طرز تهیه شور مخلوط فوری ترد و خوشمزه مثل بازار

طرز تهیه شور مخلوط فوری ترد
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شور و ترشی، همدم همیشگی سفره‌های ایرانی هستند. این چاشنی‌های خوشمزه، طعم غذا را دلپذیرتر و هضم غذا را آسان‌تر می‌کنند. معمولا برای تهیه شور و ترشی، زمان زیادی صرف شده و برای مصرف یک‌ساله آماده می‌شوند. اما اگر دلتان یک شور تازه و ترد می‌خواهد و حوصله انتظار ندارید، با ما همراه شوید تا طرز تهیه شور مخلوط فوری را یاد بگیرید. با این روش آسان و سریع می‌توانید همیشه شور تازه و خوشمزه در یخچال داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه شور مخلوط فوری

  • نخود ۸ عدد
  • ترخون، شوید، برگ کرفس به مقدار لازم
  • گل کلم متوسط ۱ عدد
  • سیر ۳-۴ حبه
  • هویج ۲ عدد
  • خیار ۶-۷ عدد
  • فلفل تند ۳ عدد
  • سرکه سفید ۱/۴ لیوان

طرز تهیه شور مخلوط فوری

۱. آماده کردن مواد شور

تهیه مواد شور مخلوط فوری

اولین مرحله از طرز تهیه شور مخلوط فوری درست مثل طرز تهیه شور مخلوط آسان این است که کلیه مواد این شور را بعد از این که خوب شستید و کاملا خشک کردید، به اندازه مناسب شور خرد کنید.

۲. آماده کردن مخلوط سرکه و آب

اکنون و در این مرحله در یک قابلمه مناسب، آب بریزید و بعد نمک را اضافه کنید و خوب هم بزنید در نهایت هم سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید این مخلوط خوب بجوشد و نمک در آن کاملا حل شود.

۳. انداختن شور مخلوط فوری

ریختن مواد شور مخلوط در شیشه

وقتی مخلوط سرکه آماده شد، زمان آن رسیده است که در شیشه‌های مناسب مخلوط مواد را بریزید و در هر شیشه به میزان کافی نخود و سبزیجات شور بگذارید تا شیشه پر شود بعد مخلوط سرکه و آب نمک را که خوب خنک شده اضافه کنید و بعد در شیشه را خوب و محکم ببندید تا هیچ هوایی وارد شیشه نشود. بعد ظرف را به مدت پنج دقیقه برگردانید تا هوای آن خارج شود.

۴. جوشاندن شور در آب

جوشاندن شور برای تهیه شور مخلوط فوری

در یک قابلمه تا نصفه آب سرد بریزید و روی حرارت بگذارید اکنون شیشه‌ها را داخل قابلمه بگذارید فقط حواستان باشد تا نصف شیشه داخل آب باشد و حرارت را کم کنید و تا زمانی که رنگ خیارها تغییر کند اجازه دهید خوب بجوشد. بعد حرارت را خاموش کنید. معمولا بعد از حدود ۴۵ دقیقه خیارها تغییر رنگ می‌دهد و این زمانی است که باید حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید شیشه‌ها داخل همان آب خنک شود. بعد از ۲۴ ساعت می‌توانید این ترشی را مصرف کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شور مخلوط فوری

طرز تهیه شور مخلوط فوری

تهیه شور مخلوط فوری یک هنر است و برای رسیدن به بهترین نتیجه باید به نکات تهیه آن آشنا باشید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات برای تهیه شور مخلوطی ترد و خوشمزه می‌پردازیم:

نکاتی برای ترد شدن شور مخلوط

برای ترد شدن شور مخلوط، چندین روش وجود دارد که هر کدام به نحوی به حفظ تردی و بافت مطلوب سبزیجات کمک می‌کنند. یکی از روش‌های قدیمی و موثر، استفاده از نخود است. نخود به دلیل داشتن پروتئین و فیبر، به حفظ بافت ترد سبزیجات کمک می‌کند. البته، مهم‌ترین نکته برای ترد ماندن شور، استفاده از سرکه با کیفیت و نگهداری صحیح در محیطی خنک و تاریک است.

نکاتی برای کپک نزدن شور مخلوط فوری

برای جلوگیری از کپک زدن شور مخلوط فوری حتما به تمیز شسته شدن و البته استریل ظرف‌ها دقت کنید و در عین حال حواستان باشد سبزیجات را قبل از استفاده حتما خوب بشویید و خشک کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید برای جلوگیری از کپک زدن شور به آن دقت کنید. استفاده از میزان کافی نمک و سرکه است. حواستان باشد که استفاده درست از نمک و سرکه باعث می‌شود محیط شور اسیدی شود و کپک و باکتری در آن رشد نکند.

از جمله نکات مهم دیگر برای جلوگیری از کپک زدن شور این است که حتما مطمئن شوید تمام سبزیجات به طور کامل با محلول شور پوشیده شوند و در نهایت هم ظرف حاوی شور را در جای خنک و البته تاریک نگهداری کنید.

انواع روش تهیه شور

شور را می‌توانید به روش‌های مختلف و با مواد مختلف تهیه کنید. بنابراین بسته به زمانی که می‌خواهید برای تهیه آن اختصاص دهید و البته بسته به مواد در دسترس خود یکی از روش‌ها را امتحان کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه شور، تهیه شور با گل کلم است که می‌توانید روش تهیه آن را در کتاب کاله بخوانید. اما تهیه شور گل کلم با سبزیجات هم بسیار مرسوم است و توصیه ما به شما این است که آن را هم حتما در منزل تهیه کنید.

اگر دوست دارید با شورهای مختلف هم آشنا شوید می‌توانید تهیه شورهای زیر را هم در کتاب کاله مطالعه کنید:

دیدگاه ها