طرز تهیه کوکو سبزی شمالی اصیل، ساده و خوشمزه

طرز تهیه کوکو سبزی شمالی اصیل
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شمال ایران، مهد سبزی‌های معطر و خوش‌طعمی است که می‌توانید از آن‌ها برای تهیه کوکوی سبزی استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله روش تهیه کوکو سبزی ساده را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه کوکو سبزی شمالی اصیل را با تمام نکات بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی شمالی

  • سبزی کوکو (تره، جعفری، گشنیز و شوید) ۵۰۰ گرم
  • سبزی محلی شمالی (زلنگ و اناریجه) ۲۵۰ گرم
  • سیر رنده شده ۳ حبه
  • پیاز رنده شده ۱ عدد
  • تخم مرغ ۳-۴ عدد
  • آرد نخودچی ۱-۲ قاشق چای‌خوری
  • گردو نگینی خرد شده (اختیاری) ۵۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو سبزی شمالی

۱. مخلوط کردن مواد کوکو سبزی

مخلوط کردن مواد کوکو سبزی شمالی

اولین مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی شمالی این است که در یک کاسه بزرگ، سبزی‌های خرد شده را به همراه گردو، سیر، پیاز یا پیازچه، تخم مرغ، آرد، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید. مواد را به خوبی با هم ورز دهید تا یکدست شوند.

۲. سرخ کردن کوکو سبزی شمالی

سرخ کردن کوکو سبزی شمالی

اکنون در یک تابه بزرگ، روغن را به مقدار لازم گرم کنید سپس، مایه کوکو را ته تابه بریزید و خوب پهن کنید و بعد با حرارت ملایم سرخ کنید. هر طرف کوکو را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سرخ کنید تا طلایی و پخته شود. سپس، کوکوی آماده را از تابه خارج کرده و روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

نکته: اگر دوست دارید کوکوی خود را در فر تهیه کنید می‌توانید روش تهیه کوکو سبزی در فر را با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

نکات تکمیلی برای تهیه کوکو سبزی شمالی

طرز تهیه کوکو سبزی شمالی

تهیه و پخت کوکو سبزی به ظاهر ساده است اما نکاتی دارد که باید حتما در حین تهیه این غذا به آن‌ها دقت کنید تا کوکوی شما هم ظاهر و هم مزه خوبی داشته باشد.

استفاده از سبزیجات معطر به جای سبزیجات محلی

اگر برای تهیه کوکو سبزی شمالی، سبزی محلی به راحتی در دسترس نیست، می‌توانید از سبزی‌های معطری که در دسترس دارید مانند نعناع، شنبلیله، مرزه و غیره استفاده کنید.

دلیل استفاده از آرد نخودچی در تهیه کوکو

از آرد نخودچی یا هر آرد دیگری در کوکو سبزی این است که کوکوی شما پفکی‌تر شود. البته می‌توانید از یک قاشق غذاخوری ماست چکیده هم برای پف بهتر کوکو سبزی استفاده کنید. یا حتی می‌توانید برای اینکه کوکوی شما تردتر شود، از یک قاشق غذاخوری آرد سوخاری در مایه کوکو استفاده کنید. نکات مهم برای تهیه کوکو سبزی با آرد را در کتاب کاله بخوانید.

استفاده از سیب زمینی رنده شده در کوکو سبزی شمالی

در برخی از دستورالعمل‌های پخت کوکو سبزی شمالی، مقداری سیب زمینی رنده شده هم به مواد اضافه می‌کنند. روش تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی را با جزییات کامل می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

جلوگیری از وا رفتن کوکو سبزی

یکی از مشکلاتی که در تهیه کوکو سبزی چه تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک یا تهیه کوکو سبزی شمالی ممکن است با آن مواجه شوید، وا رفتن آن است. برای وا نرفتن کوکو سبزی باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • آب اضافه سبزی را بگیرید: اگر از سبزی تازه استفاده می‌کنید، حتما آب آن‌ها را به خوبی کنید. سبزی‌های آبدار باعث شل شدن مایه کوکو و وا رفتن آن می‌شوند. اگر از سبزی یخ‌زده استفاده می‌کنید، بگذارید کاملا آب یخ آن ذوب شود و سپس آب اضافی آن را با دست بگیرید.
  • از آرد یا نشاسته استفاده کنید: می‌توانید به میزان ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آرد یا نشاسته به مایه کوکو اضافه کنید. این کار به انسجام بیشتر مایه کوکو کمک می‌کند و از وا رفتن آن جلوگیری می‌کند.
  • از حرارت ملایم استفاده کنید: کوکو را با حرارت ملایم سرخ کنید. حرارت زیاد باعث می‌شود که بیرون کوکو زودتر بپزد و داخل آن خام بماند.
  • تابه را از قبل گرم کنید: قبل از ریختن مایه کوکو در تابه، آن را به خوبی گرم کنید. این کار باعث می‌شود که کوکو به تابه نچسبد و به راحتی جدا شود.
  • به کوکو دست نزنید: تا زمانی که یک طرف کوکو سفت نشده است، به آن دست نزنید و جابجا نکنید. این کار باعث می‌شود که کوکو وا برود.

دیدگاه ها