خواص سرکه سیب چیست؟ – ۹ فایده مهم که نمی دانستید

خواص سرکه سیب چیست

سرکه سیب، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع سرکه‌ها است که به خاطر خواص فراوان خود در آشپزی، بهداشت و درمان‌های خانگی شناخته شده است. این سرکه از تخمیر سیب به دست می‌آید و حاوی ترکیبات مفیدی مانند اسید استیک، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که آن را به یک محصول چندکاره و مفید تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از خواص سرکه سیب و کاربردهای سرکه سیب می‌پردازیم.

ارزش غذایی سرکه سیب

سرکه سیب چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

سرکه سیب، یک محصول طبیعی است که از تخمیر قندهای موجود در سیب تولید می‌شود. در طی این فرآیند، قندها به اسید استیک تبدیل می‌شوند که عنصر اصلی سرکه است. اگر به برچسب مواد تشکیل‌دهنده سرکه سیب نگاه کنید، احتمالا یکی یا شاید دو ماده را سیب و آب ببنید اما درون سرکه سیب، اجزای بسیاری وجود دارد. چون سرکه سیب حاوی آب، اسید استیک، کربوهیدرات‌ها، پتاسیم، پروبیوتیک‌ها و پلی فنول‌ها است. همچنین حاوی مقادیر ناچیزی از ریزمغذی‌هاست که همین ترکیبات باعث ایجاد خواص آن شده است.

نکته جالب این است که تهیه سرکه سیب در خانه هم کار نسبتا ساده‌ای است و می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

ارزش غذایی سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) سرکه سیب حاوی موارد زیر است:

کالری۳ کیلو کالری / ۱۳ کیلو ژول
کربوهیدرات ۰/۱ گرم
پتاسیم۱۱ میلی‌گرم
کلسیم۱ میلی‌گرم
منیزیم۱ میلی‌گرم

سرکه سیب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی به جز مقدار بسیار کمی پتاسیم، کلسیم و منیزیم نیست. با این حال، سرکه سیب حاوی آمینواسیدها و آنتی اکسیدان‌هایی است که بخشی از خواصش بخاطر آنهاست.

فواید و خواص سرکه سیب

فواید و خواص سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده غذایی مفید است که مزایای سلامتی متفاوت و زیادی دارد که مورد تایید پزشکان قرار گرفته است اما باز هم برای تایید کامل‌تر مزایا و فواید سرکه سیب برخی از داده‌ها برای آن صرفا برمبنای تاییدهای سنتی و بیانی مطرح می‌شود.

۱. سرکه سیب و کمک به کاهش وزن

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کوچک نشان داد که شرکت‌کنندگانی که روزانه ۱-۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف می‌کردند، کاهش متوسطی در وزن و چربی بدن داشتند. محققان دلیل این کاهش وزن را به وجود اسید استیک موجود در سرکه ارتباط می‌دهند و می‌گویند به طور کلی سرکه سیب باعث سرکوب اشتها، افزایش متابولیسم و ​​کاهش احتباس آب می‌شود.

۲. کاهش سطح قند خون با سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است به کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سرکه سیب قبل یا در طول یک وعده غذایی پر کربوهیدرات می‌تواند افزایش قند خون را کاهش دهد. این اثر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند مفید است.

۳. بهبود سلامت قلب

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که سرکه سیب می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را که از عوامل خطر بیماری قلبی هستند کاهش دهد. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف سرکه سیب می‌تواند یک مکمل ارزشمند برای یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشد.

۴. خواص آنتی باکتریال

اسید استیک موجود در سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که آن را در از بین بردن پاتوژن‌های مضر موثر می‌کند. از لحاظ تاریخی هم سرکه سیب برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌شده است. همچنین می‌توان از آن به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی برای جلوگیری از فساد هم استفاده کرد.

۵. سلامت پوست

برخی از افراد از سرکه سیب به عنوان درمانی برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و پوست خشک استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که ماهیت اسیدی سرکه سیب به تعادل pH پوست و بهبود سد پوست کمک می‌کند. با این حال، رقیق کردن سرکه سیب قبل از استفاده آن بر روی پوست ضروری است چون سرکه رقیق نشده می‌تواند باعث سوختگی و تحریک پوست شود.

۶. بهبود هضم

سرکه سیب اغلب به عنوان یک درمان برای سوء هاضمه و رفلاکس اسید استفاده می‌شود. به طور کلی سرکه سیب با افزایش اسیدیته در معده ممکن است به بهبود هضم و کاهش علائم نفخ و گاز معده هم کمک کند.

۷. خواص سرکه سیب برای چربی خون

همان مطالعه کوچکی که گزارش داده است سرکه سیب کاهش وزن را افزایش می‌دهد، نشان داده است که سطح کلسترول خون افراد مورد مطالعه را هم کاهش داده است و سطح تری گلیسرید یا همان چربی خون را هم کاهش می‌دهد.

