظرف آب کنار دستتان بگذارید و به‌ها را داخلش بیندازید تا رنگش عوض نشود.

۲. پخت اولیه مربای به

اکنون و در این مرحله به‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید بعد شکر را از همان ابتدای کار به قابلمه و به‌ها اضافه کنید سپس آب را به مقداری اضافه کنید که کاملا روی به‌ها را بگیرد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و بعد از اینکه به جوش آمد شعله را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مربا در این مرحله حدود ۴ ساعت بپزند. (برای پخت مربای به صبور باشید.)

نکته: اگر شعله را زیاد کنید مربا تیره رنگ می‌شود.

۳. اضافه کردن زعفران و دارچین و پخت نهایی

پخت مربای به با پوست

بعد از ۴ ساعت که به‌ها پختند، دم‌کنی بگذارید و چهار ساعت دیگر اجازه دهید به‌ها با شعله کم بپزند. اگر دوست داشتید که مربایتان گردو هم داشته باشد، الان نوبت اضافه کردن گردوی خرد شده است. (البته طرز تهیه مربای به با گردو را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات کامل بخوانید.) بعضی‌ها به این مربا زعفران و دارچین هم اضافه می‌کنند. در انتهای کار ۲ قاشق آب لیمو به آن اضافه کنید تا مربا شکرک نزند در نهایت مربای شما آماده است، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مربا خنک شود.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای به با پوست

طرز تهیه مربای به با پوست

تهیه مربای به از آن دسته کارهای آشپزخانه است که باید با حوصله انجام دهید چون این مربا برای خوش‌رنگ شدن باید به خوبی بپزد. اما در کنار خوشرنگی باید به نکات زیر هم برای تهیه بهتر این مربا دقت کنید:

تهیه مربای به بدون پوست یا مربای به رنده شده

بسته به زمان و سلیقه خود می‌توانید به‌های مربا را یا پوست بگیرید یا رنده کنید. طرز تهیه مربای به رنده شده را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات کامل مطالعه کنید. البته خرد کردن بِه به سلیقه شما برمی‌گردد. یکی از جذاب‌ترین روش‌های خرد کردن به این است که آن را به شکل نگینی خرد کنید. طرز تهیه مربای به نگینی را در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

نسبت مواد مربای به

برای تهیه مربای به باید حتما به نسبت مواد دقت کنید. بهترین نسبت شکر و به برای تهیه مربای به در نظر گرفتن میزان یکسان به و شکر است یعنی اگر یک کیلو به دارید، یک کیلو هم شکر استفاده کنید. البته اگر شکر ندارید هم می‌توانید قند را جایگزین کنید. طرز تهیه مربای به با قند را در کتاب کاله با جزییات کامل بخوانید. البته باز هم می‌توانید اگر دوست دارید شیرینی مربای شما کمتر باشد میزان شکر را کمی کمتر در نظر بگیرید یا به جای شکر از جایگزین‌های شکر استفاده کنید.

برای این که همیشه نسبت مواد مربای به شما درست باشد حتما از پیمانه مناسب استفاده کنید. طرز تهیه مربای به با پیمانه را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دلایل شکرک و کپک زدن مربای به

اگر بعد از اینکه مربا را درست کردید، مربا کپک زد دلیلش این بوده که آبش زیاد بوده یا خوب به غلظت نرسیده است پس دقت کنید که مربا به غلظت مناسب برسد.

یکی از مشکلات دیگری که بعد از تهیه مربای به ممکن است با آن روبرو شوید، شکرک زدن مرباست. اگر مربای شما شکرک زد یعنی شکرش زیاد بوده بنابراین مربای شکرک‌زده را دوباره روی حرارت قرار دهید، مقداری آب داخلش بریزید و اجازه دهید دوباره به قوام بیاید. بعد مربای شما آماده است و می‌توانید مربای به را مجدد استفاده کنید.

غلظت مناسب مربای به

برای اینکه بفهمیم غلظت مربای به مناسب است باید مقداری از شربتش را داخل یک ظرف بریزیم تا خنک شود بعد باید با انگشت امتحان کنید. اگر مثل عسل کش آمد یعنی آماده است.

یک روش دیگر هم این است که داخل یک لیوان آب سرد یک مقدار از شربت مربا را بریزیم، اگر ته‌نشین شد و باز نشد یعنی اینکه شربت کاملا آماده و خوب به قوام رسیده است اما اگر باز شد و حل شد یعنی هنوز آماده نیست و باید اجازه دهید مربا بپزد.

نکته: اگر بگذارید یک شب تا صبح مربا خنک شود و قشنگ مشخص شود که غلظتش مناسب است یا نه خیلی بهتر است.

خوش رنگ شدن مربای به

علاوه بر گذاشتن دم‌کنی روی قابلمه در مرحله پخت، برای خوشرنگی مربای به بهتر است از قابلمه مس سفید استفاده کنید تا مربای شما خوشرنگ‌تر و جذاب‌تر شود.

ضمنا دقت کنید که مربای به از لحظه‌ای که شروع به جوشیدن می‌کند، کف می‌کند پس تا زمانی که کف می‌کند حتما کف را بگیرید و دور بریزید.

دیدگاه ها