طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو – ساده و مرحله به مرحله

طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو
آسان
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های جهان، شکلات است. این شیرینی خوشمزه به تنهایی، در طرز تهیه کیک شکلاتی یا انواع دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرقی ندارد چند ساله هستید، اگر به طعم شیرین علاقه داشته باشید، احتمالا یک خاطره خوب از خوردن صبحانه‌ای شامل چیز کیک شکلاتی با یک فنجان اسپرسو دارید و محال است اولین تصویری که از کیک تولد به ذهنتان می‌رسد، یک کیک شکلاتی با شمع‌های روی آن نباشد. همه‌ ما خوردن شکلات را دوست داریم و اگر دستی هم بر آشپزی داشته باشیم، بدمان نمی‌آید که طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو را بدانیم تا در منزل هم آن را تهیه کنیم. شاید اصلا ساعت دو صبح هوس شکلات داشته باشیم و تنها دارایی‌مان مقداری پودر کاکائو باشد، پس بد نیست تهیه آن در منزل را هم بدانیم.

مواد لازم در طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو

  • پودر کاکائو دو پیمانه
  • کره سه چهارم پیمانه
  • شکر نصف پیمانه
  • شیر دو سوم پیمانه
  • نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری (اختیاری)

طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو

۱. مخلوط کردن کره و پودر کاکائو

مخلوط کره و پودر کاکائو در طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو

در اولین مرحله از طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو لازم است کره‌ای که قبلا در دمای محیط بوده را با پودر کاکائو مخلوط کنید. برای این منظور می‌توانید کره را کمی حرارت دهید تا هم‌زدن آن آسان‌تر شود. این فرآیند را آنقدر ادامه دهید تا مخلوط خمیری‌شکل و یک‌دستی حاصل شود.

۲. حل کردن پودر کاکائو در کره

حالا به مقداری آب که به دمای جوش رسیده نیاز دارید تا بتوانید این مرحله را انجام دهید. در این مرحله، مخلوط کره و پودر کاکائو را درون یک قابلمه بریزید و روی کتری قرار دهید. لازم است به‌طور مداوم مخلوط را هم بزنید تا نسوزد.

در این گام از طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو، تمام مدت حواستان به شکلات‌های چسبیده به کنار قابلمه باشد. پس از پایان حرارت‌دهی، دوباره مخلوط را به‌کمک مخلوط‌کن دستی یا برقی هم بزنید تا نرم‌تر شود.

۳. اضافه کردن شیر و شکر

در یک قدمی داشتن یک شکلات خوشمزه هستیم! کافی است ترکیب پودر کاکائو و کره نرم‌شده را درون مخلوط‌کن بریزید و به آن شیر و شکر اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید با تست کردن ترکیب به‌دست آمده، میزان شیرینی آن را تنظیم کنید. اگر به هر دلیل حس کردید شیرینی آن زیاد است، به آسانی می‌توانید با اضافه کردن مقداری شکر، آن را به میزان ایده‌آل خود برسانید. مخلوط را آنقدر هم بزنید تا شکلی کرم‌مانند به خود بگیرد.

۴. تزیین شکلات پودر کاکائو

در این مرحله همه‌چیز به سلیقه شما ربط دارد. قرار است شکلات را درون فریزر قرار دهید تا پس از گذشت زمان (حدودا ۱۰ ساعت)، شکلات خانگی‌تان آماده شده باشد. به هر شکلی که می‌خواهید مخلوط را درآورید و در فریزر قرار دهید. برای آماده‌شدن شکلات‌هایتان باید کمی صبور باشید!

نکات مهم در طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو

تهیه شکلات خانگی، دستور تهیه بسیار آسانی دارد. با این وجود شما می‌توانید با اضافه یا کم کردن برخی مواد، شکلاتی متفاوت تهیه کنید و از آن لذت ببرید. اگر می‌خواهید شکلات تهیه شده را کمی متفاوت‌تر کنید، در این بخش راهکارهای آن را خواهید یافت.

اضافه کردن انواع آجیل

اگر می‌خواهید شکلات شما طعم آجیل‌هایی مانند پسته، فندق یا بادام را داشته باشد، می‌توانید خردشده مغز آجیل‌های دلخواه‌تان را در مرحله آخر، پیش از گذاشتن مخلوط در فریزر به آن اضافه کنید. فراموش نکنید پیش از قرار دادن شکلات در فریزر، مخلوط را یکبار دیگر به خوبی هم بزنید تا مغزها به خوبی در آن پخش شوند.

نحوه تهیه شکلات با پودر کاکائو، مناسب افراد وگان

اگر وگان هستید، می‌توانید از کره گیاهی و شیر بادام در همین دستور استفاده کنید. نکته مهم آن است که پس از استفاده از شیر بادام و کره گیاهی، ممکن است نیاز به تنظیم شیرینی شکلات خود، با مقادیری متفاوت با این دستور داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید در دستور پخت طرز تهیه شکلات وگان خانگی یا طرز تهیه شکلات تلخ وجترین، روش‌های متفاوتی برای طرز تهیه شکلات بیاموزید.

تهیه شکلات شیری با پودر کاکائو

اگر می‌خواهید شکلات‌تان شیری شود، کافی است از مقداری پودر شیر استفاده کنید. دقت کنید که لازم است به میزان دلخواه از پودر کاکائو کم کرده و به جای آن پودر شیر اضافه کنید.

دیدگاه ها

  1. توی مواد لازم اسمی از آبجوش نیاوردید اما توی مراحل تهیه گفتید کمی آبجوش…من با این روش درست کردم و شکلاتم گرچه خوشمزه س ولی بیرون از فریزر پنج دقیقه ای وامیره…و البته طعم یخ هم داره که بخاطر آبشه… من نزدیک یک لیوان آب درحال جوش برا این مواد استفاده کردم چون واقعا نمیدونستم غلظت مواد در چه حد باید باشه و چقدر آب مجازه…کاش دستورتون رو اصلاح کنید اینجوری فقط مواد اولیه هدر میشه. ممنون

    1. سلام، وقت شما بخیر؛

      از ارائه بازخورد شما بسیار سپاسگزاریم. بله، حق با شما است.

      این بخش از دستور پخت به گونه‌ای نوشته شده بود که عملاً ممکن بود برخی از خوانندگان را به اشتباه بیاندازد و از همین رو دستورپخت بازنگری و اصلاح شده است.

      از همراهی شما با کتاب کاله صمیمانه سپاسگزاریم.