طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی به روش اصلی

طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی به روش اصلی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترشی لیته، یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های ایرانی است که با تنوع بالایی از سبزیجات تهیه می‌شود. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که می‌توانید این ترشی خوشمزه را با رب گوجه فرنگی ترکیب کنید و طعمی متفاوت و جذاب به آن ببخشید؟ بله، ترکیب ترشی لیته با رب گوجه فرنگی می‌تواند یک تجربه جدید و دلچسب از ترشی خوردن را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه این مطلب، طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی را به طور کامل و مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این ترشی خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

  • گل کلم کوچک ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم
  • هویج ۴ عدد
  • بادمجان ۲ عدد
  • کرفس خرد شده ۲ لیوان
  • فلفل سبز تند ۳ عدد
  • خیار ۵ عدد
  • سیر ۱ بوته
  • تخم گشنیز ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر گلپر ۱ قاشق چایخوری
  • نمک ۶-۷ قاشق غذاخوری
  • سرکه قرمز ۱ لیتر
  • آب ۱ لیتر و ۱ پیمانه

طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

۱. آماده سازی سبزیجات

آماده کردن مواد ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته با گوجه فرنگی درست مثل طرز تهیه ترشی لیته ساده این است که تمام سبزیجات ترشی را خوب بشویید و پوست بگیرید. گل کلم را به گل‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. هویج و بادمجان‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. خیارها را هم به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سیر را پوست کنده و له کنید. در نهایت تمام سبزیجات خرد شده را در یک ظرف بزرگ بریزید و ادویه‌ها که شامل تخم گشنیز، پودر گلپر، نمک و سیر له شده است را به سبزیجات اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

۲. تهیه مخلوط رب گوجه فرنگی

تهیه مخلوط سرکه و رب گوجه برای تهیه ترشی لیته با رب

اکنون که مواد ترشی را آماده‌ کرده‌اید باید مخلوط رب را آماده کنید برای این کار رب گوجه فرنگی، سرکه قرمز و آب را در یک ظرف جداگانه با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

۳. ترکیب همه مواد و انداختن ترشی

پختن مواد ترشی لیته در مخلوط سرکه و رب گوجه فرنگی

مخلوط رب گوجه فرنگی را به سبزیجات اضافه کنید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا همه جای سبزیجات به سس آغشته شود. مخلوط را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه حرارت دهید تا سبزیجات کمی پخته شوند و ترشی جا بیفتد. حواستان باشد که ترشی نسوزد، مرتبا هم بزنید. ترشی آماده را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. شیشه‌های ترشی را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. ترشی لیته پس از چند روز آماده مصرف است و طعم آن بهتر خواهد شد.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

در ادامه به بررسی نکات مهم و فوت‌وفن‌های تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی می‌پردازیم تا بتوانید این ترشی خوشمزه را به بهترین شکل ممکن در منزل تهیه کنید. هرچند دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه ترشی لیته وجود دارد، اما رعایت برخی نکات کلیدی به شما کمک می‌کند تا ترشی‌ای با طعم بهتر و ماندگاری بیشتر داشته باشید.

تنوع مواد و روش‌های مختلف تهیه ترشی لیته

ترشی لیته را می‌توان با انواع مختلف سبزیجات تهیه کرد و هر منطقه از ایران دستورالعمل خاص خود را برای تهیه آن دارد. برخی از سبزیجات رایج در تهیه ترشی لیته شامل گل کلم، هویج، بادمجان، خیار، کرفس و فلفل دلمه‌ای می‌شود. اما نکته جالب این است که طرز تهیه ترشی لیته شیرازی و تهیه ترشی لیته بندری تا حدودی شبیه ترشی لیته با رب گوجه است. اما روش‌های مختلف تهیه ترشی لیته را می‌توانید در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

ادویه‌های مناسب تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

استفاده از ادویه‌های مناسب نقش مهمی در طعم‌دار کردن ترشی لیته دارد. برخی از ادویه‌های رایج در تهیه ترشی لیته شامل تخم گشنیز، پودر گلپر، سیر، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک می‌شود. مقدار و نوع ادویه‌ها را می‌توانید با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید. اگر دوست دارید با اهمیت استفاده از ادویه مناسب انواع ترشی بیشتر آشنا شوید و ادویه مناسب ترشی لیته را هم بدانید حتما به کتاب کاله سر بزنید.

اهمیت استفاده از سرکه در تهیه ترشی لیته

سرکه یکی از اجزای اصلی ترشی لیته است و نقش مهمی در حفظ ماندگاری و طعم ترشی دارد. سرکه علاوه بر طعم ترش، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هم دارد و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. بهتر است از سرکه‌ای استفاده کنید که طعم ملایمی داشته باشد تا طعم اصلی سبزیجات را تحت‌الشعاع قرار ندهد. سرکه سیب و سرکه انگور از جمله سرکه‌های مناسبی برای تهیه ترشی لیته با رب گوجه هستند. اگر دوست دارید سرکه را در منزل تهیه کنید، می‌توانید طرز تهیه سرکه سیب و طرز تهیه سرکه انگور را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن ترشی لیته با رب گوجه

برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن ترشی لیته علاوه بر این که باید به تمیز کردن شیشه‌های ترشی و خوب خشک کردنشان دقت کنید، باید حتما مقدار سرکه یا مخلوط سرکه و رب استفاده شده در ترشی را به اندازه‌ای انتخاب کنید که روی سبزیجات را به خوبی بپوشاند.

از طرف دیگر بعد از تهیه ترشی هم حواستان باشد که ترشی را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید و هر چند وقت یک‌بار شیشه‌های ترشی را بررسی کنید تا تغییر رنگ ندهد.

تند کردن ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید ترشی لیته شما تند باشد حتما مقدار بیشتری فلفل سبز در آن استفاده کنید یا از فلفل قرمز در کنار دیگر ادویه‌های ترشی استفاده کنید.

+

دیدگاه ها