همه چیز درباره روش‌های دم کردن چای سفید در خانه

چای سفید

چای سفید از برگ‌ها و جوانه‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. نباید فراموش کنید که دم کردن چای آداب خاص به خودش را دارد و این نوع چای هنگام دم کشیدن به طور معمول به رنگ طلایی کمرنگ است و بسته به نوع آن عطر و طعمش می‌تواند متفاوت باشد. چای سفید وقتی به طور مناسب دم می‌شود، معمولا تلخیش گرفته و طعم آن از چای سیاه ملایم‌تر است.

بعد از برداشت گلبرگ‌های چای سفید، برگ‌ها پژمرده شده و بلافاصله با استفاده از نور آفتاب و دستگاه‌های حرارتی خشک می‌شوند. این امر از اکسیداسیون چای جلوگیری می‌کند و باعث حفظ طعم و رنگ چای می‌شود هم چنین خواص ارزشمند چای مثل خاصیت آنتی اکسیدانی آن حفظ می‌شود. البته خواص چای بسته به منطقه‌ای که چای از آن برداشت می‌شود متفاوت است. در ادامه همه آن چه که باید درباره این چای بدانید؛ چه از خواص آن و چه روش دم کشیدن چای در اختیارتان قرار گرفته است. همراه ما باشید.

فواید چای سفید برای سلامتی

گفته می‌شود که چای سفید لیستی طولانی از خواص برای بدن دارد و در رژیم غذایی از لحاظ خواص با چای سبز در رقابت است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان داده است که مصرف چای سفید سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. این چای توانایی از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زا در بدن را دارد.

کاهش خطر سرطان روده بزرگ

چای سفید ممکن است بتواند از شما در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. در مطالعات، به موش‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند، چای سفید داده شد. در این موش‌ها نسبت به موش‌هایی که داروی تجویز شده مشترکی دریافت می کنند، پولیپ روده کمتری وجود داشت.

کاهش کلسترول و فشار خون

از آنجا که چای سفید کم‌پردازش‌ترین نوع از این نوشیدنی است، بسیاری از فواید طبیعی آن برای بدن حفظ می‌شود. پلی فنول‌های موجود در این نوشیدنی (به ویژه در بیشتر چای‌های سفید) به عنوان کمک کننده در کاهش فشار خون بالا و کلسترول شناخته می‌شود.

طریقه مصرف چای سفید

چای سفید به طور معمول تازه دم و گرم مصرف می شود. به دلیل عطر و طعم لطیف آن، شیرین کننده‌ها و شیر به آن اضافه نمی‌شوند و اغلب آن را به تنهایی یا با یک میان وعده سبک سرو می‌کنند. چای صبحگاهی یا استراحت بعدازظهر بهترین راه برای قدردانی کامل از این چای مفید و لطیف است.

چای سفید

نحوه نوشیدن چای سفید و نکات دم کشیدن آن

چای سفید برای حفظ خواصش باید در دمای نسبتاً پایین دم شود. از آب خالص یا مقطر که هنوز به نقطه جوش نرسیده، استفاده کنید. در حالت ایده آل ۷۵ تا ۹۰  درجه سانتی‌گراد برای دم کشیدن این چای دمای مناسبی است. چای به مدت یک دقیقه تا پنج دقیقه باید دم بکشد. بعضی از چای‌های سفید اگر بیش از حد دم بکشند تلخ می‌شوند. برای بهترین نتیجه صبر کنید تا آب به جوش بیاید، سپس آن را تا یک دقیقه به حال خود رها کنید و بعد چای را دم بگذارید. در کل بهتر است از مقدار چای بیشتری استفاده کنید تا زمان دم گذاشتن چای را زیاد کنید.

مقدار چای مورد نیاز برای دم کشیدن به برگ‌ها بستگی دارد. اگر چای از برگ‌های فشرده تشکیل شده باشد، به اندازه یک قاشق چای‌خوری برای هر فنجان کافیست. اگر چای از برگ‌های باز و سبک‌وزن تشکیل شده باشد، به اندازه یک قاشق غذاخوری برای هر فنجان چای کافیست.

چای سفید

محتوای کافئین در چای سفید

محتوای کافئین موجود در چای سفید بسته به زادگاه و محل برداشت آن متفاوت است. به طور متوسط یک فنجان که برای مدت کوتاهی در دمای مناسب دم می‌شود، به اندازه شش میلی گرم کافئین دارد. اما چای‌های سفید در بعضی مناطق دارای سطح بالایی از کافئین هستند. سطح کافئین این چای‌ها حتی به چای سبز و چای سیاه هم می‌رسند.

نحوه نگهداری چای سفید

چای سفید را در ظرفی که هوا داخل آن نفوذ نمی‌کند، در مکانی خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید. برگ‌های این چای بدون طعم تا دوسال بدون از دست دادن کیفیت‌شان در این شرایط قابل نگهداری هستند. چای‌های با مواد افزودنی مرکبات و وانیل به مدت شش ماه تا یک سال با این شرایط قابل نگهداری هستند. بعد از گذشت این مدت چای خراب نمی‌شود اما طعم و مزه خود را از دست می‌دهد.

آب مناسب برای دم گذاشتن

برای تهیه این چای می توان از هر نوع آبی استفاده کرد. می توانید از آب مقطر، آب چشمه، آب تصفیه شده استفاده کنید. آب لوله کشی همچنین ممکن است دارای مواد شیمیایی و ناخالصی باشد که می‌تواند روی طعم چای تأثیر بگذارد. از هر نوع آبی که استفاده می کنید، فقط مطمئن شوید که تازه و سرد باشد و قبلا جوشانده نشده باشد.

مواد لازم برای تهیه چای سفید

  • ۱۷۷ میلی‌لیتر آب سرد
  • دو قاشق چای‌خوری جوانه چای سفید

مرحله اول

آب تازه را که قبلا آن را نجوشاندید داخل کتری بریزید و منتظر بمانید تا به جوش بیاید. سپس زیر کتری را خاموش کنید و حدود دو دقیقه صبر کنید تا آب از حرارت افتاده و به دمای ۸۰ درجه برسد.

مرحله دوم

چای را داخل یک قوری ریخته و آب کتری را به صورت مستقیم روی برگ‌ها بریزید. در قوری را ببندید و اجازه دهید تا حدود یک تا پنج دقیقه ای دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کنید و داخل فنجان بریزید.

دیدگاه ها