باورهای غذایی نادرستی که باید فراموششان کنید

ما در مورد غذاها اغلب باورهای اشتباهی داریم

واقعا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است؟ فکر می‌کنید با کنار گذاشتن نان، رژیم غذایی‌تان سالم‌تر می‌شود؟ از نظر شما نخوردن گوشت، یک اشتباه جبران نشدنی است؟ اگر پاسخ شما به این سوالها مثبت است، باید بگوییم که باورهای غذایی نادرست، مسیر تغذیه شما را تغییر داده‌اند. افسانه‌­های غذایی، باوری اشتباه در مورد غذا و تغذیه هستند که افراد زیادی در جامعه آنها را پذیرفته‌­اند و مثل یک واقعیت ثابت شده، از آنها دفاع می‌کنند. واقعیت این است که شما در باور داشتن به این ادعاهای نادرست تنها نیستید؛ افسانه‌های غذایی، گاهی میراث اجدادمان هستند و گاهی حاصل شایعاتی که نسل به نسل، دهان به دهان می‌چرخند. دروغ‌های غذایی زیادتر از آن هستند که بتوانیم در یک مطلب از همه آنها صحبت کنیم؛ اما اینبار فهرستی از چند باور غذایی رایج که ریشه در واقعیت ندارند را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

رژیم غذایی سالم می‌خواهید؟ نان را حذف کنید

نان منبع خوبی از کربوهیدرات­‌هاست و کربوهیدارت‌ها نه تنها برای تامین انرژی ضروری هستند، بلکه برای تولید هورمون شادی­‌آور سِرُوتُونین نیز مهم­‌اند. کربوهیدرات‌ها نقش تسهیل­‌گر را در عبور دادن اسید آمینه تریپتوفان از سد خونی مغزی دارند. بدن شما هم از تریپتوفان برای تولید سروتونین استفاده می‌­کند.

اگر شما نان را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، احتمالا بدخلق‌­تر می‌­شوید. علاوه بر این، نان از گزینه‌­های مقرون به صرفه برای تامین فیبر و ویتامین‌­های گروه ب در رژیم غذایی است. چه بهتر است که از خمیر ترش یا نان­‌های غلات کامل استفاده کنید.

نمک دریایی از نمک‌های معمولی بهتر است

در سال‌­های اخیر گرایش به مصرف نمک­‌های طبیعی، انواع دریایی و حتی نمک صورتی (نمک رنگی هیمالیایی) زیاد شده است. تبلیغات ادعا می‌کنند که نمک‌­ها، نسبت به نمک‌های معمولی مواد معدنی بیشتری داشته و سالم‌­تر هستند؛ اما فریب شکل و رنگ زیبا و قیمت بالای این نمک‌­ها را نخورید. اساسا همه آنها به اندازه نمک معمولی سدیم دارند و باقی مواد معدنی کمیاب هم به مقداری کمتر داخل‌شان هست و شما فقط پول بیشتری پرداخت می­‌کنید.

نمک رنگی یا نمک دریا
نمک صورتی یا نمک هیمالیایی در سالهای اخیر بسیار معروف شده است.

میوه خشک، میان‌وعده سالمی است

میوه خشک برای دندان‌­ها مضر است. گذشته از این‌­ها به علت خشکی، نسبت به میوه‌های تازه آب کمتری دارد و مواد مغذی آن‌ هم کمتر است. درست است که در تبلیغات سعی می‌­کنند این میوه‌­ها را میان وعده‌­ای حاوی فیبر، ویتامین و آنتی‌­اکسیدان نشان بدهند، اما در کنار این­ها، میوه‌­های خشک سرشار از قند هم هستند و مصرف تنقلات شیرین، مینای دندان را از بین می‌­برد. پس برای کم کردن این عوارض، میوه­ خشک را در کنار غذا بخورید تا بدون به خطر انداختن دندان­های‌تان از فوایدش بهره­‌مند شوید.

اصلا چربی نخورید تا لاغر شوید

باور عمومی بر این است که برای داشتن اندامی ایده‌­آل و بدنی سالم، هر نوع چربی را باید از بشقاب‌مان حذف کنیم. اما همه چربی‌­ها بد نیستند، لازم است میان چربی‌های خوب و غیراشباع (مانند چربی آووکادو، آجیل و دانه‌های خوراکی) با چربی‌های ترانس (مانند چربی غذاهای سرخ‌شده و منجمد) تفاوت قائل شویم.

عامل اصلی چاقی، افزایش مقدار کالری است و چاقی وقتی بوجود می­‌­آید که شما نسبت به میزان مصرف‌تان، کالری کمتری را می‌سوزانید. در مقابل، توصیه می­‌شود که برای داشتن رژیم غذایی سالم، تقریبا ۳۰ درصد کالری روزانه­‌تان را از چربی تامین کنید. کافی است چربی­‌های خوب را انتخاب کنید که با بهبود ایمنی و عملکرد قلبی عروقی و عملکرد مغز و همچنین کاهش التهاب در بدن ارتباط دارند.

