طرز تهیه خورشت قیمه با زودپز، راحت، آسان و جا افتاده

طرز تهیه خورشت قیمه با زودپز
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

مهمانی در راه است و شما زمان کافی برای آشپزی ندارید؟ نگران نباشید! با یک دستورالعمل ساده و سریع می‌توانید یک خورشت قیمه مجلسی و حرفه‌ای را در زودپز بپزید و از مهمانان خود پذیرایی کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی بدون زودپز را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت قیمه با زودپز را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه با زودپز

  • گوشت تکه‌ای ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • رب ۲ قاشق غذاخوری
  • لپه ۲۵۰ گرم
  • لیمو عمانی ۳-۴ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • دارچین و ادویه مناسب قیمه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه با زودپز

۱. تفت دادن پیاز و گوشت

تفت دادن پیاز و گوشت برای تهیه خورشت قیمه با زودپز

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه با زودپز این است که پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود بعد گوشت تکه‌ای را اضافه کنید و خوب تفت دهید، وقتی گوشت قهوه‌ای شد، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و باز هم خوب هم بزنید.

۲. تهیه مخلوط خورشت قیمه و پخت اولیه آن

تهیه اولیه خورشت قیمه در زود پز

در این مرحله لپه را که چندین ساعت در آب خیسانده‌اید را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سفت شود و سپس رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید و خوب هم بزنید در نهایت لیمو عمانی را با چاقو چند بار سوراخ کنید و آن را همراه با آب به مخلوط اضافه کنید. در زودپز را ببندید و اگر زودپز شما مدرن است آن را در حالت meat/stew قرار دهید و بگذارید خورشت به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بپزد.

۳. پخت نهایی قیمه با زودپز

طرز تهیه خورشت قیمه با زودپز

اکنون زیر گاز را خاموش کنید و بگذارید فشار زودپز به طور طبیعی برای ۱۰ دقیقه کاهش یابد بعد در زودپز را باز کنید. در این مرحله دارچین و ادویه‌های مناسب خورشت قیمه را اضافه کنید. اگر خورشت غلیظ است یک فنجان آب به آن اضفاه کنید و زودپز را روی حالت manual قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزد.

خورشت را در ظرف سرو بریزید و با سیب زمینی سرخ شده یا بادمجان سرخ شده همراه با برنج زعفرانی خوشمزه سرو کنید. طرز تهیه برنج فوری را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت قیمه

برای تهیه خورشت قیمه چه تهیه خورشت قیمه بادمجان باشد چه خورشت قیمه با گوشت قلقلی یا حتی پخت آن در زودپز، لازم است نکات و فوت‌وفن‌های مناسب برای تهیه آن را بدانید. در ادامه این نکات را با جزییات بخوانید.

زمان مناسب پخت خورشت قیمه در زودپز

تهیه خورشت قیمه در زودپز با گوشت‌های مختلف متفاوت است. بنابراین با توجه به ذائقه و سلیقه خود دقت کنید که تهیه خورشت قیمه در زودپز بسته به نوع گوشت از لحاظ زمانی متفاوت است. گوشت گاو چون بافت سفت‌تری دارد نسبت به گوشت گوسفند زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. تفاوت تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفند و تهیه خورشت قیمه با گوشت گوساله را در کتاب کاله با جزییات می‌توانید، مطالعه کنید.

از طرف دیگر زمان پخت خورشت قیمه در زودپز با توجه به مقدار مواد اولیه و نوع زودپز هم کمی تفاوت دارد. به طور معمول، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پخت برای گوشت‌های تکه‌ای لازم است.

ادویه مناسب انواع قیمه

برای تهیه قیمه، استفاده از ادویه‌های گرم و خوش‌عطر مانند دارچین، زنجبیل، هل و زعفران بسیار رایج است. این ادویه‌ها به قیمه طعم و عطر دلپذیری می‌دهند. همچنین می‌توانید از کمی پودر گل سرخ برای عطرآگین کردن قیمه استفاده کنید. اگر دوست دارید جزییات تهیه ادویه مخلوط خورشت قیمه و ادویه‌های مناسب آن را بدانید حتما به کتاب کاله سر بزنید.

نکاتی برای پخت لپه در زودپز

همیشه باید حبوبات را قبل از پخت در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. بنابراین باید دقت کنید که خیساندن لپه قبل از پخت آن بخصوص در زودپز ممکن است باعث وا رفتن آن شود برای جلوگیری از وا رفتن لپه در حین پخت در زودپز یا لپه را جداگانه بپزید بعد به خورشت اضافه کنید یا آن را حتما همان ابتدا در روغن تفت دهید.

میزان مناسب رب برای تهیه خورشت قیمه

میزان رب مورد نیاز برای تهیه خورشت قیمه به مقدار مواد اولیه و ذائقه شما بستگی دارد. به طور معمول، برای هر کیلوگرم گوشت، ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی کافی است.

راه‌های جلوگیری از تلخ شدن خورشت قیمه

اگر با این مشکل روبرو شده‌اید که خورش قیمه شما تلخ شده، اول به میزان دارچینی که استفاده کرده‌اید بعد به لیمو عمانی که به خورشت اضافه کرده‌اید، دقت کنید. بنابراین حتما قبل از اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت آن را با چنگال چندین بار سوراخ کنید و حتی در آب جوش بگذارید تا تلخی آن گرفته شود بعد به خورشت اضافه کنید. ضمنا به جای پودر دارچین حتما از چوب دارچین استفاده کنید. جزییات روش‌های بهبود طعم خورشت بعد از تلخ شدن قیمه را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

چگونگی تهیه قیمه جا افتاده

اگر دوست دارید خورشت قیمه شما بهتر جا بیفتد حتما به گوشت آن مقداری گوشت با استخوان اضافه کنید و البته زمان پخت آن را اضافه کنید تا خورشت رفته رفته جا بیفتد. اگر دوست دارید نکات بیشتری را برای تهیه خورشت قیمه جا افتاده بدانید حتما به کتاب کاله سر بزنید.

همراه کردن قیمه با بادمجان یا بامیه

همراه همیشگی خورشت قیمه معمولا سیب زمینی سرخ کرده است اما یادتان باشد می‌توانید برای تنوع دادن به قیمه، گاهی آن را همراه بادمجان و گاهی با بامیه تهیه کنید. طرز تهیه قیمه با بامیه و البته طرز تهیه قیمه بادمجان را هم در کتاب کاله می‌توانید مطالعه کنید.

دیدگاه ها