طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری طولانی به ۳ روش

طرز تهیه کمپوت هلو
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طعم شیرین و دلنشین هلو را می‌توانید با کمپوت هلو در تمام سال تجربه کنید! قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کمپوت زردآلو را مرور کرده بودیم و در ادامه برای آن‌که همیشه طعم هلو را همه فصول داشته باشید، طرز تهیه کمپوت هلو با ماندگاری طولانی را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کمپوت هلو

  • هلو ۱ کیلو
  • شکر نیم کیلو
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه کمپوت هلو

۱.آماده سازی هلوها

آماده کردن هلوها برای تهیه کمپوت هلو

اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت هلو این است که هلوها را به دقت بشویید و سپس با پوست کن یا چاقو، پوستشان را به آرامی بگیرید. هلوها را از وسط به دو نیم کنید، هسته را خارج کرده و به شکل دلخواه (ریز، خلالی یا نصف) برش بزنید.

۲. پخت کمپوت هلو

پخت هلو با شکر برای تهیه کمپوت هلو

اکنون در یک ظرف مناسب، آب، شکر، آب لیمو، وانیل و نمک را با هم مخلوط کنید تا شکر حل شود سپس هلوهای خرد شده را به مخلوط آب و ادویه اضافه کرده و روی حرارت متوسط بگذارید و اجازه دهید هلوها را به آرامی بپزید تا نرم و لطیف شوند، فقط حواستان باشد حالت ظاهری خود را حفظ کنند. بهترین زمان برای پخت هلو برای تهیه کمپوت حدود ۱۵-۲۰ دقیقه است.

۳. ریختن کمپوت داخل شیشه

قرار دادن کمپوت هلو در آب برای ماندگاری بیشتری

در این مرحله، کمپوت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کاملاً خنک شود. وقتی کمپوت خوب خنک شد آن را در ظروف شیشه‌ای استریل ریخته و در شیشه را ببندید.

اکنون شیشه‌های پر شده از کمپوت را داخل قابلمه بگذارید و خوب آب داخل قابلمه بریزید در حدی که روی شیشه‌ها را بپوشاند. در نهایت اجازه دهید با حرارت متوسط به جوش آید. بعد از به جوش آمدن آب اجازه دهید شیشه‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در حرارت بمانند. در نهایت گاز را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شوند. بعد شیشه کمپوت را از آب خارج کنید. این کمپوت را می‌توانید در یخچال به مدت ۳۰ روز قبل از باز کردن در نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کمپوت هلو

طرز تهیه کمپوت هلو

همان‌طور که دیدید تهیه کمپوت هلو خانگی کار ساده‌ای است که می‌توانید با تهیه آن یک چاشنی خوشمزه برای بستنی یا کیک داشته باشید اما خوب است نکات و فوت‌وفن‌های آن را هم کامل بدانید.

طرز تهیه کمپوت هلو در شیشه

برای تهیه کمپوت هلو در شیشه بهتر است از میوه‌های سفت و سالم استفاده کنید سپس آن‌ها را به اندازه دلخواه برش دهید. بعد داخل شیشه مدنظرتان بریزید و رویش را شکر بریزید سپس آب جوشیده را به آن اضافه کنید و در شیشه را محکم ببندید و خوب تکان دهید تا شکر در آب داغ حل شود. در نهایت شیشه‌ها را از سمت درشان داخل قابلمه بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در قابلمه بپزند. بعد حرارت گاز را خاموش کنید و اجازه دهید کمپوت خوب خنک شود.

طرز تهیه کمپوت هلو رژیمی

یکی از روش‌های دیگر تهیه کمپوت هلو تهیه آن بدون شکر است. برای تهیه کمپوت رژیمی پس بعد از آماده کردن هلوها، شربت را آماده کنید. برای تهیه شربت هم ابتدا در یک قابلمه، آب را به جوش برسانید بعد استویا یا شیرین‌کننده رژیمی مدنظرتان را به آب اضافه کنید و کاملا حل کنید.

در نهایت هم هلوهای برش خورده را داخل شیشه مدنظرتان بریزید و شربت داغ را روی آن‌ها بریزید تا کاملا آن‌ها را بپوشاند بعد در شیشه را محکم ببندید و داخل قابلمه که روی حرارت بالا قرار داده‌اید بگذارید تا به جوش برسد بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمپوت خنک شود.

نکاتی برای ماندگاری بیشتر کمپوت

برای افزایش ماندگاری کمپوت می‌توانید از مقدار شکر بیشتری در شربت استفاده کنید. البته اضافه کردن مقداری آبلیمو هم برای تنظیم اسیدیته شربت و در نتیجه افزایش میزان ماندگاری کمپوت موثر است.

موارد استفاده از کمپوت هلو

اگر بگوییم کمپوت هلو یک چاشنی همه‌کاره است اغراق نکرده‌ایم. از این کمپوت خوشمزه می‌توانید هم به تنهایی به عنوان یک دسر شیرین و خوشمزه استفاده کنید هم از آن به اشکال زیر استفاده کنید:

  • از آن به عنوان رویه بستنی، پنکیک یا وافل استفاده کنید.
  • آن را به عنوان تزیین یا روکش کیک استفاده کنید.
  • آن را با بلغور جو دوسر یا پودینگ چیا برای یک صبحانه خوش‌طعم مخلوط کنید.
  • از آن به عنوان پر کردن شیرینی، کیک یا تارت استفاده کنید.
  • آن را به تنهایی یا با ماست یا خامه سرو کرد.
  • از کمپوت هلو می‌توان در تهیه سس‌ها، برای مرینیت و چاشنی استفاده کرد.

دیدگاه ها