طرز تهیه قره قروت سنتی و اصل با آب ماست در منزل

قره قروت خانگی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

قره قروت یک هله هوله‌ی جذاب برای ایرانی‌هاست. اگر شما هم تجربه‌اش را داشته باشید، یادتان می‌آید که مامان بزرگ‌ها عادت داشتند قره قروت و کشک درست می‌کردند و به نوه‌ها می‌دادند تا استخوان‌های‌شان قوی شود. اما درست کردن این هله هوله‌ی سالم و مفید در خانه بسیار بهتر است. شاید ظاهر قره قروت شباهتی به ماست نداشته باشد اما اگر طرز تهیه قره قروت را بدانید، می‌توانید با آب ماست یک هله هوله خوشمزه تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه قره قوروت با آب ماست

  • ماست چکیده پرچرب یا آب ماست (از صاف کردن کشک)دو کیلوگرم
  • نمک (در صورت تمایل)به مقدار لازم

طرز تهیه قره قوروت با آب ماست

مرحله اول

آب ماست را داخل یک تابه بریزید و روی گاز بگذارید تا روی حرارت ملایم به جوش بیاید. این مایع کم کم شروع به غلیظ شدن می‌کند. سپس آن را از روی گاز بردارید و داخل پلاستیک‌هایی بگذارید تا سرد شوند و شکل بگیرند. پس از شکل گرفتن می‌توانید آن‌ها را نوش جان کنید.

مرحله دوم

در صورتی که دسترسی به آب ماست ندارید، می‌توانید با استفاده از دوغ این خوراکی خوشمزه را درست کنید. برای این منظور، دوغ را روی گاز بگذارید تا با حرارت ملایم بجوشد. بگذارید دوغ آنقدر بجوشد تا به رنگ قهوه‌ای برسد. سپس آن را بردارید و در ظرف یا پلاستیکی بریزید تا سفت شود و آماده‌ی مصرف شود.

نکات طرز تهیه قره قروت

  • قره قوروت یکی از موادی است که فشار را می‌اندازد و باعث ضعف عمومی بدن و خستگی می‌شود. بنابراین به هیچ وجه نباید آن را بیش از حد مصرف کرد. اگر فرزندتان خیلی ترش‌خور است، بهتر است هر دفعه میزان محدودی قره قوروت در اختیارش قرار بدهید تا خدایی ناکرده مشکلی برایش پیش نیاید.
  • بعضی از افراد (با توجه به طبعشان) بهتر است کلا این ماده را مصرف نکنند یا مصرف آن را بسیار محدود کنند. کسانی که به طور معمول فشار خون پایینی دارند و ترشی‌جات به آن‌ها نمی‌سازد.
  • اگر دوست دارید آش رشته مجلسی شما کمی طعم ترش داشته باشد، می‌توانید قبل از سرو مقداری قره‌قروت در آن بریزید و خوب هم بزنید تا حل شود.

دیدگاه ها