خواص بالنگ چیست؟ – ۱۲ فایده فوق العاده + جدول ارزش غذایی

خواص بالنگ

تقریبا همه مردم جهان می‌دانند که مصرف مرکبات به سلامت بدن کمک می‌کند. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت، همگی انبوهی ویتامین و مواد آنتی‌اکسیدان دارند که برای بدن مفید به حساب می‌آیند. یکی دیگر از میوه‌های این خانواده که معمولا از چشم دور می‌ماند، بالنگ است. بالنگ از نخستین مرکباتی به حساب می‌آید که انسان پرورش داد و جالب‌تر اینکه بسیاری از مرکباتی که می‌شناسیم و عاشق‌شان هستیم، از پیوند زدن بالنگ با سایر میوه‌ها به دست آمده‌اند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا مهم‌ترین خواص بالنگ را با یکدیگر بررسی کنیم. ناگفته نماند که پیش‌تر درباره خواص میوه‌های دیگر مانند خواص خرمالو، خواص انبه، خواص زردآلو و همینطور خواص آلبالو نیز نوشته‌ایم.

جدول ارزش غذایی بالنگ

پیش از اینکه به بررسی دقیق خواص بالنگ و تاثیر آن بر سلامت بدن بپردازیم، بد نیست نگاهی به جدول ارزش غذایی این میوه داشته باشیم. هر وعده بالنگ (معادل حدودا ۸۵ گرم) چنین موادی را وارد بدن می‌کند:

ماکرو / ماده معدنی / ویتامینمقدار
کالری۲۴
چربی کل۰.۳ گرم
سدیم۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات۷.۸ گرم
فیبر رژیمی۲.۴ گرم
شکر۲.۱ گرم
پروتئین۰.۹ گرم
ویتامین D۰
ویتامین C4.5 میلی‌گرم
کلسیم۲۲ میلی‌گرم
آهن۰.۵ میلی‌گرم
پتاسیم۱۱۵.۹ میلی‌گرم

خواص بالنگ چیست؟

بالنگ که سرشار از مواد آنتی‌آکسیدان و ویتامین C است، نه‌تنها میوه‌ای بسیار خوشمزه و خوش‌بو به حساب می‌آید، بلکه خواص بی‌نظیری دارد که مثل تمام میوه‌های خانواده مرکبات، کمک قابل توجهی به سلامت بدن شما می‌کنند. در ادامه تنها برخی از این خواص را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

خواص بالنگ

۱. بهبود سیستم ایمنی

سیستم ایمنی نقشی اساسی در سلامت عمومی بدن ایفا می‌کند و وظیفه مقابله با انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های آسیب‌رسانی را برعهده دارد که منجر به بیماری می‌شوند. چه اندکی ناخوش‌احوال باشید و چه مبتلا به بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، با مصرف بالنگ می‌توانید مقادیر قابل توجهی از ویتامین C و مواد آنتی‌آکسیدان را به سیستم ایمنی بدن خود برسانید و آن را تقویت کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با دریافت ویتامین C کافی می‌توان از بروز علائم مربوط به عفونت‌های ریوی – مانند سرماخوردگی عادی – جلوگیری کرد و مدت‌زمان ابتلا به بیماری را نیز کاهش داد. علاوه بر این، ویتامین C به جلوگیری از ابتلا به سینه‌پهلو، مالاریا و اسهال هم کمک می‌کند و حتی در صورت ابتلا به آن‌ها، باعث می‌شود دوره بیماری را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارید.

بعد از این هم نوبت به مواد آنتی‌اکسیدانی می‌رسد که از بدن و سلول‌های ایمنی شما در برابر مواد اکسنده و استرس‌زا محافظت می‌کنند. برای اینکه این آثار مثبت به حداکثر برسد، پیشنهاد می‌شود بالنگ و دیگر مرکبات را با سایر تقویت‌کننده‌های طبیعی سیستم ایمنی – مانند مواد پروبیوتیک و یا زنجبیل – ترکیب کنید.

