طرز تهیه مرغ زعفرانی با تلف بسیار خوشمزه و متفاوت

آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

تِلف یا ترف یا همان قره قروت به عنوان یک الماس پنهان در آشپزی ایرانی، با طعم ترش و شور و عطر دلنشینش به بسیاری از غذاها از جمله مرغ زعفرانی، طعمی بی‌نظیر می‌بخشد. این ماده غذایی ارزشمند که از شیر تهیه می‌شود، با ایجاد تعادلی بی‌نظیر در طعم غذا، آن را به یک شاهکار آشپزی تبدیل می‌کند. در ادامه، با هم طرز تهیه مرغ زعفرانی با تلف یا مرغ تلفی را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید این غذای لذیذ را در منزل خود تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه مرغ زعفرانی با تلف

  • سینه و ران مرغ ۵-۶ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • تلف ۱۰۰-۱۵۰ گرم
  • کره ۵۰ گرم

طرز تهیه مرغ زعفرانی با تلف

۱. تفت دادن پیاز و مرغ

سرخ کردن مرغ و پیاز برای تهیه مرغ با تلف

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با تلف درست مثل طرز تهیه مرغ زعفرانی با آلو این است که ابتدا پیاز را خرد کرده در قابلمه مناسب با روغن تفت دهید تا طلایی شود. بعد تکه‌های مرغ را اضافه کنید و از هر طرف به مدت ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید تا کمی رنگ بگیرند.

۲. پخت مرغ و اضافه کردن تلف

اضافه کردن تلف به مرغ

وقتی مرغ طلایی شد ادویه، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید بعد آب جوش را به اندازه‌ای که روی مرغ‌ها را بگیرد، به همراه زعفران دم‌کرده غلیظ به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزد تا کاملا نرم شود. یادتان باشد در قابلمه را ببندید تا مرغ بپزد. وقتی مرغ پخت، تلف را در مقدار کمی آب جوش حل کنید و به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ یک ربع دیگر بپزد و خوب مزه تلف به خود بگیرد.

نکته: مرغ زعفرانی با قره قروت را همراه با برنج زعفرانی و سبزیجات تازه سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ زعفرانی با تلف

طرز تهیه مرغ زعفرانی با تلف یا قره قروت

حالا که طرز تهیه‌ مرغ زعفرانی تِلف را یاد گرفتید، خوب است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم بدانید. دقت داشته باشید که این نکات کوچک، تفاوت بزرگی در نتیجه‌ نهایی ایجاد می‌کنند و شما را به یک آشپز حرفه‌ای‌تر تبدیل می‌کنند.

مقدار تلف مناسب برای تهیه مرغ

مقدار تلف مورد نیاز برای تهیه مرغ زعفرانی تلفی را بر اساس ذائقه خود تنظیم کنید. اگر دوست دارید طعم ترش بیشتری داشته باشد، می‌توانید مقدار تلف را بیشتر کنید.

نکات مهم برای استفاده از تلف در غذا

برای این‌که طعم قره قروت بهتر به خورد مرغ برود، می‌توانید در ۱۵ دقیقه آخر پخت در قابلمه را بردارید و اجازه دهید آب اضافی آن تبخیر شود.

قره قروت به دلیل خاصیت ترش‌کنندگی می‌تواند طعم سایر مواد غذایی را تغییر دهد. پس قبل از اضافه کردن آن به غذا، مقدار کمی از آن را بچشید تا مطمئن شوید که طعم غذا برایتان مناسب است.

روش‌های مختلف تهیه مرغ زعفرانی

مرغ زعفرانی، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که روش‌های تهیه‌ متنوعی دارد. از مرغ زعفرانی ساده گرفته تا انواع مختلفی که با افزودن مواد دیگری مانند کشمش، زرشک یا آلو تهیه می‌شوند، هر کدام طعم و عطر بی‌نظیری به غذا می‌بخشند. برای آشنایی با طیف گسترده‌ای از دستورالعمل‌های مرغ زعفرانی، می‌توانید روش‌های تهیه مختلف مرغ را در لینک‌های زیر بخوانید:

دیدگاه ها