طرز تهیه مربای پوست پسته خشک با تمام نکات

طرز تهیه مربای پوست پسته خشک با تمام نکات
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که می‌توانید با استفاده از پوست پسته‌هایی که معمولا دور می‌اندازید، یک مربای خوشمزه و سالم تهیه کنید؟ مربای پوست پسته، نه تنها طعم بی‌نظیری دارد بلکه تهیه آن بسیار ساده است. با چند ماده ساده و چند مرحله آسان می‌توانید این مربای خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. قبلا در کتاب کاله روش تهیه مربای پوست پسته تازه را مرور کرده بودیم و در این مطلب، طرز تهیه مربای پوست پسته خشک را با تمام نکات و فوت و فن‌های آن به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته خشک

  • پوست پسته خشک ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲-۳ فنجان
  • آب لیمو تازه به مقدار لازم

طرز تهیه مربای پوست پسته خشک

۱. آماده کردن پوست پسته‌ها

اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پسته خشک این است که پوست پسته خشک را آماده کنید. برای این کار پوست پسته خشک را چندین بار بشویید تا کاملا تمیز شود. سپس آن را در آب سرد به مدت ۲ ساعت خیس کنید. این کار باعث نرم شدن پوست پسته و جذب بهتر شیره می‌شود.

۲. گرفتن تلخی پوست پسته

در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و اجازه دهید آب جوش آید بعد پوست پسته‌های خیس خورده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه جوش بزند. بعد پوست پسته‌ها را آبکش کنید و دوباره داخل ظرف آب سرد بریزید و مجدد اجازه دهید به مدت یک یا دو ساعت در آب سرد که داخلش یخ انداخته‌اید بماند. بعد مجدد داخل آب جوش بریزید. این کار را دو تا سه بار انجام دهید.

نکته: ریختن پوست پسته از آب سرد در آب داغ کمک می‌کند پوست پسته‌ها حفظ شود و البته تلخی آن هم گرفته شود.

۳. پخت مربای پوست پسته خشک

اکنون و در این مرحله در یک قابلمه مناسب ابتدا، پوست پسته‌ها را بریزید بعد مستقیم روی آن‌ها شکر را بریزید تا قشنگ به خورد پوست‌ها برود بعد آب را اضافه کنید و روی اجاق بگذارید تا مربا به جوش آید و جوش ریز بزند. فقط در مرحله پخت در قابلمه را ببندید وقتی که مربا قوام لازم را پیدا کرده به آن جوهر لیمو یا آب لیمو ترش بریزید و بعد که چند قل زد. گاز را خاموش کنید. مربای شما آماده است. آن را گوشه‌ای قرار دهید تا خنک شود. بعد آن را در شیشه‌های مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکته: ریختن مستقیم شکر روی پوست باعث می‌شود پوست سفت شود.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای پوست پسته

طرز تهیه مربای پوست پسته خشک

درست است که تهیه مربای خاصی مثل مربای پوست پسته آن هم پوست خشکش کار خاصی است اما تجربه تهیه آن کاری است که می‌تواند تجربه متفاوتی از تهیه مربا را برایتان ایجاد کند. اما بهتر است برای تهیه این مربا هم مثل تمام مرباهای دیگر نکات و فوت‌وفن‌های آن را دقیق بدانید تا حاصل زحمتتان از بین نرود.

تهیه مربا با پوست تازه پسته

بهتر است تا حد امکان از پوست تازه پسته برای تهیه مربا استفاده کنید چون پوست پسته‌های خشک معمولا تیره هستند و البته طعم تلخی هم دارند که گرفتن تلخی آن زمان بیشتری می‌برد..

خیساندن پوست پسته خشک در آب سرد

خیساندن پوست پسته در آب سرد باعث نرم شدن آن‌ها و نفوذ بهتر شربت به داخل پوست پسته می‌شود. ضمنا دلیل اصلی خیساندن پوست پسته و ریختن آن از آب سرد به آب جوش این است که تلخی آن گرفته شود. البته می‌توانید برای طعم‌دار کردن بیشتر پوست پسته کمی گلاب به آب سردی که در آن می‌خیسانید اضافه کنید.

خواص مربای پوست پسته

پوست پسته یکی از آن موادی است که طبعی سرد و خشک دارد بنابراین گزینه خوبی به عنوان یک تسکین دهنده معده است. اما در کنار این خواص مربای پسته را می‌توانید به بهبود هضم غذا و عملکرد دستگاه گوارش و البته کاهش قند خون اشاره کرد.

استفاده از هل و زعفران برای طعم بهتر مربای پوست پسته

مربای پوست پسته به خود خود طعم خوبی دارد اما اگر دوست دارید طعم متفاوت و بهتری داشته باشید می‌توانید مقداری هل و زعفران به مربا اضافه کنید. البته استفاده کردن از دارچین هم رایج است.

اضافه کردن خلال پسته به مربای پوست پسته

برای خوشمزه‌تر و خاص‌تر کردن مربای پوست پسته خشک خود می‌توانید در مرحله پخت مقداری خلال پسته هم اضافه کنید. در کل خوب است همیشه پسته را به عنوان یک ماده غذایی مقوی در برنامه غذاییی خود داشته باشید و علاوه بر مصرف آن به شکل خام، با آن شیر پسته تهیه کنید. طرز تهیه شیر زعفران پسته ای به عنوان یکی از روش‌های استفاده از پسته را می‌توانید در منزل امتحان کنید.

دیدگاه ها