۲. کاهش التهاب

اگرچه التهاب در نقاط مختلف، واکنشی طبیعی از سوی سیستم ایمنی است و از شما در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند،‌ اما التهاب مزمن می‌تواند آثاری جدی بر سلامت بدن بگذارد و حتی ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را تسریع می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل التهاب در بدن، انباشت رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد را می‌توان مولکول‌هایی بسیار واکنش‌پذیر توصیف کرد که به سلول‌ها آسیب می‌زنند.

درست مثل سایر مرکبات، بالنگ همراه با انبوهی آنتی‌اکسیدان از راه می‌رسد که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و از التهاب‌ها می‌کاهند. اما بالنگ به تنهایی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد کافی نیست و پیشنهاد می‌شود به صورت مداوم سایر غذاهای ضد التهاب مانند سبزیجات، چغندر، کلم بروکلی و بلوبری را نیز مصرف کنید.

۳. کاهش خطر ابتلا به سرطان

بالنگ حاوی مقادیر زیادی از مواد ریزمغذی، کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به جلوگیری از بروز سرطان کمک کنند. در واقع این ویژگی تمام مرکبات است و تنها به بالنگ محدود نمی‌شود. این مواد از تخریب سلول‌ها جلوگیری و یا به خودکشی آن‌ها برای اینکه جا برای سلول‌های سالم باز شود، کمک می‌کنند. برای دستیابی به بهترین نتایج، خوب است که بالنگ را در قالب رژیمی غنی از سبزیجات، قارچ، انواع میوه‌های خانواده بری و انواع لبنیات غنی‌شده میل کنید.

مرکبات و تاثیر آن‌ها بر سرطان

۴. کمک به سلامت قلب

بیماری‌های قلبی سالانه گریبان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان می‌گیرند. در واقع گزارش‌ها حکایت از این دارند که حدود ۳۰ درصد از مردم جهان جان خود را به خاطر بیماری‌های قلبی از دست می‌دهند. با مصرف انواع مرکبات و بالنگ، قلب خود را در وضعیت خوبی نگه خواهید داشت و از آن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنید. علاوه بر بهره‌مندی از این خواص بالنگ خوب است که ماهی سالمون، انواع جو دوسر، آووکادو و غلات کامل را نیز مصرف کنید.

۵. تامین فیبر بدن

مرکباتی مانند بالنگ منبعی غنی از فیبر به حساب می‌آیند. فیبر کمک قابل توجهی به بدن می‌رساند و برای مثال، سلامت سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد و کلسترول خون را پایین می‌آورد. در قیاس با سایر میوه‌ها و سبزیجات، مرکبات از این لحاظ متفاوت ظاهر می‌شوند که فیبر محلول بیشتری نسبت به فیبر نامحلول دارند.

۶. کالری کم

اگر نیاز به پایش کالری دریافتی خود داشته باشید، بالنگ و دیگر اعضای خانواده مرکبات می‌توانند خوراکی‌هایی معرکه به حساب بیایند. این میوه‌ها نه‌تنها کالری کمی دارند، بلکه به خاطر وجود آب و فیبر زیاد باعث می‌شوند احساس سیری کنید. پژوهش‌های زیادی روی ارتباط تناسب اندام و مصرف مرکبات انجام شده است و یکی از معروف‌ترین پژوهش‌ها که ۲۴ سال طول کشید نشان داد بالنگ و دیگر مرکبات می‌توانند مستقیما به کاهش وزن کمک کنند.

خواص بالنگ

۷. خطر کمتر شکل‌گیری سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه را می‌شود خیلی ساده، کریستال‌هایی از جنس مواد معدنی توصیف کرد. این سنگ‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ادراری بیش از حد غلیظ داشته باشید و یا به عبارت دیگر، مقدار مواد معدنی موجود در ادرار از حد عادی بالاتر باشد. از سوی دیگر، یکی از رایج‌ترین انواع سنگ کلیه هم به این خاطر پدید می‌آید که مقدار سیترات موجود در ادرار، پایین است.