منابع گیاهی و حیوانی چربی های سالم
گیاهان و گوشت ماهی منبع سالم تامین چربی هستند.

رژیم سم‌زدا بگیرید تا از دکترها بی‌نیاز شوید

در سال‌های اخیر، محبوبیت رژیم‌های دیتاکس (سم­‌زدایی) زیاد شده و باید اعتراف کنیم که مصرف آنها هم یکی از باورهای غذایی نادرست است. مبلغان این رژیم­‌ها ادعا می‌­کنند که با پیروی از دستورالعمل‌­های رژیم دیتاکس می­­‌توان سموم را از بدن دفع کرد و این رژیم‌­ها حتی مشکلاتی مانند چاقی، نفخ و مشکلات گوارشی را هم بهبود می‌­دهند. اما تحقیقات حاکی از آن است که پاکسازی خاصی اتفاق نمی‌­افتد، چون بدن در از بین بردن سموم بسیار ماهرانه عمل می­‌کند. علاوه بر این، ممکن است این رژیم‌­ها عواقب منفی بدنبال داشته باشند، زیرا کمبود کالری و پروتئین در بدن، باعث تهوع، کم­‌آبی، سرگیجه و حتی تضعیف سیستم ایمنی بدن می­‌شود.

رژیم غذایی سالم حتما باید گوشت داشته باشد

برخلاف تصور عموم، کنار گذاشتن گوشت از رژیم غذایی ضرری برای سلامتی ندارد. اگر شما رژیم گیاهخواری با حذف گوشت یا وگانیسم را در پیش بگیرید، هرچند با کمبود آهن و سایر مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ب ۱۲ و اسیدهای چرب امگا ۳ روبرو می­‌شوید، اما این کمبودها رفع شدنی هستند. آجیل، حبوبات و سبزیجات برگدار همه منبع آهن هستند، و غذاهای مبتنی بر سویا هم امگا ۳ دارند. می­‌توانید غلات و نوشیدنی­‌های سویای بدون قند را خریداری کنید که با ویتامین ب ۱۲ غنی شده‌­اند.

باورهای غذایی نادرست درباره گوشت
رژیم بدون گوشت، شما را بیمار نمی‌کند؛ به شرط اینکه مراقب تامین همه نیازهای بدنتان باشید.

میان‌وعده نخورید تا سالم بمانید

افراط در خوردن میان وعده‌­های آماده (پفک، چیپس، و از این قبیل) بین وعده‌­های غذا منجر به افزایش کالری و بالا رفتن وزن می‌­شود، خوردن میان وعده لزوما چیز بدی نیست. اگر واقعا گرسنه هستید، می‌توانید این باورهای غذایی اشتباه را فراموش کنید و با یک بسته چیپس تا سر رسیدن زمان غذا سیر بمانید و احتمال پرخوری در وعده بعدی را پایین بیاورید.

میان وعده‌­های پروتئینی هم برای ریکاوری عضلات بعد از تمرین ورزشی مفید هستند. البته بهتر است تنقلات سالمی مانند میوه و آجیل را انتخاب کنید که مغذی‌تر و مفیدتر هستند، ولی مصرف شکلات‌ و پفک در حد اعتدال ضرری ندارند.

خوراکی‌ها تا ۵ ثانیه بعد از افتادن روی زمین تمیز هستند

بسیاری از افراد هنوز هم باور دارند که خوراکی یا غذایی که کمتر از پنج ثانیه از افتادنش روی زمین می­‌گذرد، بی‌­خطر است. قانون ۵ ثانیه هم یکی از باورهای غذایی اشتباهی است که باید فراموشش کنید.‌ سال ۲۰۱۶، مطالعه­‌ای با استفاده از چهار غذای هندوانه، نان، نان کره‌مالی شده و آب­نبات انجام شد. محققان این غذاها را به آنتروباکتر آغشته کردند.

این باکتری شباهت زیادی با سالمونِلا دارد و به غذا می‌چسبد. در مرحله بعدی، غذاهای یاد شده را به میزان زمان­‌های مختلف از ۱، ۵، ۳۰ تا ۳۰۰ ثانیه روی انواع سطوح انداختند. نتایج بررسی‌­ها نشان داد که مقدار قابل‌­توجهی از باکتری‌­ها، ظرف پس از یک ثانیه به سطح غذا منتقل شدند و هر چه مدت باقی ماندن غذا روی سطح بیشتر بود، درصد آلودگی هم بالاتر می‌­رفت. بالاترین میزان انتقال هم در هندوانه مشاهده شد. همچنین، نرخ انتقال باکتری‌­ها از فرش، کمتر از موزاییک یا فولاد ضد زنگ بود.

