طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ خوشمزه و ساده

طرز تهیه پیراشکی گوشت
متوسط
۴-۶ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پیراشکی گوشت به دلیل خوشمزگی هم به عنوان یک وعده غذایی و هم پیش‌غذا در بسیاری از میهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود. این غذای ساده و خوشمزه که از کشور روسیه به دیگر کشورها راه یافته، با گذر زمان دچار تغییرات بسیاری شده است. مثلا طرز تهیه پیراشکی عربی هم یکی همان از ده‌ها پیراشکی است که با تغییرات بسیاری همراه بوده است و تفاوت‌های اساسی نسبت به پیراشکی گوشت دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ را با هم مرور کنیم. همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی گوشت

  • گوشت چرخ‌کرده ۲۰۰ گرم
  • قارچ خردشده ۲۵۰ گرم
  • پیاز خردشده یک عدد
  • هویج خردشده دو عدد
  • فلفل دلمه‌ای یک عدد
  • ذرت دو قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی سه قاشق غذاخوری
  • زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • پنیر پیتزا اختیاری
  • لیموترش اختیاری
  • خمیر پیراشکی یک بسته
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • سیاه‌دانه برای تزئین
  • گشنیز خردشده برای تزئین

طرز تهیه پیراشکی گوشت

۱. پیازها را خرد کنید

خرد کردن پیاز برای پیراشکی گوشت

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی گوشت، پیاز را پوست گرفته و آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه کمی روغن در ماهی‌تابه بریزید و پیازهای خردشده را تفت دهید. بعد از آن‌که پیازها کمی سبک شدند، به آن‌ها زردچوبه زده و دوباره بهم زدن ادامه دهید.

۲. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید

اضافه کردن گوشت چرخ کرده به مواد پیراشکی گوشت

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی، گوشت چرخ‌کرده را به پیاز‌های سرخ‌شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از گذشت شش تا هفت دقیقه که گوشت تغییر رنگ داد و بوی خامی آن از بین رفت، می‌توانید قارچ‌ها را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن قارچ‌ها، کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید تا هنگام تفت دادن سیاه نشود. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کرده و با دیگر مواد خوب هم بزنید. نمک و فلفل که چاشنی گوشت محسوب می‌شوند را هم در این مرحله اضافه کرده و خوب هم بزنید. در ادامه در ماهی‌تابه را ببندید و اجازه دهید نمک و فلفل به خورد گوشت برود.

۳. فلفل دلمه، ذرت و هویج را اضافه کنید

اضافه کردن قارچ

در ادامه طرز تهیه پیراشکی گوشت فلفل دلمه‌ای و هویج‌ها را ریز خرد و به مواد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن مواد آن‌ها را خوب هم بزنید. اجازه دهید چند دقیقه‌ای خوب با یکدیگر تفت داده شوند. بعد از آن‌که فلفل دلمه‌ای و هویج کمی نرم شدند، ذرت را هم به آن‌ها اضافه کنید. در ماهی‌تابه را بسته و شعله گاز را کم کنید، تا مواد آرام‌آرام با یکدیگر پخته شوند.

۴. مواد را داخل خمیر پیراشکی بریزید

پر کردن خمیر پیراشکی

در این مرحله از تهیه پیراشکی گوشت و قارچ، مایه گوشت آماده‌شده و خمیرهای آماده پیراشکی را کنار دست خود آماده کنید. خمیر را باز کرده و داخل آن را با یک قاشق از مایه گوشت و کمی پنیر پیتزا پر کنید. لبه‌های خمیر را به آرامی با کمک دو انگشت اشاره و شست به یکدیگر فشار داده تا بهم بچسبند. از چنگال هم برای این کار می‌توانید کمک بگیرید. بعد از ریختن مایه گوشت درون خمیر پیراشکی، لبه‌ها را بهم برسانید و با کمک چنگال آن دو را روی هم فشار دهید تا لبه‌های خمیر بسته شوند. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا خمیرها و مایه گوشت تمام شوند.

در آخر برای آن‌که پیراشکی شما طلایی شود، می‌توانید به اصطلاح آن‌ها را رومال کنید؛ برای این کار زرده تخم‌مرغ را به همراه کمی روغن مایع مخلوط کنید و با کمک یک فرچه روی آن‌ها بمالید. برای تزئین می‌توانید روی آن‌ها کنجد، خرفه یا سیاه‌دانه بریزید.