خیلی از سبزیجات و میوه‌ها مانند مرکبات می‌توانند سطح سیترات موجود در ادرار را بالا ببرند و از خطر شکل‌گیری سنگ‌های کلیه جلوگیری کنند. با نوشیدن آب این میوه‌ها هم می‌توانید جایگرینی طبیعی برای مکمل‌های سیترات پتاسیم داشته باشید. پژوهش‌ها روی بزرگسالان آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که مرکبات می‌خورند، کمتر از دیگران به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند.

۸. حفاظت از مغز

فلاونوئید موجود در میوه‌ها می‌تواند با بیماری‌های مغز و اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون – که مستقیما از شکستن سلول‌های سیستم عصبی نشات می‌گیرند – هم مقابله کنند. بخشی از علل بروز این بیماری‌ها التهاب در بدن است. فلاونوئیدها خواص ضد التهاب دارند و می‌توانند زنجیره وقایعی که سیستم عصبی را به نابودی می‌کشانند را متوقف کنند. در واقع محققان با آزمایش روی موش‌ها دریافته‌اند برخی از انواع فلاونوئید‌ها – مثل هسپریدین و آپیژنین‌ها – از سلول‌های مغز محافظت می‌کنند و کارکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشند.

۹. خواص مسکن

از دیگر خواص بالنگ می‌توان به ضد حساسیت و مسکن بودن آن اشاره کرد. بنابراین جایگزینی عالی برای داروهای مسکن به حساب می‌آید، خصوصا هنگامی که از سردرد رنج می‌برید و یا به نقرس مبتلا شده‌اید.

۱۰. جلوگیری از سرفه و سرماخوردگی

بالنگ یک خوراکی بی‌نظیر برای اوقاتی است که به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا شده‌اید و مدام سرفه می‌کنید. این میوه خواص ضد خونریزی و ضد آسم دارد و نه‌تنها علاجی برای مشکلات ریوی به حساب می‌آید، بلکه گنجایش ریه را هم بالا می‌برد.

انواع بالنگ‌ها و مرکبات

۱۱. کمک به هضم

بالنگ به صورت کلی سلامت معده را بهبود می‌دهد و با مصرف آن، سطح اسیدی بودن معده را متعادل می‌کنید. کارکردهای کلی سیستم گوارش هم بهبود می‌یابند و تا حد خوبی از بروز نفخ، یبوست و تهوع جلوگیری خواهد شد.

۱۲. کمک به سلامت دندان و لثه

پوست و آب بالنگ حاوی مقدار قابل توجهی از مواد معدنی مختلف مانند فسفر، منیزیم و کلسیم است که تاثیری مستقیم روی سلامت دندان‌ها و لثه می‌گذارند. از سوی دیگر ماده‌ای به نام نارینجنین را هم در این میوه پیدا می‌کنید که خواص ضد میکروبی دارد و از بروز مشکلات مختلف برای دهان – مثلا بستن پلاک و جرم یا ایجاد حفره روی دندان‌ها و همینطور التهاب لثه – جلوگیری خواهد کرد.

گذشته از خواص بالنگ، معایب مصرف آن چیست؟

اگرچه این اتفاق نادر است، اما برخی از مردم به مرکباتی مانند بالنگ حساسیب دارند و ممکن است علائمی مانند خارش، التهاب گلو، کهیر، قرمزی پوست و گزگز کردن نقاط مختلف بدن را تجربه کنند. علاوه بر این، بالنگ مقدار قابل توجهی شکر در خود جای داده که می‌تواند قند خون را بالا ببرد و برخی از خواص دیگر آن را بی‌اثر کند.

روش‌های مختلف نگهداری میوه بالنگ چیست؟

برای اینکه میوه بالنگ را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید و از آن در فصل‌های دیگر سال لذت می‌برید، می‌توانید از راهکارهای مختلف مانند خشک کردن بالنگ، تبدیل آن به مربا، قرار دادن آن در فریزر، تخمیر و تبدیل آن به سرکه و ترشی انداختن استفاده کنید.

دیدگاه ها