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است

این مورد هم یکی از توصیه‌­های ثابت متخصصان و کارشناسان تغذیه است، اما شواهد تحقیقاتی نشان می‌­دهد در مورد اهمیت صبحانه اغراق شده است. برعکس این باور قدیمی، مطالعات جدید حاکی است که فستینگ و محدود کردن دریافت کالری، فواید سلامتی و افزایش طول عمر را بدنبال دارد. صبحانه مهم است؛ اما معرفی آن به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی، یکی از باورهای غذایی نادرست است.

در طول روز، کسانی که صبحانه را حذف می­‌کنند، نسبت به صبحانه­‌خورها کالری کمتری مصرف می­‌کنند و در کل، میزان کالری سوزانده شده دو نفر تقریبا یکی است. البته در این بین احتمال سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و ورزش کمتر هم بین آنها که صبحانه را حذف می‌کنند بیشتر است.

اهمیت صبحانه
بسیاری از افراد صبحانه را وعده غذایی لازم روز می‌دانند.

پرتقال بهترین منبع ویتامین C است

یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها هنگام سرماخوردگی توصیه به مصرف ویتامین C است. اما به لحاظ علمی، شواهد کافی برای تایید این مسئله وجود ندارد. شاید دلیل این باور اشتباه آن باشد که در گذشته افراد پرتحرک (مثل سربازان و ورزشکاران) روزانه مقدار مشخصی ویتامین C مصرف می‌­کردند و نصف مردم عادی سرما می­‌خوردند.

اما برای بهره­‌مندی از قدرت ویتامین C، باید هر روز و قبل از سرماخوردگی، ۱۰۰ میلی‌­گرم ویتامین مصرف کنید و انجام این کار را تا زمان شروع علایم سرماخوردگی به تاخیر نیندازید.

 برخلاف باور عموم، خیلی از میوه­‌ها و سبزیجات دیگر هستند که حتی بیشتر از پرتقال ویتامین C دارند. یک عدد پرتقال به طور متوسط ​​۷۹ میلی‌گرم ویتامین C دارد، درحالیکه فلفل قرمز، ۱۹۰ میلی‌­گرم، دو عدد کیوی  137 میلی­‌گرم و کلم‌پیچ ۸۰ میلی­‌گرم ویتامین دارد. برای افزایش جذب این ویتامین، تا جایی که می­‌توانید میوه و سبزیجات را خام مصرف کنید و پوستشان را جدا نکنید.

فواید ویتامین C
پرتقال حاوی ویتامین C است؛ اما تنها منبع آن نیست.

اگر باردار هستید غذای تند نخورید

خیلی‌­ها اعتقاد دارند که خوردن غذاهای تند احتمال زایمان زودرس را افزایش می­‌دهد. اما این موضوع در سطح یک باور است و شواهدی مبنی بر آن وجود ندارد. بنابراین، از این جهت نیازی به تغییر رژیم در دوران بارداری ندارید.با این حال، هرچند غذای تند هیچ آسیبی به نوزاد نمی­‌زند، اما در مادرانی که از سوزش سر دل شکایت دارند ایجاد ناراحتی خواهد کرد.

باورهای غذایی در بارداری
خوردن غذاهای تند برخلاف باور رایج باعث زایمان زودرس نمی‌شود.

غذا را هرگز در مایکروفر گرم نکنید

درست است که بعضی از مواد مغذی (به عنوان نمونه ویتامین C) موقع قرار گرفتن در معرض گرما تجزیه می‌شوند، با این حال، هر نوع روش پخت‌وپز به نحوی بر مواد داخل غذا تأثیر می‌گذارد، چه غذایتان را روی اجاق گاز پخته باشید یا مایکروویو.

مایکروویو، غذا را ظرف مدتی کوتاه در معرض حرارت زیاد قرار می‌دهد، اما پخت‌وپز با آن بر سطح مواد مغذیِ داخل غذا تأثیر چندانی نمی‌گذارد. در واقع، وقتی سبزی‌ها را آرام با مایکروویو بپزید، در مقایسه با جوشاندن روی اجاق گاز، ویتامین­‌های بیشتری حفظ می‌شود. می‌بینید؟ همین باورهای غذایی نادرست هستند که کار را برای‌تان سخت می‌کنند.

شکلات بخورید جوش می‌زنید

خبر خوبی برای دوستداران شکلات داریم! چندین دهه‌ بود که شکلات عامل جوش‌های صورت نوجوانان معرفی می­‌شد و از والدین و پزشکان شنیده بودیم که خوردن شکلات زیاد باعث بالا رفتن حرارت بدن و جوش زدن می­‌شود. اما الان مشخص شده که شکلات ماده سالمی است و مصرف آن در حد اعتدال اشکالی ندارد، حتی اگر جوش زده باشید. به احتمال زیاد قند موجود در شکلات عامل جوش زدن است، نه کاکائو که ماده اصلی آن است. پس می‌توانید با خیال راحت این باورهای غذایی اشتباه را کنار بگذارید و در صورت محدود کردن مصرف قند، شکلات بخورید.

دیدگاه ها