طرز تهیه برنج فوری سریع و خوشمزه به ساده ترین روش

طرز تهیه برنج فوری
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

تصور کنید که زمان کمی دارید و باید سریع برای خانواده یا مهمان ناخوانده خود غذا درست کنید. باور کنید، لازم نیست یک غذای ساده و حاضری درست کنید بلکه می‌توانید سریع، یعنی کمتر از ۲۰ دقیقه، یک برنج فوری دم کنید و با آن تن ماهی یا کباب سفارشی سرو کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع برنج را بررسی کرده بودیم و در ادامه قرار است طرز تهیه برنج فوری به ساده‌ترین شکل ممکن را مرور کنیم.

  • برنج ۲ پیمانه
  • آب به مقدار لازم
  • روغن ۱ قاشق
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه برنج فوری

۱. آماده کردن دو قابلمه آب

قرار دادن دو ظرف آب برای برنج

اولین مرحله از طرز تهیه برنج فوری این است که شعله گاز را روشن کنید و ۲ قابلمه متناسب با حجم برنج‌تان را یکی به میزان دو سوم و یکی را یک‌سوم، پر آب کنید و روی اجاق بگذارید.

۲. آبکش کردن برنج

قرار دادن آبکش روی قابلمه آب برای پخت برنج فوری

در قابلمه اول که دو سوم آب ریخته‌اید نمک و روغن به میزان لازم اضافه کنید و اجازه دهید به جوش آید. وقتی آب جوش آمد برنج را داخل این قابلمه بریزید و بگذارید چند جوش دیگر بزند تا برنج کمی نرم شود درست مثل حالتی که می‌خواهید برنج آبکشی درست کنید. در نهایت برنج را در آبکش فلزی بریزید و با آب سرد آبکش کنید.

نکته: برای آماده شدن برنج در این مرحله بسته به نوع برنج‌تان اجازه دهید برنج حدود ۶ تا ۸ دقیقه نیم پز شود.

۳. دم کردن برنج

حالا برنج ریخته شده در آبکش را روی دهانه قابلمه دوم که آبش جوش آمده بگذارید و بعد روی آن را با در قابلمه که دم‌کنی گذاشته‌اید بپوشانید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد برنج شما آماده است. کافی است آن را در ظرف مناسب سرو بریزید و بخشی از آن را زعفرانی کنید و برای تزیین استفاده کنید و روی کل برنج را کره آب شده یا روغن محلی بریزید. نوش جان!

برای این که برنجتان را به این روش بپزید می‌توانید به جای دم کنی که شاید روی ظرف قرار نگیرد از فویل آلومینیومی یا یک ظرف چوبی مثل نمونه‌های زیر استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای پخت برنج فوری

همان‌طور که دیدید پخت برنج به روش فوری بسیار ساده است اما باید حواستان به نکاتی باشد که در ادامه مرور می‌کنیم.

آبکش کردن برنج با آب سرد

بعد از این که برنج را آبکش کردید حتما زیر شیر آب سرد بگیرید تا نشاسته اضافه برنج خارج شود و برنج‌ها به هم نچسبند.

ته دیگ برنج

با این روش پخت نمی‌توانید ته دیگ داشته باشید. بنابراین اگر زمان داشتید می‌توانید در قابلمه‌ای دیگر ته دیگ سیب زمینی درست کنید و روی برنج‌تان بچینید.

روش‌های مختلف پخت برنج

برای پخت برنج با توجه به نوع برنج و البته زمانی که دارید می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. مثلا یکی از روش‌هایی که نسبتا زمان و نحوه پختش خوب و راحت است، دم کردن برنج به شکل دمی یا کته است. یکی دیگر از روش‌ها، پخت برنج به روش آبکش است که بسیار مناسب زمان‌هایی است که مهمان دارید و یا از نوع پخت برنج‌تان مطمئن نیستید و با انواع برنج آشنا نستید مناسب است.

دیدگاه ها