چند پیشنهاد برای خمیر پیراشکی

در صورت در اختیار نداشتن خمیر آماده پیراشکی می‌توانید طرز تهیه خمیر پیراشکی را در کتاب کاله بخوانید و خود در منزل آن را به تعداد دلخواه آماده کنید.

خمیر نانوایی هم برای تهیه پیراشکی مناسب است، طرز تهیه پیراشکی با خمیر نانوایی در کتاب کاله توضیح داده شده است.

پیراشکی‌ها را سرخ کنید

سرخ کردن پیراشکی گوشت

روغن را درون یک ماهی‌تابه گود بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید. متناسب با کوچکی یا بزرگی ماهی‌تابه‌تان، پیراشکی‌ها را داخل آن بیندازید و به‌خوبی هر طرف آن را سرخ کنید. پیراشکی گوشت و قارچ شما آماده است، می‌توانید آن را با سیاه‌دانه یا گشنیز خرد‌شده تزئین کنید. نوش‌جان! اگر به پیراشکی علاقه‌مندید می‌توانید طرز تهیه پیراشکی با سوسیس را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای سرخ کردن پیراشکی

پیراشکی‌ها هنگام سرخ شدن باید به‌خوبی در روغن شناور باشند.

بعد از سرخ شدن، روغن اضافی آن‌ها را با کمک یک دستمال حوله‌ای مرطوب یا دستمال کاغذی بگیرید.

رسپی پیراشکی سوسیس
پیراشکی گوشت و قارچ را می‌توان با انواع سس‌ها و سبزیجات تزئین و سرو کرد.

فوت و فن‌هایی برای تهیه پیراشکی گوشت و قارچ خوشمزه

پیراشکی گوشت و قارچ به‌تنهایی یک وعده غذایی محسوب می‌شوند، پس نیاز است که به فوت‌‌و‌فن‌های آن آشنا باشید. در ادامه به چند نکته برای تهیه این غذا اشاره کرده‌ایم.

برای خوش‌عطر شدن مایه گوشت پیراشکی چه باید کرد؟

برای داشتن پیراشکی خوش‌عطر و خوشمزه می‌توانید از سیر و آویشن استفاده کنید. بعد از آن‌که پیاز‌ها کمی سبک شدند، سیر خرد‌شده را به آن اضافه کنید تا همراه دیگر مواد مخلوط شود. هم‌زمان با مخلوط کردن ذرت، هویج و فلفل دلمه‌ای هم می‌توانید آویشن به آن‌ها بزنید و در تابه را ببندید تا مزه و عطر آن با مواد قاطی شود.

راه‌های تزئین پیراشکی چیست؟

تزئین پیراشکی گوشت و قارچ

تزئین وعده‌های غذایی نقش مهمی در اشتهای افراد به خصوص کودکان دارد. ناگفته نماند که تزئین پیراشکی به خلاقیت شما و مواد غذایی موجود در یخچال‌تان بستگی دارد. با این حال شما می‌توانید دیس سروتان را با انواع سبزیجات و سس‌ها تزئین کنید. پیچیدن خمیر پیراشکی به شکل‌های متفاوت زیبایی این غذا را چندبرابر می‌کند.

آیا تنها می‌توان با گوشت و قارچ پیراشکی تهیه کرد؟

خیر. پیراشکی به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود، از آن‌جا که آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل به حساب می‌آورند، می‌توانید داخل آن را با مرغ پخته‌شده، انواع سبزیجات مانند اسفناج، ژامبون و سوسیس پر کرده و سرخ کنید. طرز تهیه پیراشکی اسفناج ساده و خوشمزه در کتاب کاله توضیح داده شده است.

در صورت داشتن رژیم غذایی، چگونه می‌توان پیراشکی تهیه کرد؟

اگر در رژیم غذایی‌تان نمی‌توانید از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید، بعد از آماده شدن خمیرهای پیراشکی، آن‌ها را با فاصله در سینی فر بچینید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. برای طلایی شدن آن‌ها هم تنها کافیست که دو تا سه دقیقه روی آن را گریل کنید.

دیدگاه ها