۸. خواص سرکه سیب برای مغز

یکی از نکات جالب از خواص سرکه سیب این است که تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا نشان داده است که افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه می‌تواند منجر به بهبود خلق و خو و سلامت روانی شود و به طور کلی خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی متعدد را کاهش دهد.

۹. فواید سرکه سیب قبل از خواب

یکی از نکاتی که در مورد مصرف سرکه سیب معمولا مطرح است این است که بهترین زمان مصرف سرکه سیب چه زمانی است. در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از خواص اصلی سرکه سیب به مصرف آن قبل از خواب برمی‌گردد. اما بهترین زمان نوشیدن سرکه سیب حدود ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب است تا در نهایت باعث شود خطر سو هاضمه و رفلاکس اسیده معده کاهش یابد.

خطرات مصرف سرکه سیب

خطرات مصرف سرکه سیب

در حالی که سرکه سیب به طور کلی برای اکثر افراد در صورت استفاده متعادل بی‌خطر است، برخی از خطرات بالقوه برای مصرف این نوع سرکه وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

  • فرسایش مینای دندان: اسیدیته سرکه سیب می‌تواند مینای دندان را در طول زمان فرسایش دهد. برای به حداقل رساندن این خطر، همیشه سرکه را در آب رقیق کرده و از طریق نی بنوشید.
  • مشکلات گوارشی: نوشیدن سرکه سیب رقیق نشده می‌تواند گلو و پوشش معده را تحریک کند و منجر به ناراحتی یا حالت تهوع شود.
  • تداخل با داروها: سرکه سیب می‌تواند با برخی داروها از جمله دیورتیک‌ها، ملین‌ها و انسولین تداخل داشته باشد. بنابراین اگر دارویی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید.
  • سطوح پایین پتاسیم: مصرف بیش از حد سرکه سیب می‌تواند منجر به هیپوکالمی شود، وضعیتی که با سطوح پایین پتاسیم مشخص می‌شود و می‌تواند بر عملکرد ماهیچه‌ها و سلامت قلب تاثیر بگذارد.

توصیه می‌شود قبل از اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، اگر در حال درمان سرطان هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا نوشیدن سرکه سیب برای شما بی‌خطر است؟

چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند

سرکه سیب ممکن است باعث سو هاضمه در برخی افراد شود یا در آن‌ها احساس تهوع ایجاد کند بنابراین سرکه سیب را نباید با معده خالی نوشید و اگر بعد از مصرف آن احساس تهوع یا استفراغ کردید، مصرف آن را متوقف کنید. ضمنا سرکه سیب می‌تواند با برخی داروها مانند دیورتیک‌ها، ملین‌ها و انسولین تداخل داشته باشد.

به طور کلی نکته‌ای که برای مصرف سرکه سیب مهم است به آن دقت کنید، این است که مصرف این نوع سرکه برای بیماران قلبی موردی ندارد و در صورتی که به شکل متعادل و با مشورت پزشک قلب انجام شود هیچ منعی ندارد.

نحوه مصرف سرکه سیب

نحوه مصرف سرکه سیب

اکنون که مزایا و خطرات سرکه سیب را می‌دانیم، بیایید در مورد نحوه ادغام آن در رژیم غذایی خود صحبت کنیم. سرکه سیب در مقادیر کم برای مصرف بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. اگر تصمیم به مصرف سرکه سیب دارید، در اینجا نحوه مصرف ایمن آن را پیشنهاد می‌کنیم:

  • استفاده از سرکه سیب در آشپزی: سرکه سیب را می‌توانید در سس سالاد، سس‌ها، مارینادها و ترشی‌ها استفاده کنید.
  • رقیق کردن سرکه سیب در نوشیدنی‌ها: اگر تصمیم به نوشیدن سرکه سیب دارید، حتما آن را در یک مایع دیگر رقیق کنید. توصیه می‌شود بیش از یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک وعده ۸ اونسی آب، چای یا مایع دیگر مخلوط نکنید. بیش از یک وعده در روز مصرف نکنید.
  • استفاده از سرکه سیب برای تهیه پنیر: یکی از جالب‌ترین استفاده‌ها برای تهیه سرکه، استفاده از آن برای تهیه پنیر است. طرز تهیه پنیر با سرکه سیب را در کتاب کاله مطالعه کنید.

پس به طور کلی باید گفت سرکه سیب یک محصول همه‌کاره است که مزایای سلامتی و خواص بالقوه زیادی از کمک به کاهش وزن تا بهبود سلامت قلب دارد. با این حال، در حالی که برخی از این مزایا توسط تحقیقات پشتیبانی می‌شوند، برخی دیگر بر اساس استفاده‌های سنتی و شواهد بیان می‌شوند. پس مانند هر درمان طبیعی استفاده از سرکه سیب در حد اعتدال ضروری است و در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینه‌ای یا مصرف دارو باید حتما با متخصص مشورت کنید. با گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی و روال روزانه خود، ممکن است برخی از مزایای بالقوه سرکه سیب را تجربه کنید و در عین حال از طعم بی‌نظیر آن در وعده‌های غذایی خود لذت ببرید.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها